Verhuurbranche wil af van ‘ondeugdelijke’ vergunningsplicht

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Met vergunningen houd je criminelen niet buiten de deur, denkt de verhuurbranche. (Foto: Shutterstock)

Dat criminele activiteiten via verhuurmaatschappijen moeten worden uitgebannen, daarover zijn de aanwezigen op het Bovag Autoverhuurcongres, dat vanmiddag plaatsvindt in Klarenbeek, het allemaal eens. De vraag is alleen op welke manier. Sinds de vorige burgemeester van Tilburg, Peter Noordanus, een vergunningsplicht instelde om de autoverhuur beter in kaart te hebben, is bijvoorbeeld KAV Autoverhuur – overigens geen Bovag-lid – in procedures verwikkeld met diezelfde gemeente. 

“Een vergunning kan een oplossing zijn om de criminaliteit aan te pakken, maar dan wel landelijk ingevoerd”, stelt KAV-directeur Hemmie Kerklingh. “De kosten, in Tilburg minimaal 1.437 euro per vestiging, moeten daarbij door de overheid zelf gedragen worden en niet door bonafide ondernemers. Nu ontstaat het gevaar van een lappendeken aan vergunningen. Bovendien blijven juist de criminelen buiten schot, omdat die zich inmiddels niet meer als ondernemer registeren. Het is dus ook compleet ondeugdelijk.”, aldus Kerklingh, die tot nu toe de Tilburgse APV naast zich neerlegt.

Prima keurmerk

Henk van den Helder, managing director van Hertz Benelux, begrijpt het standpunt van Kerklingh wel. “Ook wij vinden het onhoudbaar als elke gemeente zijn eigen vergunningsplicht instelt. Dat is te kostbaar en je moet aan te veel verschillende criteria voldoen. Wij hebben in Tilburg natuurlijk ook problemen gehad. Een halfjaar geleden – toen onze agent daar werd beschuldigd van criminele praktijken – had ik je gezegd dat zo’n vergunning misschien een goed idee is. Maar nu hij is vrijgesproken, zeg ik: dat geeft dan toch wel aan dat de Bovag een prima keurmerk is. De branchevereniging mag dit echter wel duidelijker naar voren brengen, ook in de politiek. En zo een vuist maken tegen een vergunningstelsel dat uiteindelijk alleen de politiek geld oplevert en ons niets. Dus wat mij betreft slaat de Bovag af en toe met zijn vuist op tafel.”

Kerklingh vindt zelfs dat de Bovag zijn leden onvoldoende ondersteunt. “Ze hebben hier de bal echt laten vallen. Bij een stevigere lobby was zo’n gemeentelijke vergunning er nooit gekomen”, denkt hij. “Ik heb daarom de burgemeester van Gilze-Rijen, die spreker is op het evenement vanmiddag, geïnformeerd over de ontstane problematiek in Tilburg. Dat is me door de organisatie niet in dank afgenomen. Maar ik vind dat iemand die op het podium staat goed geïnformeerd moet zijn. Ik draag de Bovag een warm hart toe – alleen vind ik dat ze namens de gehele verhuurbranche te weinig haar op haar tanden heeft.”

Mark Dekker, directeur/eigenaar van verhuurformule Autohopper, begrijpt het gevoel van zijn collega-verhuurders dat de Bovag wel wat zichtbaarder mag zijn met zijn lobby, maar vindt dat de bal uiteindelijk bij de overheid ligt. “We moeten een manier zien te vinden om inzage te krijgen in de database van de politie, zodat we weten waar de katvangers inzitten. Wij kunnen iemand niet zomaar een auto weigeren, zelfs niet als we het gevoel hebben dat er iets niet klopt maar wel aan de criteria voldoet. Dan horen we soms achteraf: dat was een katvanger. Terwijl we vooraf de betreffende persoon niet kunnen checken.”

We moeten een manier zien te vinden om inzage te krijgen in de database van de politie.

Mark Dekker, Autohopper

Hij begrijpt de focus van de overheid op criminaliteit bij verhuurbedrijven en vindt dat het probleem gezamenlijk moet worden aangepakt. “Wij hanteren diverse databases om het crimineel gebruik van onze auto’s te voorkomen. Het berokkent de markt veel schade: van de schadegevallen die wij jaarlijks hebben, is 50 procent gelieerd aan crimineel gebruik. Dat komt neer op minder dan 2 procent van de verhuurde auto’s. Er is ons dus veel aan gelegen om dit probleem aan te pakken”, aldus Dekker. De vergunningsplicht zoals nu in Tilburg geldt, is volgens hem geen oplossing. “Als elke gemeente zijn eigen criteria gaat hanteren, wordt het helemaal lastig. Criminelen kennen die criteria ook snel en werken er omheen. We hebben in Tilburg wel een vergunning omdat het moet, maar het zou beter zijn als de overheid ons tools aanreikt om het criminelen nog moeilijker te maken.”

Op tafel slaan

Wim Slagter, voorzitter Bovag Verhuurbedrijven en directeur van Euromobil Nederland, snapt de opmerking van sommige leden wel dat ze te weinig van de lobby horen. “Maar hij wordt wel degelijk gevoerd. We kunnen alleen niet heel hard op tafel slaan: dan keren we de overheden juist tegen ons, terwijl we in gesprek moeten blijven.” Ook wat de Bovag betreft gaat een vergunningsplicht van tafel. “Wij zijn hierover continu in gesprek met lokale en centrale overheden. Een vergunningsplicht is niet de oplossing. Allereerst omdat ze lokaal zijn geïnitieerd en ook omdat het probleem vooral zit in het feit dat we vooraf de klant niet kunnen screenen. Onze leden kunnen niet op buikgevoel iemand een huurauto ontzeggen, maar voor de politie is het ook weer lastig om ons toegang te geven tot de database, vanwege de privacyregels. Maar de oplossing zit wel in die hoek”, aldus Slagter. “Onze speerpunten zijn in de lobby dan ook een lagere regeldruk, dus geen lappendeken aan vergunningen, een mogelijkheid tot screening en een landelijke aanpak”, aldus Slagter. Hoe groot het probleem van criminele activiteiten bij Bovag-leden is, is niet bekend. 

Procedure

De procedure tussen KAV en de gemeente Tilburg is overigens nog in volle gang. “ Inmiddels heeft de gemeente dwangsommen opgelegd van 1.500 euro per week, waartegen een bodemprocedure loopt”, meldt Kerklingh. “Die dwangsommen zijn opgelopen tot 15 duizend euro, die de gemeente wil invorderen. Een nieuwe procedure in kort geding komt eraan nu de gemeente overgaat tot verdubbeling van de dwangsom per week en ook dreigt met sluiting. “We hebben juist voor de nieuwe vestiging een mooi stuk grond gekocht aan de Dongenseweg.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Verhuurbranche wil af van ‘ondeugdelijke’ vergunningsplicht | Automotive Online

Verhuurbranche wil af van ‘ondeugdelijke’ vergunningsplicht

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Met vergunningen houd je criminelen niet buiten de deur, denkt de verhuurbranche. (Foto: Shutterstock)

Dat criminele activiteiten via verhuurmaatschappijen moeten worden uitgebannen, daarover zijn de aanwezigen op het Bovag Autoverhuurcongres, dat vanmiddag plaatsvindt in Klarenbeek, het allemaal eens. De vraag is alleen op welke manier. Sinds de vorige burgemeester van Tilburg, Peter Noordanus, een vergunningsplicht instelde om de autoverhuur beter in kaart te hebben, is bijvoorbeeld KAV Autoverhuur – overigens geen Bovag-lid – in procedures verwikkeld met diezelfde gemeente. 

“Een vergunning kan een oplossing zijn om de criminaliteit aan te pakken, maar dan wel landelijk ingevoerd”, stelt KAV-directeur Hemmie Kerklingh. “De kosten, in Tilburg minimaal 1.437 euro per vestiging, moeten daarbij door de overheid zelf gedragen worden en niet door bonafide ondernemers. Nu ontstaat het gevaar van een lappendeken aan vergunningen. Bovendien blijven juist de criminelen buiten schot, omdat die zich inmiddels niet meer als ondernemer registeren. Het is dus ook compleet ondeugdelijk.”, aldus Kerklingh, die tot nu toe de Tilburgse APV naast zich neerlegt.

Prima keurmerk

Henk van den Helder, managing director van Hertz Benelux, begrijpt het standpunt van Kerklingh wel. “Ook wij vinden het onhoudbaar als elke gemeente zijn eigen vergunningsplicht instelt. Dat is te kostbaar en je moet aan te veel verschillende criteria voldoen. Wij hebben in Tilburg natuurlijk ook problemen gehad. Een halfjaar geleden – toen onze agent daar werd beschuldigd van criminele praktijken – had ik je gezegd dat zo’n vergunning misschien een goed idee is. Maar nu hij is vrijgesproken, zeg ik: dat geeft dan toch wel aan dat de Bovag een prima keurmerk is. De branchevereniging mag dit echter wel duidelijker naar voren brengen, ook in de politiek. En zo een vuist maken tegen een vergunningstelsel dat uiteindelijk alleen de politiek geld oplevert en ons niets. Dus wat mij betreft slaat de Bovag af en toe met zijn vuist op tafel.”

Kerklingh vindt zelfs dat de Bovag zijn leden onvoldoende ondersteunt. “Ze hebben hier de bal echt laten vallen. Bij een stevigere lobby was zo’n gemeentelijke vergunning er nooit gekomen”, denkt hij. “Ik heb daarom de burgemeester van Gilze-Rijen, die spreker is op het evenement vanmiddag, geïnformeerd over de ontstane problematiek in Tilburg. Dat is me door de organisatie niet in dank afgenomen. Maar ik vind dat iemand die op het podium staat goed geïnformeerd moet zijn. Ik draag de Bovag een warm hart toe – alleen vind ik dat ze namens de gehele verhuurbranche te weinig haar op haar tanden heeft.”

Mark Dekker, directeur/eigenaar van verhuurformule Autohopper, begrijpt het gevoel van zijn collega-verhuurders dat de Bovag wel wat zichtbaarder mag zijn met zijn lobby, maar vindt dat de bal uiteindelijk bij de overheid ligt. “We moeten een manier zien te vinden om inzage te krijgen in de database van de politie, zodat we weten waar de katvangers inzitten. Wij kunnen iemand niet zomaar een auto weigeren, zelfs niet als we het gevoel hebben dat er iets niet klopt maar wel aan de criteria voldoet. Dan horen we soms achteraf: dat was een katvanger. Terwijl we vooraf de betreffende persoon niet kunnen checken.”

We moeten een manier zien te vinden om inzage te krijgen in de database van de politie.

Mark Dekker, Autohopper

Hij begrijpt de focus van de overheid op criminaliteit bij verhuurbedrijven en vindt dat het probleem gezamenlijk moet worden aangepakt. “Wij hanteren diverse databases om het crimineel gebruik van onze auto’s te voorkomen. Het berokkent de markt veel schade: van de schadegevallen die wij jaarlijks hebben, is 50 procent gelieerd aan crimineel gebruik. Dat komt neer op minder dan 2 procent van de verhuurde auto’s. Er is ons dus veel aan gelegen om dit probleem aan te pakken”, aldus Dekker. De vergunningsplicht zoals nu in Tilburg geldt, is volgens hem geen oplossing. “Als elke gemeente zijn eigen criteria gaat hanteren, wordt het helemaal lastig. Criminelen kennen die criteria ook snel en werken er omheen. We hebben in Tilburg wel een vergunning omdat het moet, maar het zou beter zijn als de overheid ons tools aanreikt om het criminelen nog moeilijker te maken.”

Op tafel slaan

Wim Slagter, voorzitter Bovag Verhuurbedrijven en directeur van Euromobil Nederland, snapt de opmerking van sommige leden wel dat ze te weinig van de lobby horen. “Maar hij wordt wel degelijk gevoerd. We kunnen alleen niet heel hard op tafel slaan: dan keren we de overheden juist tegen ons, terwijl we in gesprek moeten blijven.” Ook wat de Bovag betreft gaat een vergunningsplicht van tafel. “Wij zijn hierover continu in gesprek met lokale en centrale overheden. Een vergunningsplicht is niet de oplossing. Allereerst omdat ze lokaal zijn geïnitieerd en ook omdat het probleem vooral zit in het feit dat we vooraf de klant niet kunnen screenen. Onze leden kunnen niet op buikgevoel iemand een huurauto ontzeggen, maar voor de politie is het ook weer lastig om ons toegang te geven tot de database, vanwege de privacyregels. Maar de oplossing zit wel in die hoek”, aldus Slagter. “Onze speerpunten zijn in de lobby dan ook een lagere regeldruk, dus geen lappendeken aan vergunningen, een mogelijkheid tot screening en een landelijke aanpak”, aldus Slagter. Hoe groot het probleem van criminele activiteiten bij Bovag-leden is, is niet bekend. 

Procedure

De procedure tussen KAV en de gemeente Tilburg is overigens nog in volle gang. “ Inmiddels heeft de gemeente dwangsommen opgelegd van 1.500 euro per week, waartegen een bodemprocedure loopt”, meldt Kerklingh. “Die dwangsommen zijn opgelopen tot 15 duizend euro, die de gemeente wil invorderen. Een nieuwe procedure in kort geding komt eraan nu de gemeente overgaat tot verdubbeling van de dwangsom per week en ook dreigt met sluiting. “We hebben juist voor de nieuwe vestiging een mooi stuk grond gekocht aan de Dongenseweg.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.