Investeringen in Carnext drukken winst Leaseplan
De operationele winst van Leaseplan is in het derde kwartaal met 5 procent gedaald tot 140 miljoen euro. De nettowinst steeg met 85 procent naar 124 miljoen euro, een gevolg van een grote eenmalige afschrijving in Q3 vorig jaar. De vloot groeide met 2 procent naar 1,85 miljoen voertuigen.
Dat meldt de leasemaatschappij vandaag. CEO Tex Gunning is tevreden. “We hebben een solide resultaat gerealiseerd, terwijl we ook geïnvesteerd hebben in Carnext.” De occasiondochter – die al geruime tijd in de etalage staat en gisteren een partnership met Max Verstappen bekend maakte – opende drie nieuwe vestigingen en verkoopt inmiddels in 14 landen volledig online auto’s. In het derde kwartaal verkocht Carnext 16.750 occasions b2c (+26%).
Leaseplan meldt dat het Carnext als zelfstandig bedrijf wil positioneren. “We houden daarbij alle strategische opties tegen het licht”, aldus Gunning.