Bovag-onderzoek: Autoverhuurders moeten strakker sturen op schade

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De stijgende schadelast vanwege complexe schades en hoge schadeletsel-uitkeringen zorgen er voor dat autoverhuurbedrijven hun wagenpark bij minder schadeverzekeraars onder kunnen brengen. Dat blijkt uit het Bovag-onderzoek ‘Autoverhuur: minder schades en gestegen verzekeringspremies. Hoe kan dat (anders?)’ uitgevoerd door consultancybureau Voogt Pijl & Partners.

In de afgelopen jaren is het aantal schades afgenomen, maar zijn de kosten per schade gestegen. Bij autoverhuur blijkt de schadelast en de schadefrequentie anderhalf keer hoger te liggen dan het gemiddelde bij WA. In de afgelopen 3 jaar lagen de totale kosten op een constant niveau van circa 1,2 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit het onderzoek.

Door slechte verzekeringsresultaten in het verleden is er nog maar een beperkt aantal verzekeraars actief op de markt voor vlootverzekering voor verhuur-, shortlease-, deelauto- en leasebedrijven. Jaap Korpershoek kreeg zijn verhuurvloot niet verzekerd en stopte daarom met zijn autoverhuurbedrijf.

Businessmodel

De hoge verzekeringspremies hebben hun weerslag op het businessmodel van autoverhuurbedrijven en de prijs die zij rekenen aan klanten. Bovag Verhuur- en Deelautomatiek heeft daarom aanbevelingen opgesteld naar aanleiding van het onderzoek. Zo stelt de branchevereniging dat autoverhuurders strakker moeten sturen op schadebeheersing. Dit kan door het acceptatiebeleid van baliemedewerkers aan te scherpen, waarbij misbruik wordt voorkomen. Ook kan een toelichting over het gebruik van rijhulpsystemen in de huurauto schade voorkomen. Daarnaast dient er een betere samenwerking te komen tussen autoverhuurders en verzekeraars, waarbij zij data delen. Verzekeringsmaatschappijen kunnen met behulp van transparantie de premiehoogte aanpassen of de indirecte kosten zo laag mogelijk houden.

Regierol

Volgens de branchevereniging hebben steeds meer ondernemers in de verhuur- en deelautobranche moeite om hun verzekeringen goed te regelen met verzekeraars. Diverse ondernemers in de verhuurbranche, die volgens voorzitter Henk van den Helder van Bovag verhuurbedrijven zwaar getroffen is door de coronacrisis, onderschrijven dit beeld. Bovag vindt het noodzakelijk dat de regierol opgepakt wordt door hen en het Verbond van Verzekeraars. Dit kan door het delen van informatie onder hun leden. Ook gezamenlijke verbeterprojecten, bijvoorbeeld om processen verder te digitaliseren en een goede samenwerking met politie en justitie zijn belangrijk voor de verhuurbranche.

De branchevereniging gaat het onderzoek gebruiken als basis voor rondetafelgesprekken tussen autoverhuurders en verzekeringsmaatschappijen. Het uiteindelijke doel is toekomstbestendige, renderende verzekeringsportefeuille voor verzekeraars en een betaalbare verzekering voor de huurvloot van autoverhuurbedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Bovag-onderzoek: Autoverhuurders moeten strakker sturen op schade | Automotive Online

Bovag-onderzoek: Autoverhuurders moeten strakker sturen op schade

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De stijgende schadelast vanwege complexe schades en hoge schadeletsel-uitkeringen zorgen er voor dat autoverhuurbedrijven hun wagenpark bij minder schadeverzekeraars onder kunnen brengen. Dat blijkt uit het Bovag-onderzoek ‘Autoverhuur: minder schades en gestegen verzekeringspremies. Hoe kan dat (anders?)’ uitgevoerd door consultancybureau Voogt Pijl & Partners.

In de afgelopen jaren is het aantal schades afgenomen, maar zijn de kosten per schade gestegen. Bij autoverhuur blijkt de schadelast en de schadefrequentie anderhalf keer hoger te liggen dan het gemiddelde bij WA. In de afgelopen 3 jaar lagen de totale kosten op een constant niveau van circa 1,2 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit het onderzoek.

Door slechte verzekeringsresultaten in het verleden is er nog maar een beperkt aantal verzekeraars actief op de markt voor vlootverzekering voor verhuur-, shortlease-, deelauto- en leasebedrijven. Jaap Korpershoek kreeg zijn verhuurvloot niet verzekerd en stopte daarom met zijn autoverhuurbedrijf.

Businessmodel

De hoge verzekeringspremies hebben hun weerslag op het businessmodel van autoverhuurbedrijven en de prijs die zij rekenen aan klanten. Bovag Verhuur- en Deelautomatiek heeft daarom aanbevelingen opgesteld naar aanleiding van het onderzoek. Zo stelt de branchevereniging dat autoverhuurders strakker moeten sturen op schadebeheersing. Dit kan door het acceptatiebeleid van baliemedewerkers aan te scherpen, waarbij misbruik wordt voorkomen. Ook kan een toelichting over het gebruik van rijhulpsystemen in de huurauto schade voorkomen. Daarnaast dient er een betere samenwerking te komen tussen autoverhuurders en verzekeraars, waarbij zij data delen. Verzekeringsmaatschappijen kunnen met behulp van transparantie de premiehoogte aanpassen of de indirecte kosten zo laag mogelijk houden.

Regierol

Volgens de branchevereniging hebben steeds meer ondernemers in de verhuur- en deelautobranche moeite om hun verzekeringen goed te regelen met verzekeraars. Diverse ondernemers in de verhuurbranche, die volgens voorzitter Henk van den Helder van Bovag verhuurbedrijven zwaar getroffen is door de coronacrisis, onderschrijven dit beeld. Bovag vindt het noodzakelijk dat de regierol opgepakt wordt door hen en het Verbond van Verzekeraars. Dit kan door het delen van informatie onder hun leden. Ook gezamenlijke verbeterprojecten, bijvoorbeeld om processen verder te digitaliseren en een goede samenwerking met politie en justitie zijn belangrijk voor de verhuurbranche.

De branchevereniging gaat het onderzoek gebruiken als basis voor rondetafelgesprekken tussen autoverhuurders en verzekeringsmaatschappijen. Het uiteindelijke doel is toekomstbestendige, renderende verzekeringsportefeuille voor verzekeraars en een betaalbare verzekering voor de huurvloot van autoverhuurbedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.