Ook DFM haalt auto’s op bij klanten Car Driver Deals

Car Driver Deals • Het dochterbedrijf van VWPFS heeft financieringen verstrekt aan bedrijven gelieerd aan Car Driver Deals.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto Cardriverdeals.com

Nadat diverse verhuur- en leasemaatschappijen vorige week hun auto’s terughaalden bij het Limburgse mobiliteitsbedrijf Car Driver Deals, worden nu ook de auto’s gevorderd die op naam stonden van één van de bv’s gelieerd aan CDD. Dat blijkt uit een brief die onderzoeksbureau Fidron namens DFM aan berijders heeft gestuurd en waar Automotive inzage in heeft gekregen.

Het gaat om auto’s die op naam staan van Benefitgroep of Atvangarde (de houdstermaatschappij van Car Driver Deals). Deze auto’s zijn gefinancierd door VWPFS-dochter DFM en daarom rust er een pandrecht op. “Benefitgroep en Car Driver Deals komen hun contractuele verplichtingen tegenover leveranciers en financiers helaas niet na. Dat heeft ertoe geleid dat […] DFM genoodzaakt is de aan haar verpande auto’s in het kader van de door haar verstrekte financieringen in vuistpand te nemen. Dit betekent dat u de auto aan DFM dient af te geven.”

Woordvoerder Saskia van Doorn van VWPFS meldt desgevraagd geen vragen te kunnen beantwoorden over klanten. Het is onbekend hoeveel auto’s er zijn gefinancierd, en of deze volledig zijn gefinancierd of slechts ten dele.

Advocaat: doe aangifte van oplichting

Een deel van de klanten van CDD hadden hun auto gefinancierd bij ABN-Amro-dochter Alfam Defam. De woordvoerder van dit bedrijf wil niet zeggen om hoeveel leningen het gaat en of er een oplossing wordt gezocht voor gedupeerden die nu nog een lening tegen 6,9 procent hebben uitstaan voor een auto die ze niet meer hebben. De Telegraaf meldt dat er in totaal zo’n 40 miljoen euro door klanten aan CDD is betaald.Lees ook: wat ging er mis bij Car Driver Deals?

Advocaat Olivier van Hardenbroek van advocatenkantoor Delissen adviseert gedupeerden om aangifte te doen van oplichting door Car Driver Deals. “Uit de stukken blijkt dat Car Driver Deals nog om vooruitbetalingen vroeg terwijl het zijn afnemers al had gemeld in financiële problemen te zitten en dat mag niet”, aldus Van Hardenbroek aan Automotive. “Ze zijn veel te lang doorgegaan met de verkoop.” Eerder liet hij al weten ook vraagtekens te hebben bij de rol van de financier Alfam Defam, omdat er tegenover de lening van de consumenten geen object stond.

Vorige week kwam via Automotive naar buiten dat meerdere leveranciers hun auto’s terughaalden nadat CDD niet meer aan zijn betalingsverplichting voldeed. Deze auto’s werden door CDD aan klanten verleaset; deze klanten betaalden een deel of de gehele looptijd vooruit en zijn dus nu hun geld en hun auto kwijt. De eigenaren van het bedrijf, de gebroeders Golsteijn, zijn niet voor commentaar bereikbaar.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Ook DFM haalt auto’s op bij klanten Car Driver Deals | Automotive Online

Ook DFM haalt auto’s op bij klanten Car Driver Deals

Car Driver Deals • Het dochterbedrijf van VWPFS heeft financieringen verstrekt aan bedrijven gelieerd aan Car Driver Deals.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto Cardriverdeals.com

Nadat diverse verhuur- en leasemaatschappijen vorige week hun auto’s terughaalden bij het Limburgse mobiliteitsbedrijf Car Driver Deals, worden nu ook de auto’s gevorderd die op naam stonden van één van de bv’s gelieerd aan CDD. Dat blijkt uit een brief die onderzoeksbureau Fidron namens DFM aan berijders heeft gestuurd en waar Automotive inzage in heeft gekregen.

Het gaat om auto’s die op naam staan van Benefitgroep of Atvangarde (de houdstermaatschappij van Car Driver Deals). Deze auto’s zijn gefinancierd door VWPFS-dochter DFM en daarom rust er een pandrecht op. “Benefitgroep en Car Driver Deals komen hun contractuele verplichtingen tegenover leveranciers en financiers helaas niet na. Dat heeft ertoe geleid dat […] DFM genoodzaakt is de aan haar verpande auto’s in het kader van de door haar verstrekte financieringen in vuistpand te nemen. Dit betekent dat u de auto aan DFM dient af te geven.”

Woordvoerder Saskia van Doorn van VWPFS meldt desgevraagd geen vragen te kunnen beantwoorden over klanten. Het is onbekend hoeveel auto’s er zijn gefinancierd, en of deze volledig zijn gefinancierd of slechts ten dele.

Advocaat: doe aangifte van oplichting

Een deel van de klanten van CDD hadden hun auto gefinancierd bij ABN-Amro-dochter Alfam Defam. De woordvoerder van dit bedrijf wil niet zeggen om hoeveel leningen het gaat en of er een oplossing wordt gezocht voor gedupeerden die nu nog een lening tegen 6,9 procent hebben uitstaan voor een auto die ze niet meer hebben. De Telegraaf meldt dat er in totaal zo’n 40 miljoen euro door klanten aan CDD is betaald.Lees ook: wat ging er mis bij Car Driver Deals?

Advocaat Olivier van Hardenbroek van advocatenkantoor Delissen adviseert gedupeerden om aangifte te doen van oplichting door Car Driver Deals. “Uit de stukken blijkt dat Car Driver Deals nog om vooruitbetalingen vroeg terwijl het zijn afnemers al had gemeld in financiële problemen te zitten en dat mag niet”, aldus Van Hardenbroek aan Automotive. “Ze zijn veel te lang doorgegaan met de verkoop.” Eerder liet hij al weten ook vraagtekens te hebben bij de rol van de financier Alfam Defam, omdat er tegenover de lening van de consumenten geen object stond.

Vorige week kwam via Automotive naar buiten dat meerdere leveranciers hun auto’s terughaalden nadat CDD niet meer aan zijn betalingsverplichting voldeed. Deze auto’s werden door CDD aan klanten verleaset; deze klanten betaalden een deel of de gehele looptijd vooruit en zijn dus nu hun geld en hun auto kwijt. De eigenaren van het bedrijf, de gebroeders Golsteijn, zijn niet voor commentaar bereikbaar.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.