Leasing Event | Swappend op zoek naar een duurzaam businessmodel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Dagvoorzitter Rutger Mollee (links) en Jelle Heidstra van Automotive nemen voor aanvang nog even de details door.

Klimaatopgave, energietransitie, circulaire economie: Jan Jonker, professor Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit, dreunde de begrippen een aantal malen op tijdens het Automotive Leasing Event, alsof hij een college gaf. “U krijgt hier allemaal mee te maken”, voegde hij er aan toe. Het klimaatakkoord dwingt ons de uitstoot van broeikasgassen te verlagen, in het verlengde daarvan vraagt de energietransitie om het beperken van fossiele brandstoffen, en tot slot is de belofte van de circulaire economie dat het gebruik van ruw materiaal fors wordt teruggedrongen en zelfs tot nul moet kunnen worden gereduceerd. “We komen uit een weggooi-cultuur, zitten nu in een recycle-cultuur maar moeten naar een circulaire economie”, stelde Jonker. “Het is goed dat we nu toewerken naar een langetermijn Klimaatakkoord dat een periode van tien jaar overbrugt, maar we komen ook van ver. Nederland loopt in Europa  achteraan als het gaat om duurzaamheid en het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Kleine footprint

Erg vrolijk was de bijdrage van Jonker niet, op het leasing event, maar zijn afsluitende betoog zette het bezoek aan het denken. Naast de druk van de overheid via het Klimaatakkoord, eisen ook opdrachtgevers van hun leveranciers dat ze nadenken over het verkleinen van de eigen ecologische footprint. Met als belangrijkste oplossingen van dit moment het elektrificeren van het wagenpark, autodelen en ‘mobility as a service’, waarbij er voor verschillende vervoersvormen kan worden gekozen. Zelf is Jonker betrokken bij een app waarmee de ruileconomie wordt gestimuleerd: consumenten kunnen er goederen en diensten opzetten die ze (tijdelijk) niet nodig hebben, om ze te ruilen met bijvoorbeeld buurtgenoten.

Swapfiets

Jonker was dan ook te spreken over het idee van de Swapfiets, vooral omdat zo’n fiets natuurlijk beter is voor het milieu dan autorijden, maar hij vroeg zich wel af wat er met de huidige 140 duizend fietsen zou gaan gebeuren nadat ze uit het ‘Swapcontract’ kwamen. Een vraag die ook de bezoekers zich stelden, maar dan vanuit het perspectief van restwaarde en verdienmodel. Het idee, zo vertelde bedenker Steven Uitentuis, is het probleem oplossen dat vooral studenten herkennen: dat van lekke banden, kapotte bagagedragers en slagen in de wielen.

Een (on)begrijpelijke wereld

Tijdens het Automotive Leasing Event werd de bezoekers via een quiz ook gevraagd een inschatting te maken van de belangrijkste ontwikkelingen volgens autofabrikanten. Aan de hand van KPMG’s Executive Survey namen consultant Stijn de Groen en dagvoorzitter Rutger Mollee de bezoekers mee in het brein van de managers van OEM’s. Wat bleek? Maar zelden wisten de leasemanagers juist in te schatten hoe autofabrikanten hun toekomst zien. Zo wordt in West-Europa waterstof belangrijker dan de batterij-EV, is de prijs van de EV bepalender voor het succes dan de infrastructuur en is niet Tesla, maar BMW volgens de automotive executives al jaren de leider in e-mobility. Vooral dat laatste deed bij menigeen de wenkbrauwen fronsen. Begrijpen die executives de wereld eigenlijk nog wel?

De Swapfiets is een vorm van mobility-as-a service: voor een vast maandbedrag heb je de garantie dat je altijd een werkende fiets tot je beschikking hebt. Bij bijvoorbeeld een lekke band stuurt de abonnee een appje, mailtje of belletje naar Swapfiets, en vervolgens wordt zijn fiets omgeruild voor een andere, zodat hij onbekommerd verder kan. De fietsen worden afgeschreven in zes jaar, waarna ze worden verkocht. Hoe dat proces verder werkt, daar liet Uitentuis zich niet over uit, ook niet over het rendement per contract. “Dat is nu ook nog moeilijk vast te stellen. In de ene stad loopt het project inmiddels goed, maar als we ergens starten kost dat in eerste instantie geld. Je hebt namelijk al wel een locatie en een locatiemanager nodig, maar nog geen verkochte abonnementen.”

Het bijzondere aan Nederland? Dat diefstal “erbij hoort” en dat we ook in herfst en winter fietsen.

Het aardige aan het systeem is dat de fietsen zélf inmiddels ook zo zijn ontwikkeld dat de kans op gebreken kleiner is. Dus betere banden, geen dichte kettingkast en geen bagagedrager. En omdat alles in een eigen database wordt vastgelegd, is steeds beter in te schatten hoe vaak een fiets wordt gewisseld en hoe hij wordt gebruikt. Dat verschilt ook per land: Swapfiets is nu actief in 40 steden in vier landen en is op zoek naar uitbreiding. Het bijzondere aan Nederland? Dat diefstal “erbij hoort” en dat we ook in herfst en winter fietsen.

Remarketing

De leasebranche ziet echter niet alleen nieuwe mogelijke verdienmodellen op zich afkomen, ook de bestaande veranderen, zo vertelde remarketingdeskundige Andrew Shields. Die toonde hoe de online occasionretail steeds succesvoller wordt, met spelers als Carvana en Carnext en stelde tegelijk dat de autobranche de mogelijkheden van internet nog altijd niet omarmd. Terwijl die online verkoop er in zijn ogen uiteindelijk voor gaat zorgen dat de prijzen nog verder omlaag zullen gaan dan ze door de portals al doen fors omlaag gaan. En dat heeft weer gevolgen voor de leasebranche, want dat zorgt natuurlijk ook voor druk op de restwaarde. Wat te doen? “Het meest eenvoudige is de tussenschakels in de kolom overslaan zoals Carnext doet – maar daar is wel volume voor nodig.”

Bekijk hieronder de beelden van het Automotive Leasing Event 2019:

 

Leasemaatschappij Top 60

Tijdens het evenement werd ook de nieuwste editie van de Automotive Leasemaatschappij Top 60 uitgereikt. Met daarin de veranderingen in vlootomvang, de efficiency en het rendement per leasebedrijf en tal van marktanalyses. Dit rapport is nu ook verkrijgbaar via de de Automotive webshop.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leasing Event | Swappend op zoek naar een duurzaam businessmodel | Automotive Online

Leasing Event | Swappend op zoek naar een duurzaam businessmodel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Dagvoorzitter Rutger Mollee (links) en Jelle Heidstra van Automotive nemen voor aanvang nog even de details door.

Klimaatopgave, energietransitie, circulaire economie: Jan Jonker, professor Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit, dreunde de begrippen een aantal malen op tijdens het Automotive Leasing Event, alsof hij een college gaf. “U krijgt hier allemaal mee te maken”, voegde hij er aan toe. Het klimaatakkoord dwingt ons de uitstoot van broeikasgassen te verlagen, in het verlengde daarvan vraagt de energietransitie om het beperken van fossiele brandstoffen, en tot slot is de belofte van de circulaire economie dat het gebruik van ruw materiaal fors wordt teruggedrongen en zelfs tot nul moet kunnen worden gereduceerd. “We komen uit een weggooi-cultuur, zitten nu in een recycle-cultuur maar moeten naar een circulaire economie”, stelde Jonker. “Het is goed dat we nu toewerken naar een langetermijn Klimaatakkoord dat een periode van tien jaar overbrugt, maar we komen ook van ver. Nederland loopt in Europa  achteraan als het gaat om duurzaamheid en het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Kleine footprint

Erg vrolijk was de bijdrage van Jonker niet, op het leasing event, maar zijn afsluitende betoog zette het bezoek aan het denken. Naast de druk van de overheid via het Klimaatakkoord, eisen ook opdrachtgevers van hun leveranciers dat ze nadenken over het verkleinen van de eigen ecologische footprint. Met als belangrijkste oplossingen van dit moment het elektrificeren van het wagenpark, autodelen en ‘mobility as a service’, waarbij er voor verschillende vervoersvormen kan worden gekozen. Zelf is Jonker betrokken bij een app waarmee de ruileconomie wordt gestimuleerd: consumenten kunnen er goederen en diensten opzetten die ze (tijdelijk) niet nodig hebben, om ze te ruilen met bijvoorbeeld buurtgenoten.

Swapfiets

Jonker was dan ook te spreken over het idee van de Swapfiets, vooral omdat zo’n fiets natuurlijk beter is voor het milieu dan autorijden, maar hij vroeg zich wel af wat er met de huidige 140 duizend fietsen zou gaan gebeuren nadat ze uit het ‘Swapcontract’ kwamen. Een vraag die ook de bezoekers zich stelden, maar dan vanuit het perspectief van restwaarde en verdienmodel. Het idee, zo vertelde bedenker Steven Uitentuis, is het probleem oplossen dat vooral studenten herkennen: dat van lekke banden, kapotte bagagedragers en slagen in de wielen.

Een (on)begrijpelijke wereld

Tijdens het Automotive Leasing Event werd de bezoekers via een quiz ook gevraagd een inschatting te maken van de belangrijkste ontwikkelingen volgens autofabrikanten. Aan de hand van KPMG’s Executive Survey namen consultant Stijn de Groen en dagvoorzitter Rutger Mollee de bezoekers mee in het brein van de managers van OEM’s. Wat bleek? Maar zelden wisten de leasemanagers juist in te schatten hoe autofabrikanten hun toekomst zien. Zo wordt in West-Europa waterstof belangrijker dan de batterij-EV, is de prijs van de EV bepalender voor het succes dan de infrastructuur en is niet Tesla, maar BMW volgens de automotive executives al jaren de leider in e-mobility. Vooral dat laatste deed bij menigeen de wenkbrauwen fronsen. Begrijpen die executives de wereld eigenlijk nog wel?

De Swapfiets is een vorm van mobility-as-a service: voor een vast maandbedrag heb je de garantie dat je altijd een werkende fiets tot je beschikking hebt. Bij bijvoorbeeld een lekke band stuurt de abonnee een appje, mailtje of belletje naar Swapfiets, en vervolgens wordt zijn fiets omgeruild voor een andere, zodat hij onbekommerd verder kan. De fietsen worden afgeschreven in zes jaar, waarna ze worden verkocht. Hoe dat proces verder werkt, daar liet Uitentuis zich niet over uit, ook niet over het rendement per contract. “Dat is nu ook nog moeilijk vast te stellen. In de ene stad loopt het project inmiddels goed, maar als we ergens starten kost dat in eerste instantie geld. Je hebt namelijk al wel een locatie en een locatiemanager nodig, maar nog geen verkochte abonnementen.”

Het bijzondere aan Nederland? Dat diefstal “erbij hoort” en dat we ook in herfst en winter fietsen.

Het aardige aan het systeem is dat de fietsen zélf inmiddels ook zo zijn ontwikkeld dat de kans op gebreken kleiner is. Dus betere banden, geen dichte kettingkast en geen bagagedrager. En omdat alles in een eigen database wordt vastgelegd, is steeds beter in te schatten hoe vaak een fiets wordt gewisseld en hoe hij wordt gebruikt. Dat verschilt ook per land: Swapfiets is nu actief in 40 steden in vier landen en is op zoek naar uitbreiding. Het bijzondere aan Nederland? Dat diefstal “erbij hoort” en dat we ook in herfst en winter fietsen.

Remarketing

De leasebranche ziet echter niet alleen nieuwe mogelijke verdienmodellen op zich afkomen, ook de bestaande veranderen, zo vertelde remarketingdeskundige Andrew Shields. Die toonde hoe de online occasionretail steeds succesvoller wordt, met spelers als Carvana en Carnext en stelde tegelijk dat de autobranche de mogelijkheden van internet nog altijd niet omarmd. Terwijl die online verkoop er in zijn ogen uiteindelijk voor gaat zorgen dat de prijzen nog verder omlaag zullen gaan dan ze door de portals al doen fors omlaag gaan. En dat heeft weer gevolgen voor de leasebranche, want dat zorgt natuurlijk ook voor druk op de restwaarde. Wat te doen? “Het meest eenvoudige is de tussenschakels in de kolom overslaan zoals Carnext doet – maar daar is wel volume voor nodig.”

Bekijk hieronder de beelden van het Automotive Leasing Event 2019:

 

Leasemaatschappij Top 60

Tijdens het evenement werd ook de nieuwste editie van de Automotive Leasemaatschappij Top 60 uitgereikt. Met daarin de veranderingen in vlootomvang, de efficiency en het rendement per leasebedrijf en tal van marktanalyses. Dit rapport is nu ook verkrijgbaar via de de Automotive webshop.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.