De Europese Investeringsbank leende ALD eerder dit jaar een kwart miljard euro

Achtergrond | Onzekerheid EV-restwaarden grond onder Europese lening ALD

Peter Teffer Peter Teffer
ALD ontving een Europese lening voor de aanschaf van elektrische auto's en plug-ins hybrides. (Foto: ALD Automotive Nederland)

Eind september kondigde leasemaatschappij ALD Automotive en de Europese Investeringsbank (EIB) een “belangrijke financiële samenwerking” aan: de EIB leent de ALD 250 miljoen euro, waar het Franse bedrijf 15 duizend hybride en elektrische voertuigen mee zal aanschaffen. “We willen een belangrijke rol in de transitie naar duurzame mobiliteit spelen. Deze financiële samenwerking stimuleert de instroom van voertuigen met lage uitstoot,” aldus ALD chief financial officer Gilles Momper in het persbericht.

Actief stimuleren

De 15 duizend schonere wagens zullen ‘met name in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, België en Nederland’ rondrijden, aldus het persbericht. Maar uit antwoorden van Lonneke van der Horst, marketingdirecteur van ALD Automotive Nederland, kan de exacte verdeling van deze schonere auto’s over Europa nog niet geven. “De verdeling tussen de landen zal zijn op basis van vraag. EV-landen die voorop lopen in elektrisch vervoer, zoals Noorwegen en Nederland, zullen logischerwijs straks ook een groter aandeel van de via EIB gefinancierde voertuigen hebben rondrijden.”

Volgens de afspraken met de EIB wordt de lening aangewend voor de aanschaf van 5 duizend elektrische en 10 duizend hybride auto’s. Van der Horst kan nog niet zeggen hoe deze verdeling zich vertaald naar de Nederlandse markt. “Dat is afhankelijk van de klantvraag, die bepaalt welke voertuigen aangeschaft gaan worden.” Wel stimuleert het leasebedrijf actief elektrische auto’s. En gezien het fiscale voordeel van 8 procent bijtelling ten opzichte van 22 procent voor hybrides, lijkt het voor de leasemarkt wel duidelijk welke aandrijflijn ook volgend jaar de boventoon voert. “We vertrouwen er daarom ook op dat we ons kunnen houden aan het afgegeven commitment”, aldus Van der Horst.

Wat is de EIB? 

De Europese Investeringsbank bestaat al sinds 1958 en heeft de EU-lidstaten als aandeelhouders. De triple-A bank leent zelf geld op de financiële markten, dat het vervolgens tegen gunstige voorwaarden weer uitleent ter ondersteuning van projecten die in lijn zijn met EU-beleid. Het gaat dus niet direct om belastinggeld, maar om geld dat de EIB heeft kunnen ophalen omdat Nederland en de andere lidstaten garant staan voor de bank. De Raad van Bestuur van de EIB bestaat uit afgevaardigden van alle lidstaten, inclusief Nederland. Zij keurden op 5 februari 2019 de lening aan ALD goed, zo blijkt uit de notulen.

De Europese Investeringsbank leent geld uit tegen zeer gunstige voorwaarden, ter ondersteuning van projecten die passen bij EU-beleid (zie ook kader) omtrent bijvoorbeeld vergroening. Toch is het natuurlijk opvallend: een leasemaatschappij die als core business heeft het verleasen van auto’s, naar eigen zeggen zelfs marktleider is in Europa, die bij de EU aanklopt voor een gesubsidieerde lening. De meerderheidsaandeelhouder van ALD Automotive is nota bene een Franse bank, Société Générale (SocGen). Cyrille Lachèvre, woordvoerder van de EIB, wijst er echter op dat SocGen ALD in 2017 naar de beurs bracht en dat de leasemaatschappij steeds meer onafhankelijk op zoek gaat naar eigen financiering. De afzet van de hybride en elektrische auto’s lijkt ook niet het probleem. ALD kan het steuntje in de rug goed gebruiken vanwege de onzekerheid van de restwaarde van elektrische voertuigen, aldus de EIB.

Klimaatdoelen

Met het project wil de EIB, die zichzelf profileert als “de klimaatbank” van Europa, bijdragen aan de klimaatdoelen van het continent. Toch zijn er vraagtekens te stellen bij de daadwerkelijke klimaatwinst die de leasemaatschappij en de bank beloven. De EIB en ALD hebben afgesproken dat hybride wagens die tot 75 gram CO2 per kilometer uitstoten in aanmerking komen. Dat valt netjes binnen de CO2-emissienorm van 95 gram CO2/km die vanaf 2021 gaat gelden. Tegelijk is wel opvallend dat sommige EIB-gefinancierde auto’s vanaf dan al niet meer geteld mogen worden als “emissiearm of emissievrij voertuig”, omdat die volgens de dan geldende definitie maximaal 50 gram CO2/km mogen uitstoten. 

Lachèvre wijst erop dat omdat 5 duizend van de 15 duizend volledig emissievrij zal zijn, de hele vloot van 15 duizend voertuigen gemiddeld op maximaal 50 gram CO2/km zal uitkomen. “PHEV’s variëren meestal van 35g CO2/km (Audi A3 E-Tron 1.4L) tot 70g CO2/km,” zegt ze.

Optimistisch

Op de website van de EIB staat een document over de verwachte milieuwinst van het project. “De nieuwe voertuigen zijn zuiniger en hebben een lagere uitstoot in vergelijking met het gemiddelde wagenpark die ze vervangen,” aldus het document. Vergeleken met auto’s die op benzine of diesel rijden zou per auto gemiddeld 1,8 ton CO2 per jaar worden bespaard.

Onderzoeker Patrick Jochem was medeauteur van een in 2017 gepubliceerde studie naar de werkelijke CO2-uitstoot van plug-in hybrides. Daaruit bleek dat er flinke verschillen zijn tussen merken. Jochem noemt desgevraagd de verwachte CO2-vermindering voor het ALD-project dan ook “optimistisch”. “Er zijn zoveel onzekerheden in deze berekening,” aldus Jochem.

“Er zijn zoveel onzekerheden in deze berekening”

Patrick Jochem, onderzoeker CO2-studie

De milieuwinst van het project kan dus nogal anders uitpakken, afhankelijk van welke auto’s de ALD-klant wil. EIB-woordvoerder Lachèvre meldt dat ALD een lijst van de daadwerkelijk aangeschafte voertuigen zal moeten overleggen. Als de uitvoering “significant afwijkt” van wat is afgesproken, kan de EIB eisen dat de lening eerder moet worden terugbetaald. Normaal heeft ALD acht jaar de tijd gekregen om dat te doen. De auto’s moeten eind 2020 zijn aangeschaft.

Zelfopgelegde deadline

Dat is net op tijd voor een andere, zelfopgelegde deadline van ALD. De leasemaatschappij heeft namelijk gezegd te streven om het aantal CO2-emissieloze voertuigen in haar vloot te verhogen van 118 duizend naar 200 duizend tegen het einde van 2020. Uiteindelijk maken de 15 duizend ‘EIB-auto’s’ dan ook maar een klein deel uit van het totale aanbod van ALD Automotive, dat wereldwijd 1,66 miljoen auto’s beheert, waarvan ruim 60 duizend in Nederland. 

Momenteel is ALD Automotive de enige leasemaatschappij met een dergelijke gunstige lening, maar de EIB is in gesprek met andere partijen voor vergelijkbare leningen. Daarover kan de bank echter geen uitspraken doen, omdat de gesprekken nog lopen.

ALD Automotive staat op plek 6 in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Geplaatst in rubriek:
Peter Teffer
Peter Teffer

Peter Teffer is freelance journalist en auteur van het boek Dieselgate. Voor Automotive houdt hij de autogerelateerde ontwikkelingen in Brussel in de gaten.