Car Driver Deals betuigt spijt: we kochten te duur in
De directie van Car Driver Deals betuigt middels een brief aan zijn klanten spijt voor het feit dat autoverhuurders hun auto’s komen terughalen bij de klanten van het bedrijf. CDD huurde auto’s bij naar eigen zeggen in totaal 50 leveranciers, en verhuurde/leasete deze weer aan zijn afnemers, vooral consumenten. Het bedrijf kon naar eigen zeggen mede een lage prijs aanbieden – tot wel 70 procent onder de marktprijs – omdat de klanten een groot deel van de looptijd van het contract vooruit betaalden. Als ze dit niet konden betalen, was het mogelijk om via CDD een financiering af te sluiten.
Toen het bedrijf bij diverse verhuurders een betalingsachterstand opliep en de verhuurders vervolgens hun auto’s terughaalden, volgde een domino-effect: het bedrijf kwam verder in de problemen en vroeg zijn afnemers om uitstel van betaling. Steeds meer leveranciers, naast verhuurders ook leasemaatschappijen, haalden hun auto’s terug. Het lijkt erop dat de consumenten de dupe zijn geworden van een piramidespel: CDD betaalde zelf veel meer voor de auto’s dan dat het zijn eigen afnemers in rekening bracht. Consumenten moeten vrezen dat ze naast de auto, ook hun geld kwijt zijn.
Verdriet en chaos
CDD zegt nu in een brief aan zijn klanten spijt te hebben. “Toen we dit vernieuwende mobiliteitsconcept in september 2018 lanceerden konden we niet vermoeden dat het in zo’n chaos zou eindigen. We betreuren dit ten zeerste en hebben hier heel veel verdriet en spijt van, niet alleen voor wat onze medewerkers is overkomen en investeerders die ook veel geld hebben geïnvesteerd in het bedrijf, maar ook en vooral voor onze klanten”, schrijft de directie in een brief.
Het bedrijf stelt de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het feit dat klanten “op een vreselijke en onverantwoorde manier uit hun auto zijn gehaald door de betreffende leveranciers terwijl zij een mobiliteitspakket hadden afgesloten bij Car Driver Deals”.
Volgens de directie groeide het bedrijf te snel, maar het legt de schuld uiteindelijk wel buiten zichzelf: het zou vooral liggen aan het feit dat leveranciers geen auto’s konden leveren ten gevolge van de productieproblemen door het chiptekort en doordat er een te hoge inkoopprijs zou zijn betaald. Dat laatste zou blijken uit navraag bij goed geïnformeerde marktpartijen.
Gedupeerden
Het bedrijf zegt in een vergevorderd stadium met investeerders te zijn om ervoor te zorgen dat de afspraken met klanten kunnen worden nagekomen. Ook vraagt het de leveranciers nogmaals om een branchebreed initiatief om klanten een alternatief aan te bieden. Het geeft daarbij de site gedupeerdencardriverdeals.nl als voorbeeld, dat blijkt te zijn gelieerd aan Enterprise. Dat zegt in dit stadium nog niet op het initiatief te willen reageren.
Helemaal zeker van een goede afloop is CDD overigens niet: “Ook als een faillissement onvermijdelijk is zal de zoektocht naar oplossingen onverminderd voortgaan. We laten u niet in de steek en zijn vastberaden om zaken op te lossen”, zo staat in de brief.