Op Bezoek | Leasebranche zoekt Netflixmodel voor auto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Op de beursvloer vonden pitches plaats van mobility startups.

Dankzij (big) data en online toepassingen hebben remarketingmanagers bij leasemaatschappijen en fleetowners er ineens een groot afzetkanaal bij: de eindgebruiker. Carnext wordt op dit moment gezien als leidend voorbeeld van hoe je met ex-leaseauto’s de particuliere markt grotendeels online kunt bedienen. De gesprekken gingen op het Fleet Europe Remarketing Summit dan ook niet over de WLTP (Autovista rekende de zaal bijvoorbeeld voor dat het verschil in gemeten CO2-emissie tussen NEDC en NEDC2.0 10% is, en tussen NEDC2.0 en de uiteindelijke WLTP nog eens 22%) en elektrificatie, maar over manieren om auto’s direct aan de eindgebruiker te kunnen verkopen. De discussie op het podium tussen Alexander Prinssen, de director b2b sales bij eBay Motors en Ewout van Jarwaarde, de ceo van Carnext, werd door de bezoekers van het Remarketing Summit tijdens de borrel dan ook verder uitgesponnen. 

Mythes

147b88205e8820e4e72f90257959da52 w768

 

Prinssen toonde een aantal mythes over het aankoopproces van consumenten en hoe online het verkoopproces in de autobranche aanzienlijk kan worden verbeterd. Hij toonde dan ook bewondering voor het concept Carnext, maar stelde wel dat de zwakte nu nog is: hoe krijg je mensen naar het platform? “Daarom zijn partijen als eBay voor ons strategische partners”, counterde Van Jarwaarde. Dat geldt ook voor autofabrikanten, zei hij, op de vraag uit de zaal of Carnext niet een concurrent wordt van zijn eigen leveranciers: het retailkanaal.  Van Jarwaarde ziet dat steeds meer consumenten niet naar een outlet gaan, maar de auto bestellen en thuis laten afleveren. Een online proces waar ook autofabrikanten op voorsorteren, ziet Prinssen. “Ze bouwen mobility powerhouses en zoeken steeds vaker rechtstreeks contact met de klant.”Lees ook: Wat retailer van Carnext kunnen leren. 

Techbedrijven

De online mogelijkheden worden niet alleen benut om ex-leaseauto’s snel en klantvriendelijk te verkopen, maar ook om juist mobiliteitsdiensten te ontwikkelen voor medewerkers. Leasemaatschappijen worden steeds meer techbedrijven, constateerde spreker John Saffrett, coo bij ALD Automotive, dan ook. Hij, en ook andere sprekers, stelden dat de markt rijp is voor abonnementsmodellen voor mobiliteit. Met als meest gehoorde bewijs de populariteit van Netflix. “Consumenten zijn verwend met een frictieloze online manier van bestellen van producten en diensten. Dus dat eisen ze ook van ons, en van de fleetowner. Wij proberen mobiliteit via de telefoon beschikbaar te maken op een zo eenvoudig mogelijke manier.” 

De tijd is rijp voor een abonnementenmodel.

Frank Leveque, Frost&Sullivan

Het bedrijf ontwikkelt diverse producten, zoals Ricaricar (een pay per use oplossing), ALD Choice (een vast bedrag per maand om auto uit te kiezen) en Carflex (een flexibel leasecontract). Ook is er het product Switch, waarmee berijders vier keer per jaar een nieuw vervoermiddel kunnen kiezen. Een route – van car as a service naar mobility as a service – die ook de concurrentie kiest, zo bleek uit een rondgang langs de stands op de beursvloer. Concurrent Athlon won met een soortgelijk product, Changemycar (per maand inwisselbaar), de Fleet Europe Industry Award.

Frost en Sullivan constateerde ook dat lease- en verhuurmaatschappijen eigenlijk voor elke termijn wel een auto hebben – van daghuur tot en met 36 maanden, met een hiaat voor gebruik per maand. En daar ligt precies de ruimte voor een “vehicle subscription model”, aldus Frank Leveque, mobility group head bij het onderzoeksbureau.

Wat wel opviel, is dat op dit moment bij eigenlijk alle nieuwe concepten de auto nog wel het uitgangspunt is. Dat geldt bijvoorbeeld voor het concept Fair, een app waarmee consumenten op basis van het bedrag dat ze maandelijks willen uitgeven aan een auto, met een app een auto naar keuze kunnen bestellen. Dat zag er op het scherm in ieder geval veelbelovend uit, maar volgens zowel fleetowners als leasemaatschappijen zal de weg naar frictieloze online remarketing de nodige drempels hebben.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Remarketing en Fleet Europe Summit / Waar: Fairmont Hotel / Palau Congressos, Barcelona / Aantal bezoekers: n.n.b. / Doelgroep: respectievelijk remarketing- en fleetmanagers die op Europees niveau werkzaam zijn.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op Bezoek | Leasebranche zoekt Netflixmodel voor auto’s | Automotive Online

Op Bezoek | Leasebranche zoekt Netflixmodel voor auto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Op de beursvloer vonden pitches plaats van mobility startups.

Dankzij (big) data en online toepassingen hebben remarketingmanagers bij leasemaatschappijen en fleetowners er ineens een groot afzetkanaal bij: de eindgebruiker. Carnext wordt op dit moment gezien als leidend voorbeeld van hoe je met ex-leaseauto’s de particuliere markt grotendeels online kunt bedienen. De gesprekken gingen op het Fleet Europe Remarketing Summit dan ook niet over de WLTP (Autovista rekende de zaal bijvoorbeeld voor dat het verschil in gemeten CO2-emissie tussen NEDC en NEDC2.0 10% is, en tussen NEDC2.0 en de uiteindelijke WLTP nog eens 22%) en elektrificatie, maar over manieren om auto’s direct aan de eindgebruiker te kunnen verkopen. De discussie op het podium tussen Alexander Prinssen, de director b2b sales bij eBay Motors en Ewout van Jarwaarde, de ceo van Carnext, werd door de bezoekers van het Remarketing Summit tijdens de borrel dan ook verder uitgesponnen. 

Mythes

147b88205e8820e4e72f90257959da52 w768

 

Prinssen toonde een aantal mythes over het aankoopproces van consumenten en hoe online het verkoopproces in de autobranche aanzienlijk kan worden verbeterd. Hij toonde dan ook bewondering voor het concept Carnext, maar stelde wel dat de zwakte nu nog is: hoe krijg je mensen naar het platform? “Daarom zijn partijen als eBay voor ons strategische partners”, counterde Van Jarwaarde. Dat geldt ook voor autofabrikanten, zei hij, op de vraag uit de zaal of Carnext niet een concurrent wordt van zijn eigen leveranciers: het retailkanaal.  Van Jarwaarde ziet dat steeds meer consumenten niet naar een outlet gaan, maar de auto bestellen en thuis laten afleveren. Een online proces waar ook autofabrikanten op voorsorteren, ziet Prinssen. “Ze bouwen mobility powerhouses en zoeken steeds vaker rechtstreeks contact met de klant.”Lees ook: Wat retailer van Carnext kunnen leren. 

Techbedrijven

De online mogelijkheden worden niet alleen benut om ex-leaseauto’s snel en klantvriendelijk te verkopen, maar ook om juist mobiliteitsdiensten te ontwikkelen voor medewerkers. Leasemaatschappijen worden steeds meer techbedrijven, constateerde spreker John Saffrett, coo bij ALD Automotive, dan ook. Hij, en ook andere sprekers, stelden dat de markt rijp is voor abonnementsmodellen voor mobiliteit. Met als meest gehoorde bewijs de populariteit van Netflix. “Consumenten zijn verwend met een frictieloze online manier van bestellen van producten en diensten. Dus dat eisen ze ook van ons, en van de fleetowner. Wij proberen mobiliteit via de telefoon beschikbaar te maken op een zo eenvoudig mogelijke manier.” 

De tijd is rijp voor een abonnementenmodel.

Frank Leveque, Frost&Sullivan

Het bedrijf ontwikkelt diverse producten, zoals Ricaricar (een pay per use oplossing), ALD Choice (een vast bedrag per maand om auto uit te kiezen) en Carflex (een flexibel leasecontract). Ook is er het product Switch, waarmee berijders vier keer per jaar een nieuw vervoermiddel kunnen kiezen. Een route – van car as a service naar mobility as a service – die ook de concurrentie kiest, zo bleek uit een rondgang langs de stands op de beursvloer. Concurrent Athlon won met een soortgelijk product, Changemycar (per maand inwisselbaar), de Fleet Europe Industry Award.

Frost en Sullivan constateerde ook dat lease- en verhuurmaatschappijen eigenlijk voor elke termijn wel een auto hebben – van daghuur tot en met 36 maanden, met een hiaat voor gebruik per maand. En daar ligt precies de ruimte voor een “vehicle subscription model”, aldus Frank Leveque, mobility group head bij het onderzoeksbureau.

Wat wel opviel, is dat op dit moment bij eigenlijk alle nieuwe concepten de auto nog wel het uitgangspunt is. Dat geldt bijvoorbeeld voor het concept Fair, een app waarmee consumenten op basis van het bedrag dat ze maandelijks willen uitgeven aan een auto, met een app een auto naar keuze kunnen bestellen. Dat zag er op het scherm in ieder geval veelbelovend uit, maar volgens zowel fleetowners als leasemaatschappijen zal de weg naar frictieloze online remarketing de nodige drempels hebben.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Remarketing en Fleet Europe Summit / Waar: Fairmont Hotel / Palau Congressos, Barcelona / Aantal bezoekers: n.n.b. / Doelgroep: respectievelijk remarketing- en fleetmanagers die op Europees niveau werkzaam zijn.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.