De eerste klant is Haute Equipe dat een wagenpark heeft van 65 auto’s

Oprichters Aspire Lease: Iedereen in een i-Pace, dat werkt niet

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ruud Jespers (linksachter) en Lennard van Daalen van Aspire Lease. (Foto: Aspire Lease)

Twee voormalige ALD-managers zijn de nieuwe leasemaatschappij Aspire Lease gestart. Eigenaren Lennard van Daalen en Ruud Jespers richten zich op de transitie van traditioneel naar duurzamere aandrijflijnen, zonder bedrijven “met het mes op de keel” van de diesel in een EV te willen sleuren. Van Daalen was hiervoor onder andere commercieel manager bij ALD Automotive, Ruud Jespers was algemeen manager bij Brightlease en werkte sinds 2016 bij ALD (dat Brightlease overnam).

Snel geregeld

Het opzetten van de leasemaatschappij was geen eenvoudige klus, beaamt Ruud Jespers, manager sales & operations. “Vooral om het netwerk van aftersalespartners uit de grond te stampen. Je werkt dan met veel verschillende partijen samen. En bijvoorbeeld pechhulpverleners zien graag dat je gelijk een paar honderd pechverzoeken per jaar binnen brengt. En dat kun je als startup niet.”
Directeur Lennard van Daalen vult aan: “Uiteindelijk vind ik dat we het toch snel hebben geregeld, in een paar maanden tijd.” Het bedrijf gaat vandaag officieel van start, met als launching customer Haute Equipe dat een wagenpark heeft van 65 auto’s. “Een lekker begin”, aldus Van Daalen.
ANWB levert de pechhulpservice en verder bestaat het aftersalesnetwerk uit dealers en Profile voor onderhoud, een geselecteerd aantal ABS-bedrijven voor schade, ruitherstel gaat via Autotaalglas en EV-Box verzorgt de laadinfrastructuur.

Veel leasemaatschappijen willen te ver voor de muziek uitlopen.

Lennard van Daalen, Aspire Lease

De eerste vraag die zich natuurlijk aandient: waarom is er in hun ogen plaats voor nog een leasemaatschappij in een toch al drukke markt? “Ik denk dat wij toch een onderscheidende positie hebben”, reageert Van Daalen. “Wij richten ons op bedrijven vanaf 20 auto’s die willen verduurzamen. We zien in de markt toch veel leasemaatschappijen waarbij die keuze zwart-wit is: of een aanbod van elektrische auto’s, of niet. Voor veel bedrijven is die keuze echter niet zo eenvoudig: die willen, zo denken wij, worden begeleid in de transitie naar een lagere CO2-footprint van het wagenpark. In de klantgroep die wij willen bedienen is persoonlijk contact belangrijk en wij kunnen dat bieden.”

Hoge korting

Om die transitie soepel te laten verlopen biedt Aspire onder meer een boetevrije transitieperiode: tijdens de wachttijd op een EV wordt er een auto ingezet waarbij na twee jaar de afkoopvergoeding vervalt. “Dit kunnen we doen doordat wij die auto’s kiezen en niet de berijder. We kopen ze in een groot volume in en weten daardoor zeker dat het courante auto’s zijn: dankzij de hogere korting maar vooral doordat we kunnen kiezen voor auto’s die het op de occasionmarkt goed doen”, zegt Jespers.20190215 ruud lennard aspire lease 13

In ruil voor het begeleiden van de betreffende klant naar een duurzamer wagenpark, wil Aspire wel de enige leverancier van auto’s zijn. “We maken samen met de klant een plan, waarbij we kijken waar een directe wisseling naar een EV haalbaar is, waar een hybride een betere keuze is of wanneer de benzineauto voorlopig toch de enige optie is”, zegt Van Daalen. “We horen nu verhalen van leaserijders die 60 duizend kilometer per jaar rijden en een i-Pace hadden besteld. Wij zien in zo’n geval al snel: dat gaat helemaal niet. Je moet niet koste wat het kost alle auto’s zo snel mogelijk willen omzetten, maar uitgaan van het gebruik”, aldus Van Daalen. “Dat single-suppliership betaalt zich ook uit doordat we onze tarieven benchmarken met drie concurrerende leveranciers, zodat onze klant weet dat wij het scherpste tarief realiseren.”

Realistisch

Aspire wil binnen vijf jaar groeien naar een vloot van 1.000 auto’s. Waarvan de helft emissieloos of hybride is, en 75 procent van de nieuwe inzet. Dat klinkt voorzichtig, uitgaande van de ambitie om de CO2 ver terug te dringen. “Ik denk dat dit een behoorlijk ambitieuze, maar ook realistische doelstelling is”, reageert Van Daalen. “Terugkomend op wat ik eerder zei: wij denken juist dat veel leasemaatschappijen te ver voor de muziek uit willen lopen. Terwijl wij zeggen: je moet de bedrijven die willen verduurzamen, daarbij begeleiden. Dat is onze meerwaarde.”

Gedragsverandering

Een uitdaging voor het bedrijf is natuurlijk wel dat de EV’s voor dit jaar wel zijn uitverkocht. En bij de inzet van een transitieauto, bestaat het gevaar dat daarna – in 2021 – de bijtellingskorting op de EV vervalt. “Als dat gebeurt, is dat omdat de prijs van een EV niet hoger is dan die van een benzineauto, en de totale kosten lager liggen”, reageert Jespers. “Als dat niet zo is, dan zal het wegvallen van die korting de Autobrief 3 niet halen, verwacht ik. Wij gaan uit van de Europese ambitie voor het terugdringen van de CO2, daar hangen al behoorlijk strenge emissie-eisen aan. Om die te realiseren is een gedragsverandering nodig. Wij denken met ons model in de pas van die verandering te lopen en bedrijven echt verder te helpen. De komende jaren komen er immers ook veel nieuwe modellen aan, die goedkoper zullen zijn maar wel een hogere actieradius hebben.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Oprichters Aspire Lease: Iedereen in een i-Pace, dat werkt niet | Automotive Online
De eerste klant is Haute Equipe dat een wagenpark heeft van 65 auto’s

Oprichters Aspire Lease: Iedereen in een i-Pace, dat werkt niet

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ruud Jespers (linksachter) en Lennard van Daalen van Aspire Lease. (Foto: Aspire Lease)

Twee voormalige ALD-managers zijn de nieuwe leasemaatschappij Aspire Lease gestart. Eigenaren Lennard van Daalen en Ruud Jespers richten zich op de transitie van traditioneel naar duurzamere aandrijflijnen, zonder bedrijven “met het mes op de keel” van de diesel in een EV te willen sleuren. Van Daalen was hiervoor onder andere commercieel manager bij ALD Automotive, Ruud Jespers was algemeen manager bij Brightlease en werkte sinds 2016 bij ALD (dat Brightlease overnam).

Snel geregeld

Het opzetten van de leasemaatschappij was geen eenvoudige klus, beaamt Ruud Jespers, manager sales & operations. “Vooral om het netwerk van aftersalespartners uit de grond te stampen. Je werkt dan met veel verschillende partijen samen. En bijvoorbeeld pechhulpverleners zien graag dat je gelijk een paar honderd pechverzoeken per jaar binnen brengt. En dat kun je als startup niet.”
Directeur Lennard van Daalen vult aan: “Uiteindelijk vind ik dat we het toch snel hebben geregeld, in een paar maanden tijd.” Het bedrijf gaat vandaag officieel van start, met als launching customer Haute Equipe dat een wagenpark heeft van 65 auto’s. “Een lekker begin”, aldus Van Daalen.
ANWB levert de pechhulpservice en verder bestaat het aftersalesnetwerk uit dealers en Profile voor onderhoud, een geselecteerd aantal ABS-bedrijven voor schade, ruitherstel gaat via Autotaalglas en EV-Box verzorgt de laadinfrastructuur.

Veel leasemaatschappijen willen te ver voor de muziek uitlopen.

Lennard van Daalen, Aspire Lease

De eerste vraag die zich natuurlijk aandient: waarom is er in hun ogen plaats voor nog een leasemaatschappij in een toch al drukke markt? “Ik denk dat wij toch een onderscheidende positie hebben”, reageert Van Daalen. “Wij richten ons op bedrijven vanaf 20 auto’s die willen verduurzamen. We zien in de markt toch veel leasemaatschappijen waarbij die keuze zwart-wit is: of een aanbod van elektrische auto’s, of niet. Voor veel bedrijven is die keuze echter niet zo eenvoudig: die willen, zo denken wij, worden begeleid in de transitie naar een lagere CO2-footprint van het wagenpark. In de klantgroep die wij willen bedienen is persoonlijk contact belangrijk en wij kunnen dat bieden.”

Hoge korting

Om die transitie soepel te laten verlopen biedt Aspire onder meer een boetevrije transitieperiode: tijdens de wachttijd op een EV wordt er een auto ingezet waarbij na twee jaar de afkoopvergoeding vervalt. “Dit kunnen we doen doordat wij die auto’s kiezen en niet de berijder. We kopen ze in een groot volume in en weten daardoor zeker dat het courante auto’s zijn: dankzij de hogere korting maar vooral doordat we kunnen kiezen voor auto’s die het op de occasionmarkt goed doen”, zegt Jespers.20190215 ruud lennard aspire lease 13

In ruil voor het begeleiden van de betreffende klant naar een duurzamer wagenpark, wil Aspire wel de enige leverancier van auto’s zijn. “We maken samen met de klant een plan, waarbij we kijken waar een directe wisseling naar een EV haalbaar is, waar een hybride een betere keuze is of wanneer de benzineauto voorlopig toch de enige optie is”, zegt Van Daalen. “We horen nu verhalen van leaserijders die 60 duizend kilometer per jaar rijden en een i-Pace hadden besteld. Wij zien in zo’n geval al snel: dat gaat helemaal niet. Je moet niet koste wat het kost alle auto’s zo snel mogelijk willen omzetten, maar uitgaan van het gebruik”, aldus Van Daalen. “Dat single-suppliership betaalt zich ook uit doordat we onze tarieven benchmarken met drie concurrerende leveranciers, zodat onze klant weet dat wij het scherpste tarief realiseren.”

Realistisch

Aspire wil binnen vijf jaar groeien naar een vloot van 1.000 auto’s. Waarvan de helft emissieloos of hybride is, en 75 procent van de nieuwe inzet. Dat klinkt voorzichtig, uitgaande van de ambitie om de CO2 ver terug te dringen. “Ik denk dat dit een behoorlijk ambitieuze, maar ook realistische doelstelling is”, reageert Van Daalen. “Terugkomend op wat ik eerder zei: wij denken juist dat veel leasemaatschappijen te ver voor de muziek uit willen lopen. Terwijl wij zeggen: je moet de bedrijven die willen verduurzamen, daarbij begeleiden. Dat is onze meerwaarde.”

Gedragsverandering

Een uitdaging voor het bedrijf is natuurlijk wel dat de EV’s voor dit jaar wel zijn uitverkocht. En bij de inzet van een transitieauto, bestaat het gevaar dat daarna – in 2021 – de bijtellingskorting op de EV vervalt. “Als dat gebeurt, is dat omdat de prijs van een EV niet hoger is dan die van een benzineauto, en de totale kosten lager liggen”, reageert Jespers. “Als dat niet zo is, dan zal het wegvallen van die korting de Autobrief 3 niet halen, verwacht ik. Wij gaan uit van de Europese ambitie voor het terugdringen van de CO2, daar hangen al behoorlijk strenge emissie-eisen aan. Om die te realiseren is een gedragsverandering nodig. Wij denken met ons model in de pas van die verandering te lopen en bedrijven echt verder te helpen. De komende jaren komen er immers ook veel nieuwe modellen aan, die goedkoper zullen zijn maar wel een hogere actieradius hebben.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.