Leaseregistraties kwart lager in juli, Kia aan kop

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Picanto is de meest geregistreerde leaseauto in 2021. (Foto: Kia)

Er zijn in juli ruim 13 duizend leaseauto’s geregistreerd, een kwart minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van Automotive op cijfers van RDC. De registraties op naam van een leasemaatschappij (Leasemij) en andere financiers (Lease RTL) zijn hierbij opgeteld. Vorig jaar kwamen de leaseregistraties pas in de zomer op gang, nadat tijdens de eerste lockdown meerdere leasemaatschappijen een bestelstop doorvoerdenBekijk de maandtotalen van 2017-2021 in de Automotive Kennisbank.

In juli is het Kia dat Volkswagen nipt voor blijft, dankzij de Niro en Picanto. Skoda, dat begonnen is met de uitlevering van de Enyaq, maakt de top drie compleet.

Top vijf leaseregistraties in juli op merkniveau:

Merk 2021 2020 +/- (in%)
Kia 1.724 1.454 18,6
Volkswagen  1.634 2.706 -39,6
Skoda 1.246 1.705 -26,9
Toyota 951 697 36,4
Ford 853 722 18,1
Totaal juli 13.540 17.699 -23,5
Totaal t/m juli 92.154 99.909 -7,8
Bron: RDC, bewerking Automotive

Bij de modellen voert de Niro in juli de lijst aan. De Mach-e maakt zijn debuut in de top vijf. De uitlevering van de elektrische Ford is na een jaar vertraging op gang gekomen. Verder valt de derde plek voor de Picanto op; dit model is over de eerste zeven maanden zelfs het meest geregistreerd op de leasemarkt, met ruim drieduizend stuks.

Topvijf leaseregistraties in juli op modelniveau:

Model 2021 2020 +/- (in%)
Kia Niro 747 715 4,5
Volkswagen Polo 615 917 -32,9
Kia Picanto 501 321 56,1
Ford Mustang Mach-e 463 – 
Toyota Yaris 412 69 497,1

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Leaseregistraties kwart lager in juli, Kia aan kop | Automotive Online

Leaseregistraties kwart lager in juli, Kia aan kop

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Picanto is de meest geregistreerde leaseauto in 2021. (Foto: Kia)

Er zijn in juli ruim 13 duizend leaseauto’s geregistreerd, een kwart minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van Automotive op cijfers van RDC. De registraties op naam van een leasemaatschappij (Leasemij) en andere financiers (Lease RTL) zijn hierbij opgeteld. Vorig jaar kwamen de leaseregistraties pas in de zomer op gang, nadat tijdens de eerste lockdown meerdere leasemaatschappijen een bestelstop doorvoerdenBekijk de maandtotalen van 2017-2021 in de Automotive Kennisbank.

In juli is het Kia dat Volkswagen nipt voor blijft, dankzij de Niro en Picanto. Skoda, dat begonnen is met de uitlevering van de Enyaq, maakt de top drie compleet.

Top vijf leaseregistraties in juli op merkniveau:

Merk 2021 2020 +/- (in%)
Kia 1.724 1.454 18,6
Volkswagen  1.634 2.706 -39,6
Skoda 1.246 1.705 -26,9
Toyota 951 697 36,4
Ford 853 722 18,1
Totaal juli 13.540 17.699 -23,5
Totaal t/m juli 92.154 99.909 -7,8
Bron: RDC, bewerking Automotive

Bij de modellen voert de Niro in juli de lijst aan. De Mach-e maakt zijn debuut in de top vijf. De uitlevering van de elektrische Ford is na een jaar vertraging op gang gekomen. Verder valt de derde plek voor de Picanto op; dit model is over de eerste zeven maanden zelfs het meest geregistreerd op de leasemarkt, met ruim drieduizend stuks.

Topvijf leaseregistraties in juli op modelniveau:

Model 2021 2020 +/- (in%)
Kia Niro 747 715 4,5
Volkswagen Polo 615 917 -32,9
Kia Picanto 501 321 56,1
Ford Mustang Mach-e 463 – 
Toyota Yaris 412 69 497,1

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.