ALD haalt recordopbrengst uit remarketing in eerste halfjaar

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
ALD Automotive verdiende in het eerste half jaar van 2021 125,3 miljoen euro met de verkoop van eindecontractauto's. (Foto: ALD)

Leasemaatschappij ALD Automotive zag het netto resultaat over het eerste halfjaar stijgen met 70 procent naar 352 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was het nettoresultaat 206,8 miljoen euro. Dat meldt ALD vandaag. Het operationeel resultaat steeg met 85 procent naar 450 miljoen euro. 

De vloot bleef stabiel op 1,76 miljoen auto’s. De marge op leasecontracten en services steeg met 9 procent naar 671,6 miljoen euro. Voor heel 2021 geeft ALD een groeiverwachting af van 1 tot 3 procent voor de vloot. Het aandeel van EV’s, PHEV’s en hybrides is inmiddels goed voor 26 procent van de door ALD in Europa afgeleverde auto’s. “Hiermee is onze doelstelling van 30 procent elektrisch in 2025 binnen handbereik“, zegt Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Nederland. “We beginnen in Nederland echter wel achter te lopen, mede door het afbouwen van de stimulering van EV’s door de overheid.” 

Hoge remarketingopbrengst

Volgens ALD zijn de goede resultaten vooral te danken aan de recordopbrengst van 125 miljoen euro uit de verkoop van 169 duizend eindecontractauto’s (740 euro per auto). Vorig jaar leed het bedrijf op de verkoop van 126 duizend nog een verlies van 11,6 miljoen euro (-92 euro per voertuig). De leasemaatschappij stelt dat de markt gunstig is, omdat de vraag naar occasions groot is als gevolg van de langere levertijden van nieuwe auto’s. Tegenover een grote vraag staat echter schaarste in het aanbod, wat tot hogere prijzen leidt.

Optimisme

Volgens Tim Albertsen, ceo van de ALD Group, keert het optimisme terug in de markt, maar zorgt het chiptekort voor een kink in de kabel. “Veel landen zien het begin van het einde van de coronacrisis. Het tekort aan halfgeleiders heeft grote gevolgen gehad voor veel van onze activiteiten. Levertijden van nieuwe auto’s zijn langer, maar het heeft ook een positieve invloed gehad op het prijsniveau voor gebruikte auto’s”, aldus Albertsen.

In Nederland is de leasevloot met 1,5 procent gegroeid. Dat stemt Jeroen Kruisweg, ceo van ALD Automotive Nederland, tevreden. “ALD heeft in Nederland wederom uitstekende resultaten, zowel financieel als in de realisatie van een lichte vlootgroei”, aldus Kruisweg. De leasemaatschappij nam vorig jaar de vloot van SternLease over, waardoor de leasevloot toen groeide met 24 procent.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

ALD haalt recordopbrengst uit remarketing in eerste halfjaar | Automotive Online

ALD haalt recordopbrengst uit remarketing in eerste halfjaar

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
ALD Automotive verdiende in het eerste half jaar van 2021 125,3 miljoen euro met de verkoop van eindecontractauto's. (Foto: ALD)

Leasemaatschappij ALD Automotive zag het netto resultaat over het eerste halfjaar stijgen met 70 procent naar 352 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was het nettoresultaat 206,8 miljoen euro. Dat meldt ALD vandaag. Het operationeel resultaat steeg met 85 procent naar 450 miljoen euro. 

De vloot bleef stabiel op 1,76 miljoen auto’s. De marge op leasecontracten en services steeg met 9 procent naar 671,6 miljoen euro. Voor heel 2021 geeft ALD een groeiverwachting af van 1 tot 3 procent voor de vloot. Het aandeel van EV’s, PHEV’s en hybrides is inmiddels goed voor 26 procent van de door ALD in Europa afgeleverde auto’s. “Hiermee is onze doelstelling van 30 procent elektrisch in 2025 binnen handbereik“, zegt Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Nederland. “We beginnen in Nederland echter wel achter te lopen, mede door het afbouwen van de stimulering van EV’s door de overheid.” 

Hoge remarketingopbrengst

Volgens ALD zijn de goede resultaten vooral te danken aan de recordopbrengst van 125 miljoen euro uit de verkoop van 169 duizend eindecontractauto’s (740 euro per auto). Vorig jaar leed het bedrijf op de verkoop van 126 duizend nog een verlies van 11,6 miljoen euro (-92 euro per voertuig). De leasemaatschappij stelt dat de markt gunstig is, omdat de vraag naar occasions groot is als gevolg van de langere levertijden van nieuwe auto’s. Tegenover een grote vraag staat echter schaarste in het aanbod, wat tot hogere prijzen leidt.

Optimisme

Volgens Tim Albertsen, ceo van de ALD Group, keert het optimisme terug in de markt, maar zorgt het chiptekort voor een kink in de kabel. “Veel landen zien het begin van het einde van de coronacrisis. Het tekort aan halfgeleiders heeft grote gevolgen gehad voor veel van onze activiteiten. Levertijden van nieuwe auto’s zijn langer, maar het heeft ook een positieve invloed gehad op het prijsniveau voor gebruikte auto’s”, aldus Albertsen.

In Nederland is de leasevloot met 1,5 procent gegroeid. Dat stemt Jeroen Kruisweg, ceo van ALD Automotive Nederland, tevreden. “ALD heeft in Nederland wederom uitstekende resultaten, zowel financieel als in de realisatie van een lichte vlootgroei”, aldus Kruisweg. De leasemaatschappij nam vorig jaar de vloot van SternLease over, waardoor de leasevloot toen groeide met 24 procent.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.