VNA-cijfers: Leaseauto’s rijden minder kilometers, contractduur verlengd

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Het aandeel private lease steeg. (Foto: Shutterstock)

Door de coronapandemie ging het aantal verreden kilometers met leaseauto’s vorig jaar omlaag. Dat meldt leasebranchevereniging VNA op basis van de jaarcijfers over 2020. De gemiddeld gerealiseerde jaarkilometrage bij contractbeëindiging daalde bij zakelijke personenauto’s van 33.100 kilometer (2019) naar 31.400 kilometer (2020). Bij private lease liep het jaarkilometrage terug van 16.900 naar 14.900. Het gebruik van bestelwagens daalde minder hard, van 31.600 kilometer naar 31.000 kilometer.Het complete jaarverslag vindt u in de Automotive Kennisbank.

Positief

“Naast veel negatieve gevolgen, is het positief dat mede door corona nu kritischer naar de noodzaak van verplaatsingen wordt gekeken”, zegt Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. “Ook hoeven verplaatsingen niet altijd met de auto. De fiets heeft definitief zijn plek ingenomen ook in het zakelijk gebruik. Het is al bijna bij de helft van onze leden  mogelijk om e-bikes te leasen.”vna 2020 leasecontracten

De looptijd van nieuwe leasecontracten bij zakelijke personenauto’s nam wel toe, van gemiddeld 42,9 naar 44,2 maanden. Bij private lease bedroeg de looptijd in 2020 gemiddeld 38,8 maanden, zo’n 2,5 maand langer dan in 2019. “De toename valt te verklaren uit het volwassen worden van de markt voor private lease”, aldus Hemerik. “Private lease spreekt ook een steeds bredere doelgroep aan. Waar jongeren hun weg richting private lease al eerder vonden, doen ook ouderen dat nu steeds vaker.” Het aandeel van de leeftijdscategorie 56 jaar en ouder in private lease steeg van 29 procent naar 32 procent.vna 2020 leasecontracten looptijd

Van goedkoop naar duur(der)

In 2016 bestond het park nog voornamelijk uit relatief goedkope auto’s. Destijds had 77 procent van het park een aanschafwaarde van minder dan 20.000 euro, 19 procent viel tussen de 20.000 en 30.000 euro en 3 procent boven de 30.000 euro. In 2020 bestond het private leasepark voor 53 procent uit auto’s met een aanschafwaarde tot 20.000 euro. Daarnaast viel 32 procent in de categorie 20.000 tot 30.000 euro en 15 procent had een aanschafwaarde boven de 30.000 euro. De branchevereniging meldde eerder al dat de leaseautovloot in 2020 steeg, dankzij het toenemend aantal private leasecontracten.

Het gezamenlijke aandeel van hybride en elektrische auto’s in het private leasepark verdubbelde tot 9 procent. In het zakelijke lease personenautopark is al 21 procent van het park hybride of volledig elektrisch. Mede daardoor is de gemiddelde uitstoot van nieuwe leaseauto’s gedaald van 95 gram CO2 / km naar 83 gram CO2 / km, aldus VNA.

 Bestel nu de Automotive Leasemaatschappij Top 60 in combinatie met de Dealerholding Top 60 in de webshop.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • H. Blink

    afname van het aantal verreden kilometers voor bestaande contracten heeft wel degelijk gevolgen voor leasemaatschappijen. immers dient het aantal minder verreden kilometers verrekent te worden met de klant tegen het overeengekomen meer/minder tarief. in veel gevallen vindt deze verrekening jaarlijks plaats. dit betekent een enorme cash-out voor de leasemij. ook als op basis van het mindere jaarkilometrage een contractuele herkalkulatie plaatsvindt zal de daaruitvoortvloeiende lagere leaseprijs (met terugwerkende) kracht met de klant moeten worden verrekend. Op de langere termijn zal dit geen resultaatverlies voor de leasemij opleveren. op de kortere termijn echter wel een behoorlijk bedrag aan “cash-out”!!!!

VNA-cijfers: Leaseauto’s rijden minder kilometers, contractduur verlengd | Automotive Online

VNA-cijfers: Leaseauto’s rijden minder kilometers, contractduur verlengd

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Het aandeel private lease steeg. (Foto: Shutterstock)

Door de coronapandemie ging het aantal verreden kilometers met leaseauto’s vorig jaar omlaag. Dat meldt leasebranchevereniging VNA op basis van de jaarcijfers over 2020. De gemiddeld gerealiseerde jaarkilometrage bij contractbeëindiging daalde bij zakelijke personenauto’s van 33.100 kilometer (2019) naar 31.400 kilometer (2020). Bij private lease liep het jaarkilometrage terug van 16.900 naar 14.900. Het gebruik van bestelwagens daalde minder hard, van 31.600 kilometer naar 31.000 kilometer.Het complete jaarverslag vindt u in de Automotive Kennisbank.

Positief

“Naast veel negatieve gevolgen, is het positief dat mede door corona nu kritischer naar de noodzaak van verplaatsingen wordt gekeken”, zegt Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. “Ook hoeven verplaatsingen niet altijd met de auto. De fiets heeft definitief zijn plek ingenomen ook in het zakelijk gebruik. Het is al bijna bij de helft van onze leden  mogelijk om e-bikes te leasen.”vna 2020 leasecontracten

De looptijd van nieuwe leasecontracten bij zakelijke personenauto’s nam wel toe, van gemiddeld 42,9 naar 44,2 maanden. Bij private lease bedroeg de looptijd in 2020 gemiddeld 38,8 maanden, zo’n 2,5 maand langer dan in 2019. “De toename valt te verklaren uit het volwassen worden van de markt voor private lease”, aldus Hemerik. “Private lease spreekt ook een steeds bredere doelgroep aan. Waar jongeren hun weg richting private lease al eerder vonden, doen ook ouderen dat nu steeds vaker.” Het aandeel van de leeftijdscategorie 56 jaar en ouder in private lease steeg van 29 procent naar 32 procent.vna 2020 leasecontracten looptijd

Van goedkoop naar duur(der)

In 2016 bestond het park nog voornamelijk uit relatief goedkope auto’s. Destijds had 77 procent van het park een aanschafwaarde van minder dan 20.000 euro, 19 procent viel tussen de 20.000 en 30.000 euro en 3 procent boven de 30.000 euro. In 2020 bestond het private leasepark voor 53 procent uit auto’s met een aanschafwaarde tot 20.000 euro. Daarnaast viel 32 procent in de categorie 20.000 tot 30.000 euro en 15 procent had een aanschafwaarde boven de 30.000 euro. De branchevereniging meldde eerder al dat de leaseautovloot in 2020 steeg, dankzij het toenemend aantal private leasecontracten.

Het gezamenlijke aandeel van hybride en elektrische auto’s in het private leasepark verdubbelde tot 9 procent. In het zakelijke lease personenautopark is al 21 procent van het park hybride of volledig elektrisch. Mede daardoor is de gemiddelde uitstoot van nieuwe leaseauto’s gedaald van 95 gram CO2 / km naar 83 gram CO2 / km, aldus VNA.

 Bestel nu de Automotive Leasemaatschappij Top 60 in combinatie met de Dealerholding Top 60 in de webshop.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • H. Blink

    afname van het aantal verreden kilometers voor bestaande contracten heeft wel degelijk gevolgen voor leasemaatschappijen. immers dient het aantal minder verreden kilometers verrekent te worden met de klant tegen het overeengekomen meer/minder tarief. in veel gevallen vindt deze verrekening jaarlijks plaats. dit betekent een enorme cash-out voor de leasemij. ook als op basis van het mindere jaarkilometrage een contractuele herkalkulatie plaatsvindt zal de daaruitvoortvloeiende lagere leaseprijs (met terugwerkende) kracht met de klant moeten worden verrekend. Op de langere termijn zal dit geen resultaatverlies voor de leasemij opleveren. op de kortere termijn echter wel een behoorlijk bedrag aan “cash-out”!!!!