Hyundai eist dat MrWheelson stopt met aanbieden Kona EV

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Hyundai Kona EV (foto: Hyundai)

Autoverkoop- en leasesite MrWheelson biedt op zijn site vier nieuwe Hyundai’s Kona uit voorraad aan: te koop en te lease. Importeur Hyundai Nederland heeft het bedrijf via zijn advocatenkantoor Houthoff echter gesommeerd met de aanbieding te stoppen. De strekking: MrWheelson is geen erkend dealer en mag dus geen nieuwe Hyundai’s aanbieden. Mede-oprichter Bas Oude Luttikhuis zette de brief integraal op LinkedIn. Hij is niet van plan zijn aanbod voor de auto’s terug te trekken, vertelt hij aan Automotive. “We leven in een vrij Europa, ik mag toch gewoon verkopen wat ik wil? De importeur zegt zelf dat ze de Kona’s pas in 2020 kunnen leveren. Dan is een leaserijder zo’n jaarlijks 5000 euro duurder uit, wegens de hogere bijtelling, die dan van 4 naar 8 procent gaat.”

Stoppen met import

Er worden op de site van MrWheelson nu vier elektrische Kona’s aangeboden. Ze komen van een dealer “ergens in Europa” die bereid is aan hem te leveren, vertelt Oude Luttikhuis. “Maar ik ga echt niet vertellen welke dealer dat is.”De Kona scoort ook goed bij het Automotive Autonieuwspanel.

Houthoff advocaten stelt in de brief dat MrWheelson geen Hyundai-dealer is en dus geen nieuwe auto’s mag verkopen. Ook stelt Houthoff dat Europese dealers niet aan een niet-dealer zouden mogen leveren. De eis is dat het bedrijf binnen 5 werkdagen belooft naast de vier genoemde auto’s niet méér Hyundai’s te importeren; dat het de naam van de toeleverende buitenlandse dealer bekend maakt en dat het zich voortaan onthoudt van het leveren van nieuwe Hyundai’s.

Woordvoerder Mike Belinfante van Hyundai Nederland wil slechts een korte reactie geven. “MrWheelson is geen erkend wederverkoper van Hyundai. Met dealers hebben we gedetailleerde afspraken over contracten en services. Wie geen dealer is mag geen nieuwe Hyundai’s verkopen. Zo eenvoudig ligt het”, vertelt Belinfante aan Automotive.  

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • M.M.M. Kolt

    Ik zou ze gewoon zelf verkopen Bas, als ze nou slim hadden geweest hadden ze kunnen zeggen wij hebben ze niet en wij nemen ze van jullie over… en dan naar hun leukste / best presterende dealer brengen…
    En dan hun klant laten profiteren van € 5000,00 fiscaal voordeel per jaar.
    Succes!

  • bart kuijpers

    Reactie van Bert Wieten, door de Redactie toegevoegd.

    Wij zijn na bijna 30 jaar ex hyundai-dealer sinds 2016. Vanaf dat moment bemiddelen wij nieuwe Hyundai s. Dat kan en mag.
    Op een zoektocht naar nieuwe auto s ter bemiddeling in 2016 ging er voor ons een wereld open.
    Een bedrijf in Zuid Holland had ongeveer 100 nieuwe hyundai’s i10 staan. Wel met kenteken en maar 16 km op de teller. Volgens dealercontract zijn ze dan nog nieuw. De kentekens waren eind 2015 afgegeven. Volgens de aanbiedende partij kwamen ze rechtstreeks bij de Nederlandse importeur vandaan. Er zaten ook Nederlandse boekjes bij. Er was 1 voorwaarde: ik mocht ze niet op de Nederlandse markt verkopen. Leveren aan het buitenland was geen probleem. Een ander bedrijf uit Twente (niet een dealer) bood ook nieuwe i’s 10 aan.

  • bart kuijpers

    Deel 2 van de reactie van Bert Wieten.

    Ik wilde niet dat het bedrijf problemen kreeg met de Nederlandse importeur en vroeg of er ook voorwaarden aan verbonden waren. In eerste instantie waren die er niet, later werd gezegd dat ze niet in het rayon van de nieuwe dealer aangeboden mochten worden. Een leasemaatschappij uit Noord Holland bood ons in het voorjaar 2019 nieuwe Kona’s EV aan, maar zonder marge, dat schoot niet op en we hebben ze toen niet in bemiddeling genomen. De importeur zal wel niet blij zijn dat de nieuwe Kona EV’s uit het buitenland komen en niet bij hen vandaan. Een van de grootste occasionbedrijven uit het midden van het land heeft de Kona EV gewoon op hun site staan. Volgens de info op de site uit voorraad leverbaar bouwjaar 2019 en 17 km op de teller.

    In 2016 was ik bij een opening van een Hyundai-dealer, daar stonden wel 50 i’s20 uit Frankrijk. Deze auto’s waren voor uitvoer naar een ander land.

  • bart kuijpers

    Deel 3 van de reactie van Bert Wieten.

    Er is nog steeds overproductie. Als importeurs te veel auto’s af (moeten) nemen van de fabrikant en ze kunnen ze aan hun dealers niet kwijt, dan hebben ze toch geen andere keus om ze aan het vrije kanaal te verkopen of als rentals in te zetten.

    Bas laat je niet bang maken. Wanneer je werkt met een last en volmacht en eindgebruikers verklaring is er naar mijn idee niets aan de hand.

    Bert Wieten

Hyundai eist dat MrWheelson stopt met aanbieden Kona EV | Automotive Online

Hyundai eist dat MrWheelson stopt met aanbieden Kona EV

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Hyundai Kona EV (foto: Hyundai)

Autoverkoop- en leasesite MrWheelson biedt op zijn site vier nieuwe Hyundai’s Kona uit voorraad aan: te koop en te lease. Importeur Hyundai Nederland heeft het bedrijf via zijn advocatenkantoor Houthoff echter gesommeerd met de aanbieding te stoppen. De strekking: MrWheelson is geen erkend dealer en mag dus geen nieuwe Hyundai’s aanbieden. Mede-oprichter Bas Oude Luttikhuis zette de brief integraal op LinkedIn. Hij is niet van plan zijn aanbod voor de auto’s terug te trekken, vertelt hij aan Automotive. “We leven in een vrij Europa, ik mag toch gewoon verkopen wat ik wil? De importeur zegt zelf dat ze de Kona’s pas in 2020 kunnen leveren. Dan is een leaserijder zo’n jaarlijks 5000 euro duurder uit, wegens de hogere bijtelling, die dan van 4 naar 8 procent gaat.”

Stoppen met import

Er worden op de site van MrWheelson nu vier elektrische Kona’s aangeboden. Ze komen van een dealer “ergens in Europa” die bereid is aan hem te leveren, vertelt Oude Luttikhuis. “Maar ik ga echt niet vertellen welke dealer dat is.”De Kona scoort ook goed bij het Automotive Autonieuwspanel.

Houthoff advocaten stelt in de brief dat MrWheelson geen Hyundai-dealer is en dus geen nieuwe auto’s mag verkopen. Ook stelt Houthoff dat Europese dealers niet aan een niet-dealer zouden mogen leveren. De eis is dat het bedrijf binnen 5 werkdagen belooft naast de vier genoemde auto’s niet méér Hyundai’s te importeren; dat het de naam van de toeleverende buitenlandse dealer bekend maakt en dat het zich voortaan onthoudt van het leveren van nieuwe Hyundai’s.

Woordvoerder Mike Belinfante van Hyundai Nederland wil slechts een korte reactie geven. “MrWheelson is geen erkend wederverkoper van Hyundai. Met dealers hebben we gedetailleerde afspraken over contracten en services. Wie geen dealer is mag geen nieuwe Hyundai’s verkopen. Zo eenvoudig ligt het”, vertelt Belinfante aan Automotive.  

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • M.M.M. Kolt

    Ik zou ze gewoon zelf verkopen Bas, als ze nou slim hadden geweest hadden ze kunnen zeggen wij hebben ze niet en wij nemen ze van jullie over… en dan naar hun leukste / best presterende dealer brengen…
    En dan hun klant laten profiteren van € 5000,00 fiscaal voordeel per jaar.
    Succes!

  • bart kuijpers

    Reactie van Bert Wieten, door de Redactie toegevoegd.

    Wij zijn na bijna 30 jaar ex hyundai-dealer sinds 2016. Vanaf dat moment bemiddelen wij nieuwe Hyundai s. Dat kan en mag.
    Op een zoektocht naar nieuwe auto s ter bemiddeling in 2016 ging er voor ons een wereld open.
    Een bedrijf in Zuid Holland had ongeveer 100 nieuwe hyundai’s i10 staan. Wel met kenteken en maar 16 km op de teller. Volgens dealercontract zijn ze dan nog nieuw. De kentekens waren eind 2015 afgegeven. Volgens de aanbiedende partij kwamen ze rechtstreeks bij de Nederlandse importeur vandaan. Er zaten ook Nederlandse boekjes bij. Er was 1 voorwaarde: ik mocht ze niet op de Nederlandse markt verkopen. Leveren aan het buitenland was geen probleem. Een ander bedrijf uit Twente (niet een dealer) bood ook nieuwe i’s 10 aan.

  • bart kuijpers

    Deel 2 van de reactie van Bert Wieten.

    Ik wilde niet dat het bedrijf problemen kreeg met de Nederlandse importeur en vroeg of er ook voorwaarden aan verbonden waren. In eerste instantie waren die er niet, later werd gezegd dat ze niet in het rayon van de nieuwe dealer aangeboden mochten worden. Een leasemaatschappij uit Noord Holland bood ons in het voorjaar 2019 nieuwe Kona’s EV aan, maar zonder marge, dat schoot niet op en we hebben ze toen niet in bemiddeling genomen. De importeur zal wel niet blij zijn dat de nieuwe Kona EV’s uit het buitenland komen en niet bij hen vandaan. Een van de grootste occasionbedrijven uit het midden van het land heeft de Kona EV gewoon op hun site staan. Volgens de info op de site uit voorraad leverbaar bouwjaar 2019 en 17 km op de teller.

    In 2016 was ik bij een opening van een Hyundai-dealer, daar stonden wel 50 i’s20 uit Frankrijk. Deze auto’s waren voor uitvoer naar een ander land.

  • bart kuijpers

    Deel 3 van de reactie van Bert Wieten.

    Er is nog steeds overproductie. Als importeurs te veel auto’s af (moeten) nemen van de fabrikant en ze kunnen ze aan hun dealers niet kwijt, dan hebben ze toch geen andere keus om ze aan het vrije kanaal te verkopen of als rentals in te zetten.

    Bas laat je niet bang maken. Wanneer je werkt met een last en volmacht en eindgebruikers verklaring is er naar mijn idee niets aan de hand.

    Bert Wieten