Leasebranche van slag door chiptekort

Chiptekort • Het aanhoudende chiptekort en de daardoor vertraagde levertijden, heeft ook zijn weerslag op de leasebranche. Helemaal omdat ook voorloopauto’s moeilijk te vinden zijn.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De gemiddelde levertijden zijn inmiddels opgelopen tot 6 maanden in de leasebranche. (Foto: Shutterstock)

De gevolgen van het wereldwijde chiptekort raakt ook de leasebranche. Vrijwel alle autofabrikanten hebben inmiddels productielijnen geheel of gedeeltelijk moeten stilleggen omdat er onvoldoende chips beschikbaar zijn. Sommige merken hebben al te kennen gegeven dit jaar bepaalde modellen helemaal niet meer te kunnen leveren. Waar de levertijd gemiddeld twee maanden was, is dat nu – aldus de leasemaatschappijen die wij spraken – zeker zes maanden. Als de levertijd al bekend is.Meer analyses over de leasebranche en alle ins&outs van de grootste leasemaatschappijen van Nederland vind je in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. Dit naslagwerk is hier te bestellen.

In de Automotive Lease Enquête, waarvan de uitkomst is geplaatst in de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60,  zeggen 26 van de 30 respondenten – directeuren van leasemaatschappijen – hinder te ondervinden van de leveringsproblemen. Zo worden contracten verlengd omdat er geen zicht is op de levertijd van een nieuwe auto; en waar de contracten niet worden verlengd wordt een dure voorloopauto ingezet (als die kan worden gevonden).

Geen zicht

Michiel de Jong, Autolease Midden Nederland, verklaart desgevraagd zijn reactie dat het chiptekort een behoorlijke impact heeft: “Voor de korte termijn hebben we geen zicht op levertijd. Gelukkig hebben we een eigen verhuurvloot van zo’n 450 auto’s die we voor de korte termijn kunnen inzetten om mensen mobiel te houden. Onze huidige klanten bieden we een contractverlenging aan. Dat kan wel weer voor andere problemen leiden. De lage bijtelling op EV’s geldt immers voor 60 maanden, die vervalt in sommige gevallen. Ook voor mensen die nu een auto willen bestellen, geldt waarschijnlijk dat deze pas volgend jaar geleverd wordt en dan gelden dus ook de nieuwe, hogere bijtellingsregels.”

De lange levertijden voor nieuwe auto’s plus de schaarste op de occasionmarkt, leidt wel tot hoge restwaarden – maar die zijn alleen te kapitaliseren als de auto’s kunnen worden verkocht. Nu ze langer worden ingezet, verwachten sommigen dat de remarketing opbrengsten dit jaar lager zullen uitvallen. Toch is De Jong niet bang dat het bedrijf geen voordeel behaalt van die hoge prijs. “Die blijft voorlopig wel aanhouden. Er zijn nu weinig auto’s, dus ga er maar vanuit dat we over vier jaar op de occasionmarkt ook weer schaarste zien. En bijvoorbeeld elektrische auto’s zijn zeer waardevast.”

Koreanen

De huidige situatie maakt het uitdagend om klanten tevreden te houden. “We verkopen liever geen ‘nee’ aan onze klanten”, zegt De Jong. “Dus zoeken we oplossingen om hen mobiel te houden.” Ook autodealer Leen de Koning ziet dat het moeilijk is om klanten tevreden te houden. “We hebben veel verkochte auto’s nu in backorder staan, die willen we ook weer niet annuleren; dan ben je een klant kwijt en die is meer waard dan die ene transactie.”

Wat wel opvalt, is dat de problemen bij Aziatische merken, en dan met name Koreaanse, een stuk minder groot zijn. Die hebben ook kortere lijnen met de chipfabrieken, die met name in Taiwan en Zuid-Korea gevestigd zijn. “Bij Hyundai zijn er nauwelijks problemen, mede omdat zij dichterbij de chipproductie zitten”, zegt De Koning. “Wij draaien mede daardoor het beste Hyundai-jaar ooit, hoewel ook het modellengamma nu prima op orde is.”

Eindspurt

“Hier gaan we ook heel 2022 last van houden”, reageert Erik van Gils, directeur van Wensink Lease. Net als zijn collega’s heeft hij als grootste zorg is dat auto’s uiteindelijk moeten worden ‘afgestoten’ omdat de onderhoudskosten te hoog worden. “Het heeft impact op de vlootontwikkeling: het wagenpark wordt gemiddeld ouder. Omdat er natuurlijk wel een limiet zit aan hoe lang je auto’s kunt laten doorrijden, terwijl anderzijds de instroom beperkt is – ook voorloopauto’s zijn schaars – ontstaat wel spanning. Wij zijn groot in bedrijfswagenlease en daar wegen langere levertijden nog zwaarder.”

Van Gils ziet wel dat autofabrikanten, vooral vanwege de CO2-emissienormen, wel zoveel mogelijk proberen om de elektrische auto’s uit te leveren. “Dat kan betekenen dat we toch nog een eindspurt zien aan het eind van dit jaar. Ook flexibiliseert de leasemarkt; en die kortere contracten zorgen voor een versnelde verjonging van het park zodra auto’s weer leverbaar zijn. Beide leasedirecteuren maken zich op dat vlak vooralsnog weinig zorgen. “Het is ook wel uitdagender”, zegt Van Gils. “Je moet veel meer sturen op expiratie en actiever omgaan met backorders. De leasemarkt is uit zijn traditionele ritme geraakt.”

Prognose naar beneden bijgesteld

In 2019, voor de coronacrisis, lag de mondiale autoproductie nog op 89 miljoen stuks, volgens onderzoeksbureau IHS Markit. In 2020 daalde de productie door corona met 14 miljoen stuks, naar 75 miljoen in aantal. Dit jaar zou de markt dankzij economisch herstel de weg omhoog weer flink moeten inzetten, maar door het chiptekort verlaagde het bedrijf de prognose van ruim 80,8 miljoen naar zo’n 75,8 miljoen stuks. Ook voor 2022 en 2023 zijn de prognoses inmiddels naar beneden bijgesteld. Pas in het tweede kwartaal van 2023 verwacht IHS Markit een versnelling van de productieniveaus van autofabrikanten naar 97,3 miljoen auto’s en bestelauto’s.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leasebranche van slag door chiptekort | Automotive Online

Leasebranche van slag door chiptekort

Chiptekort • Het aanhoudende chiptekort en de daardoor vertraagde levertijden, heeft ook zijn weerslag op de leasebranche. Helemaal omdat ook voorloopauto’s moeilijk te vinden zijn.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De gemiddelde levertijden zijn inmiddels opgelopen tot 6 maanden in de leasebranche. (Foto: Shutterstock)

De gevolgen van het wereldwijde chiptekort raakt ook de leasebranche. Vrijwel alle autofabrikanten hebben inmiddels productielijnen geheel of gedeeltelijk moeten stilleggen omdat er onvoldoende chips beschikbaar zijn. Sommige merken hebben al te kennen gegeven dit jaar bepaalde modellen helemaal niet meer te kunnen leveren. Waar de levertijd gemiddeld twee maanden was, is dat nu – aldus de leasemaatschappijen die wij spraken – zeker zes maanden. Als de levertijd al bekend is.Meer analyses over de leasebranche en alle ins&outs van de grootste leasemaatschappijen van Nederland vind je in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. Dit naslagwerk is hier te bestellen.

In de Automotive Lease Enquête, waarvan de uitkomst is geplaatst in de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60,  zeggen 26 van de 30 respondenten – directeuren van leasemaatschappijen – hinder te ondervinden van de leveringsproblemen. Zo worden contracten verlengd omdat er geen zicht is op de levertijd van een nieuwe auto; en waar de contracten niet worden verlengd wordt een dure voorloopauto ingezet (als die kan worden gevonden).

Geen zicht

Michiel de Jong, Autolease Midden Nederland, verklaart desgevraagd zijn reactie dat het chiptekort een behoorlijke impact heeft: “Voor de korte termijn hebben we geen zicht op levertijd. Gelukkig hebben we een eigen verhuurvloot van zo’n 450 auto’s die we voor de korte termijn kunnen inzetten om mensen mobiel te houden. Onze huidige klanten bieden we een contractverlenging aan. Dat kan wel weer voor andere problemen leiden. De lage bijtelling op EV’s geldt immers voor 60 maanden, die vervalt in sommige gevallen. Ook voor mensen die nu een auto willen bestellen, geldt waarschijnlijk dat deze pas volgend jaar geleverd wordt en dan gelden dus ook de nieuwe, hogere bijtellingsregels.”

De lange levertijden voor nieuwe auto’s plus de schaarste op de occasionmarkt, leidt wel tot hoge restwaarden – maar die zijn alleen te kapitaliseren als de auto’s kunnen worden verkocht. Nu ze langer worden ingezet, verwachten sommigen dat de remarketing opbrengsten dit jaar lager zullen uitvallen. Toch is De Jong niet bang dat het bedrijf geen voordeel behaalt van die hoge prijs. “Die blijft voorlopig wel aanhouden. Er zijn nu weinig auto’s, dus ga er maar vanuit dat we over vier jaar op de occasionmarkt ook weer schaarste zien. En bijvoorbeeld elektrische auto’s zijn zeer waardevast.”

Koreanen

De huidige situatie maakt het uitdagend om klanten tevreden te houden. “We verkopen liever geen ‘nee’ aan onze klanten”, zegt De Jong. “Dus zoeken we oplossingen om hen mobiel te houden.” Ook autodealer Leen de Koning ziet dat het moeilijk is om klanten tevreden te houden. “We hebben veel verkochte auto’s nu in backorder staan, die willen we ook weer niet annuleren; dan ben je een klant kwijt en die is meer waard dan die ene transactie.”

Wat wel opvalt, is dat de problemen bij Aziatische merken, en dan met name Koreaanse, een stuk minder groot zijn. Die hebben ook kortere lijnen met de chipfabrieken, die met name in Taiwan en Zuid-Korea gevestigd zijn. “Bij Hyundai zijn er nauwelijks problemen, mede omdat zij dichterbij de chipproductie zitten”, zegt De Koning. “Wij draaien mede daardoor het beste Hyundai-jaar ooit, hoewel ook het modellengamma nu prima op orde is.”

Eindspurt

“Hier gaan we ook heel 2022 last van houden”, reageert Erik van Gils, directeur van Wensink Lease. Net als zijn collega’s heeft hij als grootste zorg is dat auto’s uiteindelijk moeten worden ‘afgestoten’ omdat de onderhoudskosten te hoog worden. “Het heeft impact op de vlootontwikkeling: het wagenpark wordt gemiddeld ouder. Omdat er natuurlijk wel een limiet zit aan hoe lang je auto’s kunt laten doorrijden, terwijl anderzijds de instroom beperkt is – ook voorloopauto’s zijn schaars – ontstaat wel spanning. Wij zijn groot in bedrijfswagenlease en daar wegen langere levertijden nog zwaarder.”

Van Gils ziet wel dat autofabrikanten, vooral vanwege de CO2-emissienormen, wel zoveel mogelijk proberen om de elektrische auto’s uit te leveren. “Dat kan betekenen dat we toch nog een eindspurt zien aan het eind van dit jaar. Ook flexibiliseert de leasemarkt; en die kortere contracten zorgen voor een versnelde verjonging van het park zodra auto’s weer leverbaar zijn. Beide leasedirecteuren maken zich op dat vlak vooralsnog weinig zorgen. “Het is ook wel uitdagender”, zegt Van Gils. “Je moet veel meer sturen op expiratie en actiever omgaan met backorders. De leasemarkt is uit zijn traditionele ritme geraakt.”

Prognose naar beneden bijgesteld

In 2019, voor de coronacrisis, lag de mondiale autoproductie nog op 89 miljoen stuks, volgens onderzoeksbureau IHS Markit. In 2020 daalde de productie door corona met 14 miljoen stuks, naar 75 miljoen in aantal. Dit jaar zou de markt dankzij economisch herstel de weg omhoog weer flink moeten inzetten, maar door het chiptekort verlaagde het bedrijf de prognose van ruim 80,8 miljoen naar zo’n 75,8 miljoen stuks. Ook voor 2022 en 2023 zijn de prognoses inmiddels naar beneden bijgesteld. Pas in het tweede kwartaal van 2023 verwacht IHS Markit een versnelling van de productieniveaus van autofabrikanten naar 97,3 miljoen auto’s en bestelauto’s.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.