Op bezoek | Hoe nieuw is het geluid van Arvals innovatiedisco?

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Arval bouwde een oude discotheek om tot innovatiehub. (Foto: Arval)

De – waarschijnlijke – tegenstrijdigheid is ironisch: naast het bestaande hoofdkantoor van leasemaatschappij Arval, aan de Duwboot in Houten, stond een hal leeg die dienst had moeten doen als discotheek. Maar het bleef er stil, omdat de interesse in het fenomeen disco onder jongeren als sneeuw voor de zon verdween. Het pand werd verbouwd en ingericht als experience center van Arval, dat net als vele andere leasemaatschappijen zoekt naar de heilige graal in nieuwe mobiliteit – om te voorkomen dat het net zo afloopt als met diezelfde disco.

Het auditorium biedt ruimte aan 165 bezoekers, en die waren ook aanwezig tijdens het openingsevent “Innovate to the next level”, dat afgelopen vrijdag plaatsvond. En innoveren doet Arval zeker, maar of het helemaal the next level is, is de vraag. De nieuwe diensten vertonen veel overeenkomsten met die van concurrenten, zoals een private lease product, een MaaS-oplossing en carsharing. Ook biedt het nieuwe pand ruimte aan de private leasedivisie van Arval. “We verwachten een flinke groei in deze divisie”, vertelt Onno Bierhoff, die niet wil zeggen wat het aandeel private lease in de totale vloot van Arval is. Wel denkt hij dat privélease binnen een aantal jaar kan groeien naar 50 procent van de markt (nu is dat ongeveer 15 procent). “Deze klanten vragen een andere benadering dan de corporates, en daarom is het verstandig om de divisies ook fysiek te splitsen.”Commercieel directeur Bart Beckers was een van de sprekers op het Nationaal Automotive Congres 2018, waar hij vertelde over de strategie van Arval op het gebied van mobiliteit.

Auto aan huis

The disco in Houten is één van de vier hubs van de groep en richt zich op mobiliteit. De hub in Frankrijk focust op autonomous driving, in Italië op carsharing en in Noorwegen op elektrische voertuigen. In Houten valt wel op dat een steeds groter deel van de dienstverlening digitaal en online is georiënteerd. “We hebben private lease zo ingericht dat een consument het gehele bestelproces online kan afronden, inclusief krediet-toetsing. We leveren de auto desgewenst aan huis af”, aldus Bierhoff. En de auto’s voor carsharing zijn via de mobiele telefoon te reserveren en te openen. Voorlopig wordt het concept aangeboden bij zakelijke klanten; een free floating deelautoconcept is een volgende stap.

De mobiel is de afstandsbediening voor het leven.

Tim van der Wiel, Spooky

Voor zowel private lease – dat ook white label wordt aangeboden aan Hyundai en Opel – als het carsharingproduct wordt in ieder geval de komende periode groei verwacht. De markten zijn immers relatief nieuw. Het bedrijf bindt mobiliteitsconcepten voor zakelijke klanten (Mobility Link), waarbij het onder meer samenwerkt met Xximo, aan telematicatoepassingen (Active Link). Bij die eerste kan een berijder in een app real time zien hoeveel budget hij nog heeft, die tweede kan worden ingezet om bijvoorbeeld het gedrag van de berijder te monitoren.arval pieter bikker en matthijs wouters foto arval

Sturen op spraak

Het échte onderscheidende vermogen volgens Arval zelf: het feit dat de telematicatoepassingen in huis worden bedacht en gemaakt, via dochterbedrijf Artel. Dat maakt dat er sneller en efficiënter de link kan worden gelegd tussen de oplossingen die klanten willen en de producten en diensten die Arval kan leveren. Daar hamerde Bart Beckers, chief commercial officer van Arval, ook op tijdens de officiële opening van the disco. “We zoeken oplossingen voor de toenemende trend van bezit naar gebruik. Het uiteindelijke doel is om alle producten die we bieden aan elkaar te koppelen: car, app, card en budget.” Tijdens het openingsfeest toonden twee andere sprekers, Oscar Kneppers (voormalig directeur startup-platform Rockstart) en Tim van der Wiel (online marketingbureau Spooky), alvast de volgende stappen in de digitale wereld. “De mobiel is voor jongeren een soort afstandsbediening voor het leven”, aldus Van der Wiel. “Waarop via spraak wordt gestuurd op basis van algoritmes, en waarbij we meer praten met ons device dan met onze partner.”

De kloof tussen de bezoekers, die allemaal de hoogtijdagen van de disco hebben beleefd, en de nieuwe generatie in de persoon van diezelfde Van der Wiel, was voelbaar. De leasemarkt is niet voor niets naarstig op zoek naar een nieuw geluid.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Openingsevent The Disco van Arval  / Waar: Duwboot, Houten / Aantal bezoekers: 200 / Doelgroep: leveranciers, relaties en klanten van Arval.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op bezoek | Hoe nieuw is het geluid van Arvals innovatiedisco? | Automotive Online

Op bezoek | Hoe nieuw is het geluid van Arvals innovatiedisco?

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Arval bouwde een oude discotheek om tot innovatiehub. (Foto: Arval)

De – waarschijnlijke – tegenstrijdigheid is ironisch: naast het bestaande hoofdkantoor van leasemaatschappij Arval, aan de Duwboot in Houten, stond een hal leeg die dienst had moeten doen als discotheek. Maar het bleef er stil, omdat de interesse in het fenomeen disco onder jongeren als sneeuw voor de zon verdween. Het pand werd verbouwd en ingericht als experience center van Arval, dat net als vele andere leasemaatschappijen zoekt naar de heilige graal in nieuwe mobiliteit – om te voorkomen dat het net zo afloopt als met diezelfde disco.

Het auditorium biedt ruimte aan 165 bezoekers, en die waren ook aanwezig tijdens het openingsevent “Innovate to the next level”, dat afgelopen vrijdag plaatsvond. En innoveren doet Arval zeker, maar of het helemaal the next level is, is de vraag. De nieuwe diensten vertonen veel overeenkomsten met die van concurrenten, zoals een private lease product, een MaaS-oplossing en carsharing. Ook biedt het nieuwe pand ruimte aan de private leasedivisie van Arval. “We verwachten een flinke groei in deze divisie”, vertelt Onno Bierhoff, die niet wil zeggen wat het aandeel private lease in de totale vloot van Arval is. Wel denkt hij dat privélease binnen een aantal jaar kan groeien naar 50 procent van de markt (nu is dat ongeveer 15 procent). “Deze klanten vragen een andere benadering dan de corporates, en daarom is het verstandig om de divisies ook fysiek te splitsen.”Commercieel directeur Bart Beckers was een van de sprekers op het Nationaal Automotive Congres 2018, waar hij vertelde over de strategie van Arval op het gebied van mobiliteit.

Auto aan huis

The disco in Houten is één van de vier hubs van de groep en richt zich op mobiliteit. De hub in Frankrijk focust op autonomous driving, in Italië op carsharing en in Noorwegen op elektrische voertuigen. In Houten valt wel op dat een steeds groter deel van de dienstverlening digitaal en online is georiënteerd. “We hebben private lease zo ingericht dat een consument het gehele bestelproces online kan afronden, inclusief krediet-toetsing. We leveren de auto desgewenst aan huis af”, aldus Bierhoff. En de auto’s voor carsharing zijn via de mobiele telefoon te reserveren en te openen. Voorlopig wordt het concept aangeboden bij zakelijke klanten; een free floating deelautoconcept is een volgende stap.

De mobiel is de afstandsbediening voor het leven.

Tim van der Wiel, Spooky

Voor zowel private lease – dat ook white label wordt aangeboden aan Hyundai en Opel – als het carsharingproduct wordt in ieder geval de komende periode groei verwacht. De markten zijn immers relatief nieuw. Het bedrijf bindt mobiliteitsconcepten voor zakelijke klanten (Mobility Link), waarbij het onder meer samenwerkt met Xximo, aan telematicatoepassingen (Active Link). Bij die eerste kan een berijder in een app real time zien hoeveel budget hij nog heeft, die tweede kan worden ingezet om bijvoorbeeld het gedrag van de berijder te monitoren.arval pieter bikker en matthijs wouters foto arval

Sturen op spraak

Het échte onderscheidende vermogen volgens Arval zelf: het feit dat de telematicatoepassingen in huis worden bedacht en gemaakt, via dochterbedrijf Artel. Dat maakt dat er sneller en efficiënter de link kan worden gelegd tussen de oplossingen die klanten willen en de producten en diensten die Arval kan leveren. Daar hamerde Bart Beckers, chief commercial officer van Arval, ook op tijdens de officiële opening van the disco. “We zoeken oplossingen voor de toenemende trend van bezit naar gebruik. Het uiteindelijke doel is om alle producten die we bieden aan elkaar te koppelen: car, app, card en budget.” Tijdens het openingsfeest toonden twee andere sprekers, Oscar Kneppers (voormalig directeur startup-platform Rockstart) en Tim van der Wiel (online marketingbureau Spooky), alvast de volgende stappen in de digitale wereld. “De mobiel is voor jongeren een soort afstandsbediening voor het leven”, aldus Van der Wiel. “Waarop via spraak wordt gestuurd op basis van algoritmes, en waarbij we meer praten met ons device dan met onze partner.”

De kloof tussen de bezoekers, die allemaal de hoogtijdagen van de disco hebben beleefd, en de nieuwe generatie in de persoon van diezelfde Van der Wiel, was voelbaar. De leasemarkt is niet voor niets naarstig op zoek naar een nieuw geluid.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Openingsevent The Disco van Arval  / Waar: Duwboot, Houten / Aantal bezoekers: 200 / Doelgroep: leveranciers, relaties en klanten van Arval.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.