Boze VNA: Eenzijdige berichtgeving over private-lease en BKR zet consument op verkeerde been

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Nuancering is op z'n plaats", aldus VNA-directeur Renate Hemerik.

Als je je auto financiert via private lease, dan kan dat ervoor zorgen dat je volgend jaar een flink lagere hypotheek kunt afsluiten als je een huis gaat kopen. De Vereniging Eigen Huis waarschuwt consumenten in De Telegraaf en RTL Nieuws voor de gewijzigde registratie van private lease bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) die per 1 april 2022 gaat gelden.

Vanaf die datum worden nieuwe leaseovereenkomsten op basis van 100 procent van de leaseverplichting geregistreerd, terwijl dat nu 65 procent is. Volgens de Vereniging Eigen Huis is er sprake van een stapeling van verplichtingen, omdat niet alleen voor auto’s maar ook voor cv-ketels, fietsen of ijskasten leasecontracten worden afgesloten. Allemaal geregistreerd bij het BKR en daarmee verlaag je een maximale hypotheek, aldus André de la Porte, woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis in de ochtendkrant.

Nuancering

“Nuancering is op zijn plaats”, reageert een boze VNA-voorzitter Renate Hemerik, die vindt dat hiermee een onvolledig beeld wordt geschetst over de gewijzigde registratie van private lease bij het BKR per 1 april 2022. Volgens Hemerik wordt de focus vooral gelegd op de private leaseauto, terwijl ook alle andere financiële verplichtingen die bij het BKR geregistreerd staan, worden meegerekend bij de berekening van een maximale hypotheek. “Denk ook aan een persoonlijke lening, creditcard of een auto-financiering. Logisch, omdat iedere euro die je besteed, niet meer voor de hypotheek beschikbaar is. Vereniging Eigen Huis belicht de zaak dus nogal eenzijdig en ‘framet’ private lease als een groot obstakel voor de hoogte van een (maximale) hypotheek. Veel hypotheekvertrekkers rekenen echter al langer met 100 procent, dit betekent voor veel consumenten dus niks nieuws. Wel veroorzaakt deze stellingname ruis en zet het private leaseproduct onterecht in een kwaad daglicht.”

Volgens Hemerik valt private lease nog altijd lager uit dan een autofinanciering. “Ook een autofinanciering wordt meegenomen in de berekening van een maximale hypotheek. En daar komt bij dat de consument bij een autofinanciering in zijn eigen kostenberekening rekening moet houden met belastingen, verzekering en (onverwachte) onderhoudskosten”, zegt Hemerik. Het aantal private leasecontracten groeide gestaag de afgelopen jaren: in 2020 nam het aantal contracten met bijna 14 procent toe van 188 duizend in 2019 tot  214 duizend vorig jaar.

Keurmerk 

Hemerik wil nog benadrukken dat het keurmerk Private Lease staat voor financiële bescherming van consumenten en toetst daarom altijd de financiële draagkracht voor het afsluiten van een contract, inclusief een BKR-registratie. “Het aantal betalingsachterstanden is mede daardoor bij private lease heel laag, zeker in vergelijking tot andere financiële producten. Het zou daarom goed zijn als toetsing en registratie van financiële verplichtingen boven een bepaald bedrag de norm in Nederland wordt, ook voor andere productgroepen”, aldus Hemerik.

Omrekening

De gewijzigde regeling die per 1 april 2022 ingaat, geldt niet voor lopende private leaseovereenkomsten, maar alleen voor overeenkomsten die na die datum worden afgesloten. De contracten voor die datum blijven op basis van 65 procent bij het BKR geregistreerd staan. Dat bevestigt ook BKR-woordvoerder Peter Davina, die meldt niet te kunnen aangeven wat de exacte impact van de nieuwe regeling zal zijn op de leennormmethodiek.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Boze VNA: Eenzijdige berichtgeving over private-lease en BKR zet consument op verkeerde been | Automotive Online

Boze VNA: Eenzijdige berichtgeving over private-lease en BKR zet consument op verkeerde been

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Nuancering is op z'n plaats", aldus VNA-directeur Renate Hemerik.

Als je je auto financiert via private lease, dan kan dat ervoor zorgen dat je volgend jaar een flink lagere hypotheek kunt afsluiten als je een huis gaat kopen. De Vereniging Eigen Huis waarschuwt consumenten in De Telegraaf en RTL Nieuws voor de gewijzigde registratie van private lease bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) die per 1 april 2022 gaat gelden.

Vanaf die datum worden nieuwe leaseovereenkomsten op basis van 100 procent van de leaseverplichting geregistreerd, terwijl dat nu 65 procent is. Volgens de Vereniging Eigen Huis is er sprake van een stapeling van verplichtingen, omdat niet alleen voor auto’s maar ook voor cv-ketels, fietsen of ijskasten leasecontracten worden afgesloten. Allemaal geregistreerd bij het BKR en daarmee verlaag je een maximale hypotheek, aldus André de la Porte, woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis in de ochtendkrant.

Nuancering

“Nuancering is op zijn plaats”, reageert een boze VNA-voorzitter Renate Hemerik, die vindt dat hiermee een onvolledig beeld wordt geschetst over de gewijzigde registratie van private lease bij het BKR per 1 april 2022. Volgens Hemerik wordt de focus vooral gelegd op de private leaseauto, terwijl ook alle andere financiële verplichtingen die bij het BKR geregistreerd staan, worden meegerekend bij de berekening van een maximale hypotheek. “Denk ook aan een persoonlijke lening, creditcard of een auto-financiering. Logisch, omdat iedere euro die je besteed, niet meer voor de hypotheek beschikbaar is. Vereniging Eigen Huis belicht de zaak dus nogal eenzijdig en ‘framet’ private lease als een groot obstakel voor de hoogte van een (maximale) hypotheek. Veel hypotheekvertrekkers rekenen echter al langer met 100 procent, dit betekent voor veel consumenten dus niks nieuws. Wel veroorzaakt deze stellingname ruis en zet het private leaseproduct onterecht in een kwaad daglicht.”

Volgens Hemerik valt private lease nog altijd lager uit dan een autofinanciering. “Ook een autofinanciering wordt meegenomen in de berekening van een maximale hypotheek. En daar komt bij dat de consument bij een autofinanciering in zijn eigen kostenberekening rekening moet houden met belastingen, verzekering en (onverwachte) onderhoudskosten”, zegt Hemerik. Het aantal private leasecontracten groeide gestaag de afgelopen jaren: in 2020 nam het aantal contracten met bijna 14 procent toe van 188 duizend in 2019 tot  214 duizend vorig jaar.

Keurmerk 

Hemerik wil nog benadrukken dat het keurmerk Private Lease staat voor financiële bescherming van consumenten en toetst daarom altijd de financiële draagkracht voor het afsluiten van een contract, inclusief een BKR-registratie. “Het aantal betalingsachterstanden is mede daardoor bij private lease heel laag, zeker in vergelijking tot andere financiële producten. Het zou daarom goed zijn als toetsing en registratie van financiële verplichtingen boven een bepaald bedrag de norm in Nederland wordt, ook voor andere productgroepen”, aldus Hemerik.

Omrekening

De gewijzigde regeling die per 1 april 2022 ingaat, geldt niet voor lopende private leaseovereenkomsten, maar alleen voor overeenkomsten die na die datum worden afgesloten. De contracten voor die datum blijven op basis van 65 procent bij het BKR geregistreerd staan. Dat bevestigt ook BKR-woordvoerder Peter Davina, die meldt niet te kunnen aangeven wat de exacte impact van de nieuwe regeling zal zijn op de leennormmethodiek.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.