Car Cost Index: Prijsverschil EV en brandstofauto nog 1 procent

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In Nederland is een EV gemiddeld 1 procent duurder dan een gelijkwaardige brandstofauto. (Foto: Shutterstock)

Het prijsverschil tussen elektrische voertuigen brandstofvoertuigen wordt steeds kleiner. Dat meldt leasemaatschappij Leaseplan op basis van zijn Car Cost Index 2019. Het grootste verschil zit nog in de afschrijving, die bij conventionele auto’s 36 procent van de kosten uitmaakt, en bij EV’s nog 52 procent. De restwaarden van EV’s ontwikkelen zich wel positief.

In zijn jaarlijkse Car Cost Index berekent Leaseplan de gemiddelde kosten voor autorijden in 18 landen, op basis van afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en rente. Hieruit blijkt dat, mede dankzij diverse belastingvoordelen, EV’s in Nederland en Noorwegen inmiddels kunnen concurreren met brandstofauto’s. Leaseplan verwacht dat dit op termijn ook in landen als Groot-Brittannië en Denemarken het geval zal zijn.

cci 2019 grafiek

 

“In Nederland zouden de kosten op dit moment geen beperking meer hoeven te zijn bij de keuze voor EV”, stelt Tex Gunning, ceo van Leaseplan. Wel is het de vraag of de opmars niet wordt gestaakt door het Klimaatakkoord. “De prijs van een EV komt overeen met een brandstofauto. Maar of de markt zo aantrekkelijk blijft voor leaserijders, is de vraag, nu de overheid aangekondigd heeft de bijtelling op EV vanaf 2020 te willen verhogen.” De impact van deze maatregel zal volgens LeasePlan pas in 2021-2022 voelbaar worden wanneer de aanschafprijs van EV’s als gevolg daarvan niet gaat dalen. In dat geval wordt een EV kostentechnisch onaantrekkelijker. “Het is een verontrustende tendens, om stimuleringsmaatregelen voor EV’s af te schaffen. Dit zal een aanzienlijke vertraging betekenen in de strijd tegen klimaatverandering en slechte luchtkwaliteit in onze steden”, aldus Gunning.Lees hier onze analyse over de invloed van het Klimaatakkoord op elektrische auto’s.

TCO in Nederland het hoogst

Uit de CCI blijkt verder dat de gemiddelde leaseautokosten in Europa op 617 euro per maand liggen, met Griekenland (440 euro) en Noorwegen (830 euro per maand) als uitschieters. Bij brandstofauto’s beslaat afschrijving het grootste deel (36%) van de totale kosten, gevolgd door belastingen (20%), brandstof (18%), verzekering (13%), onderhoud (9%) en rente (5%). Bij elektrische auto’ beslaat afschrijving een groter deel (52%) van de totale kosten; daar staat een kostenbesparing tegenover door het gebruik van elektriciteit in plaats van traditionele brandstof. In heel Europa profiteren EV’s bovendien van lagere belastingtarieven en onderhoudskosten. In Noorwegen zijn de kosten voor het rijden van een EV of brandstofauto nagenoeg gelijk, in Nederland is een EV ongeveer 1 procent duurder. In Nederland zijn de kosten voor het rijden van een dieselauto het hoogst (€ 937 per maand), vooral vanwege de bpm die de netto investeringswaarde van een dieselauto tot wel 35 procent verhoogt.

Gewogen naar het bruto binnenlands product is de total cost of ownership voor alle typen aandrijving het hoogst in Nederland en Italië, terwijl de kosten het laagst zijn voor leaserijders in Griekenland en Groot-Brittannië.

Car Cost Index 2019 (bron: Leaseplan)

Land Elektrisch Benzine Diesel
Griekenland € 656 € 445 € 410
Groot-Brittannië € 676 € 596 € 567
Duitsland  € 804 € 587 € 576
Frankrijk € 806 € 520 € 643
Roemenië  € 825 € 449 € 407
Portugal  € 833 € 527 € 595
Noorwegen € 833 € 851 € 821
Slowakije € 834 € 446 € 486
Zweden € 846 € 644 € 598
Tsjechië € 847 € 461 € 515
Oostenrijk € 854 € 567 € 549
Zwitserland € 858 € 613 € 632
Nederland € 872 € 783 € 937
Denemarken € 900 € 760 € 762
België € 959 € 632 € 691
Italië € 974 € 794 € 683
Spanje € 991 € 538 € 591
Polen € 995 € 477 € 562

Bekijk het complete rapport in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Car Cost Index: Prijsverschil EV en brandstofauto nog 1 procent | Automotive Online

Car Cost Index: Prijsverschil EV en brandstofauto nog 1 procent

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In Nederland is een EV gemiddeld 1 procent duurder dan een gelijkwaardige brandstofauto. (Foto: Shutterstock)

Het prijsverschil tussen elektrische voertuigen brandstofvoertuigen wordt steeds kleiner. Dat meldt leasemaatschappij Leaseplan op basis van zijn Car Cost Index 2019. Het grootste verschil zit nog in de afschrijving, die bij conventionele auto’s 36 procent van de kosten uitmaakt, en bij EV’s nog 52 procent. De restwaarden van EV’s ontwikkelen zich wel positief.

In zijn jaarlijkse Car Cost Index berekent Leaseplan de gemiddelde kosten voor autorijden in 18 landen, op basis van afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en rente. Hieruit blijkt dat, mede dankzij diverse belastingvoordelen, EV’s in Nederland en Noorwegen inmiddels kunnen concurreren met brandstofauto’s. Leaseplan verwacht dat dit op termijn ook in landen als Groot-Brittannië en Denemarken het geval zal zijn.

cci 2019 grafiek

 

“In Nederland zouden de kosten op dit moment geen beperking meer hoeven te zijn bij de keuze voor EV”, stelt Tex Gunning, ceo van Leaseplan. Wel is het de vraag of de opmars niet wordt gestaakt door het Klimaatakkoord. “De prijs van een EV komt overeen met een brandstofauto. Maar of de markt zo aantrekkelijk blijft voor leaserijders, is de vraag, nu de overheid aangekondigd heeft de bijtelling op EV vanaf 2020 te willen verhogen.” De impact van deze maatregel zal volgens LeasePlan pas in 2021-2022 voelbaar worden wanneer de aanschafprijs van EV’s als gevolg daarvan niet gaat dalen. In dat geval wordt een EV kostentechnisch onaantrekkelijker. “Het is een verontrustende tendens, om stimuleringsmaatregelen voor EV’s af te schaffen. Dit zal een aanzienlijke vertraging betekenen in de strijd tegen klimaatverandering en slechte luchtkwaliteit in onze steden”, aldus Gunning.Lees hier onze analyse over de invloed van het Klimaatakkoord op elektrische auto’s.

TCO in Nederland het hoogst

Uit de CCI blijkt verder dat de gemiddelde leaseautokosten in Europa op 617 euro per maand liggen, met Griekenland (440 euro) en Noorwegen (830 euro per maand) als uitschieters. Bij brandstofauto’s beslaat afschrijving het grootste deel (36%) van de totale kosten, gevolgd door belastingen (20%), brandstof (18%), verzekering (13%), onderhoud (9%) en rente (5%). Bij elektrische auto’ beslaat afschrijving een groter deel (52%) van de totale kosten; daar staat een kostenbesparing tegenover door het gebruik van elektriciteit in plaats van traditionele brandstof. In heel Europa profiteren EV’s bovendien van lagere belastingtarieven en onderhoudskosten. In Noorwegen zijn de kosten voor het rijden van een EV of brandstofauto nagenoeg gelijk, in Nederland is een EV ongeveer 1 procent duurder. In Nederland zijn de kosten voor het rijden van een dieselauto het hoogst (€ 937 per maand), vooral vanwege de bpm die de netto investeringswaarde van een dieselauto tot wel 35 procent verhoogt.

Gewogen naar het bruto binnenlands product is de total cost of ownership voor alle typen aandrijving het hoogst in Nederland en Italië, terwijl de kosten het laagst zijn voor leaserijders in Griekenland en Groot-Brittannië.

Car Cost Index 2019 (bron: Leaseplan)

Land Elektrisch Benzine Diesel
Griekenland € 656 € 445 € 410
Groot-Brittannië € 676 € 596 € 567
Duitsland  € 804 € 587 € 576
Frankrijk € 806 € 520 € 643
Roemenië  € 825 € 449 € 407
Portugal  € 833 € 527 € 595
Noorwegen € 833 € 851 € 821
Slowakije € 834 € 446 € 486
Zweden € 846 € 644 € 598
Tsjechië € 847 € 461 € 515
Oostenrijk € 854 € 567 € 549
Zwitserland € 858 € 613 € 632
Nederland € 872 € 783 € 937
Denemarken € 900 € 760 € 762
België € 959 € 632 € 691
Italië € 974 € 794 € 683
Spanje € 991 € 538 € 591
Polen € 995 € 477 € 562

Bekijk het complete rapport in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.