Scheidend coo van Alphabet ziet dat het mobiliteitsbudget al decennia lang niet doorbreekt

5 vragen aan | Luuk van Halder: ‘Lage bijtelling EV’s kan voor explosieve groei leasevloot zorgen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Luuk van Halder (foto: Alphabet)

Per 1 mei stopt Van Halder (62) bij Alphabet, maar beslist niet om achter de geraniums te gaan zitten. 

Je hebt 43 jaar ervaring in de automotive, waarvan 34 in de leasewereld. Is er veel veranderd in die jaren – of valt dat eigenlijk reuze mee?

“Er hebben natuurlijk enorme veranderingen plaatsgevonden. Door de enorme groei van de leasesector is iedere tweede nieuwe personenauto nu een leasevoertuig. Dat had ik niet durven voorspellen. Wat al 25 jaar onveranderd is, is de moeizame introductie van het mobiliteitsbudget. Begin jaren ’90 voerden we al discussies of we niet de boot zouden missen als we niet direct zouden beginnen met het aanbieden van het mobiliteitsbudget. Maar tot de dag van vandaag komt het maar niet echt van de grond.  Alphabet staat op de vierde plaats in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Een andere verandering is dat de Nederlandse leasemarkt is uitgegroeid tot een voorbeeld voor de rest van de wereld. Dankzij de samenwerking met onder meer importeurs, verhuurders, dealers, universelen, schadebedrijven- en ketens hebben we een aansprekende bedrijfstak opgebouwd. Vereniging ROB, waarvan ik de laatste vijf jaar voorzitter was, is daar een goed voorbeeld van. We zijn in staat om het merendeel van alle activiteiten tussen leasemaatschappij en de aftermarket geautomatiseerd en digitaal af te handelen.

En dan is er nog de veranderende aftersales markt. Door schaalvergroting zijn er minder dealereigenaren- en vestigingen. De rol van de universele garagist neemt mede daardoor toe. Ook bij Alphabet (dat tot op heden uitsluitend met dealers werkte, red) loopt nu een pilot waarbij het onderhoud naar universele bedrijven wordt gestuurd.”

Wat zijn wat jou betreft de meest positieve ontwikkelingen geweest in de laatste jaren?

“Dan kom ik terug op de samenwerking in de branche. Door de automatisering van schade-, ROB- en bestelprocessen van nieuwe voertuigen is de kwaliteit en efficiency in de branche enorm verbeterd. Daaraan gekoppeld zie je dat de belangenvereniging van de leasewereld, de VNA, ook steeds professioneel stapjes vooruit gemaakt heeft en de band met de overheid goed weet te onderhouden.

Een andere bijzonder positieve ontwikkeling is de explosie van private lease, dat geeft de branche wat lucht. De leasemarkt is zeer competitief, zo’n 900 leasemaatschappijen vechten om de klant.

De explosie van private lease geeft de competitieve leasebranche wat lucht.

Luuk van Halder

Tot slot is het imago van leaserijders gelukkig ook wat verbeterd. We remarketen nu niet langer ‘die leasebak’ maar een product waarvan iedereen weet dat het goed onderhouden is. Het helpt ook dat inmiddels meer dan 100 duizend particulieren leasen omarmd hebben.”

En wat zijn de minder positieve ontwikkelingen?

“Het gesjoemel met uitstootgegevens door enkele autofabrikanten zorgde voor een enorm imagoverlies voor de hele auto-industrie. De effecten van het dieselschandaal blijven voor de leasemaatschappijen natuurlijk een grote zorg, zeker omdat het dieselverhaal enorm uitvergroot wordt door politici, vaak zonder gedegen onderbouwing. In sommige Europese landen is 90 procent van de vloot uitgerust met een dieselmotor, dat is een groot risico en kan mogelijk tot grote economische schade leiden.”

Welke ontwikkelingen gaan de leasebranche de komende jaren domineren? De opkomst van nieuwe toetreders bijvoorbeeld?

“Ik zie dat laatste niet snel gebeuren. Zolang wij er als leasebranche in slagen een verregaande vorm van dienstverlening te blijven koppelen aan het voertuig, is het voor nieuwe toetreders moeilijk om voldoende kennis op te doen of nieuwe producten te bouwen en aan te bieden. Uiteraard is er een simpele manier om toe te treden: het overnemen van leasemaatschappijen. Een aantal partijen is daar kapitaalkrachtig genoeg voor.

Ook gaan we meer samenwerking zien op merkniveau. Dat is nodig om de torenhoge investeringen in nieuwe producten te kunnen verdelen over meerdere merken. Daaraan zou je dan ook heel eenvoudig kunnen koppelen dat dat soort bedrijven ook gebaat zou kunnen zijn met het bundelen van hun lease- en financieringsactiviteiten.  Lees hier een interview met Norbert van den Eijnden, ceo van Alphabet International. ‘Zelfs Duitsers, die veel groener denken dan Nederlanders, zijn niet aan een EV te krijgen zonder stimuleringsmaatregelen’.

Verder moeten we als branche rekening houden met de enorme drive in de samenleving om het wagenpark te elektrificeren. Dat gaat ongetwijfeld tot grote capaciteitsproblemen leiden en tot enorme logistieke uitdagingen. Omdat wij een vooral fiscaal gedreven leasevloot beheren in Nederland, kan dat volume op basis van die lage bijtelling zomaar enorm exploderen als het aanbod snel toeneemt.”

Tot slot: wat ga je zelf doen? Wat ambieer je nog?

“Ik ga na 1 mei niet op mijn lauweren rusten. Ik blijf projectmatig actief voor organisaties die uitdagingen hebben op het gebied van automotive. Denk aan coaching van leidinggevende talenten, interim managementtaken of een rol bij brancheverenigingen.

Ik heb natuurlijk de beschikking over een groot netwerk, veel ervaring in de hele automotive en nog heel veel energie om anderen te helpen. Ik zou het leuk vinden om mijn ervaring te delen met startende ondernemingen, of om bestaande organisaties te helpen in hun strijd om nog succesvoller te worden. Maar tegelijkertijd wil ik ook meer van het leven genieten, dat krijgt absoluut prioriteit.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

5 vragen aan | Luuk van Halder: ‘Lage bijtelling EV’s kan voor explosieve groei leasevloot zorgen’ | Automotive Online
Scheidend coo van Alphabet ziet dat het mobiliteitsbudget al decennia lang niet doorbreekt

5 vragen aan | Luuk van Halder: ‘Lage bijtelling EV’s kan voor explosieve groei leasevloot zorgen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Luuk van Halder (foto: Alphabet)

Per 1 mei stopt Van Halder (62) bij Alphabet, maar beslist niet om achter de geraniums te gaan zitten. 

Je hebt 43 jaar ervaring in de automotive, waarvan 34 in de leasewereld. Is er veel veranderd in die jaren – of valt dat eigenlijk reuze mee?

“Er hebben natuurlijk enorme veranderingen plaatsgevonden. Door de enorme groei van de leasesector is iedere tweede nieuwe personenauto nu een leasevoertuig. Dat had ik niet durven voorspellen. Wat al 25 jaar onveranderd is, is de moeizame introductie van het mobiliteitsbudget. Begin jaren ’90 voerden we al discussies of we niet de boot zouden missen als we niet direct zouden beginnen met het aanbieden van het mobiliteitsbudget. Maar tot de dag van vandaag komt het maar niet echt van de grond.  Alphabet staat op de vierde plaats in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Een andere verandering is dat de Nederlandse leasemarkt is uitgegroeid tot een voorbeeld voor de rest van de wereld. Dankzij de samenwerking met onder meer importeurs, verhuurders, dealers, universelen, schadebedrijven- en ketens hebben we een aansprekende bedrijfstak opgebouwd. Vereniging ROB, waarvan ik de laatste vijf jaar voorzitter was, is daar een goed voorbeeld van. We zijn in staat om het merendeel van alle activiteiten tussen leasemaatschappij en de aftermarket geautomatiseerd en digitaal af te handelen.

En dan is er nog de veranderende aftersales markt. Door schaalvergroting zijn er minder dealereigenaren- en vestigingen. De rol van de universele garagist neemt mede daardoor toe. Ook bij Alphabet (dat tot op heden uitsluitend met dealers werkte, red) loopt nu een pilot waarbij het onderhoud naar universele bedrijven wordt gestuurd.”

Wat zijn wat jou betreft de meest positieve ontwikkelingen geweest in de laatste jaren?

“Dan kom ik terug op de samenwerking in de branche. Door de automatisering van schade-, ROB- en bestelprocessen van nieuwe voertuigen is de kwaliteit en efficiency in de branche enorm verbeterd. Daaraan gekoppeld zie je dat de belangenvereniging van de leasewereld, de VNA, ook steeds professioneel stapjes vooruit gemaakt heeft en de band met de overheid goed weet te onderhouden.

Een andere bijzonder positieve ontwikkeling is de explosie van private lease, dat geeft de branche wat lucht. De leasemarkt is zeer competitief, zo’n 900 leasemaatschappijen vechten om de klant.

De explosie van private lease geeft de competitieve leasebranche wat lucht.

Luuk van Halder

Tot slot is het imago van leaserijders gelukkig ook wat verbeterd. We remarketen nu niet langer ‘die leasebak’ maar een product waarvan iedereen weet dat het goed onderhouden is. Het helpt ook dat inmiddels meer dan 100 duizend particulieren leasen omarmd hebben.”

En wat zijn de minder positieve ontwikkelingen?

“Het gesjoemel met uitstootgegevens door enkele autofabrikanten zorgde voor een enorm imagoverlies voor de hele auto-industrie. De effecten van het dieselschandaal blijven voor de leasemaatschappijen natuurlijk een grote zorg, zeker omdat het dieselverhaal enorm uitvergroot wordt door politici, vaak zonder gedegen onderbouwing. In sommige Europese landen is 90 procent van de vloot uitgerust met een dieselmotor, dat is een groot risico en kan mogelijk tot grote economische schade leiden.”

Welke ontwikkelingen gaan de leasebranche de komende jaren domineren? De opkomst van nieuwe toetreders bijvoorbeeld?

“Ik zie dat laatste niet snel gebeuren. Zolang wij er als leasebranche in slagen een verregaande vorm van dienstverlening te blijven koppelen aan het voertuig, is het voor nieuwe toetreders moeilijk om voldoende kennis op te doen of nieuwe producten te bouwen en aan te bieden. Uiteraard is er een simpele manier om toe te treden: het overnemen van leasemaatschappijen. Een aantal partijen is daar kapitaalkrachtig genoeg voor.

Ook gaan we meer samenwerking zien op merkniveau. Dat is nodig om de torenhoge investeringen in nieuwe producten te kunnen verdelen over meerdere merken. Daaraan zou je dan ook heel eenvoudig kunnen koppelen dat dat soort bedrijven ook gebaat zou kunnen zijn met het bundelen van hun lease- en financieringsactiviteiten.  Lees hier een interview met Norbert van den Eijnden, ceo van Alphabet International. ‘Zelfs Duitsers, die veel groener denken dan Nederlanders, zijn niet aan een EV te krijgen zonder stimuleringsmaatregelen’.

Verder moeten we als branche rekening houden met de enorme drive in de samenleving om het wagenpark te elektrificeren. Dat gaat ongetwijfeld tot grote capaciteitsproblemen leiden en tot enorme logistieke uitdagingen. Omdat wij een vooral fiscaal gedreven leasevloot beheren in Nederland, kan dat volume op basis van die lage bijtelling zomaar enorm exploderen als het aanbod snel toeneemt.”

Tot slot: wat ga je zelf doen? Wat ambieer je nog?

“Ik ga na 1 mei niet op mijn lauweren rusten. Ik blijf projectmatig actief voor organisaties die uitdagingen hebben op het gebied van automotive. Denk aan coaching van leidinggevende talenten, interim managementtaken of een rol bij brancheverenigingen.

Ik heb natuurlijk de beschikking over een groot netwerk, veel ervaring in de hele automotive en nog heel veel energie om anderen te helpen. Ik zou het leuk vinden om mijn ervaring te delen met startende ondernemingen, of om bestaande organisaties te helpen in hun strijd om nog succesvoller te worden. Maar tegelijkertijd wil ik ook meer van het leven genieten, dat krijgt absoluut prioriteit.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.