VZR: Plannen klimaatminister Jetten nadelig voor milieu

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De VZR pleit ervoor om het verplicht zakelijk elektrisch rijden niet door te zetten. (foto: Shutterstock)

Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten wil alle nieuwe zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij maken. Dit staat in de concept-Klimaatnota 2022 die deze week aan de Voorzitter van de Tweede Kamer is aangeboden.

Volgens de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) betekent dit voor veel zakelijke rijders een sterke verhoging van de kosten en sommige leaserijders zouden zelfs helemaal geen auto van de zaak meer kunnen rijden. Tegelijkertijd wordt het behalen van de CO2-doelen ‘dubieus’, aldus de VZR.

De bijtellingsvoordelen voor EV-rijders zijn volgens de VZR inmiddels “vrijwel verdampt. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer. De consumentenprijs van elektrische auto’s ligt echter een stuk hoger dan die van brandstofauto’s. Bij een verplichte keuze voor een elektrische auto gaat de berijder dus aanzienlijk meer bijtelling betalen.”

Privéauto

Bovendien gaan volgens de VZR veel werkgevers door de hoge prijzen heroverwegen of een leaseauto nog wel tot het secundaire arbeidspakket behoort. “Werknemers die geen leaseauto meer krijgen gaan zakelijke kilometers vaker met hun privéauto afleggen, bijna altijd een exemplaar met een benzine- of dieselmotor. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan,” beargumenteert de VZR.

De vereniging pleit al langer voor een variabele bijtelling. Dit zou ertoe leiden dat er minder zakelijke kilometers gereden worden. Dit zou volgens VZR een netto besparing opleveren van 67 miljoen kilogram CO2. Ook de Vereniging van Nederlandse Leasemaatschappijen (VNA) riep eerder het kabinet al op om de elektrische auto fiscaal aantrekkelijk en bereikbaar te houden.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

VZR: Plannen klimaatminister Jetten nadelig voor milieu | Automotive Online

VZR: Plannen klimaatminister Jetten nadelig voor milieu

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De VZR pleit ervoor om het verplicht zakelijk elektrisch rijden niet door te zetten. (foto: Shutterstock)

Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten wil alle nieuwe zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij maken. Dit staat in de concept-Klimaatnota 2022 die deze week aan de Voorzitter van de Tweede Kamer is aangeboden.

Volgens de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) betekent dit voor veel zakelijke rijders een sterke verhoging van de kosten en sommige leaserijders zouden zelfs helemaal geen auto van de zaak meer kunnen rijden. Tegelijkertijd wordt het behalen van de CO2-doelen ‘dubieus’, aldus de VZR.

De bijtellingsvoordelen voor EV-rijders zijn volgens de VZR inmiddels “vrijwel verdampt. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer. De consumentenprijs van elektrische auto’s ligt echter een stuk hoger dan die van brandstofauto’s. Bij een verplichte keuze voor een elektrische auto gaat de berijder dus aanzienlijk meer bijtelling betalen.”

Privéauto

Bovendien gaan volgens de VZR veel werkgevers door de hoge prijzen heroverwegen of een leaseauto nog wel tot het secundaire arbeidspakket behoort. “Werknemers die geen leaseauto meer krijgen gaan zakelijke kilometers vaker met hun privéauto afleggen, bijna altijd een exemplaar met een benzine- of dieselmotor. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan,” beargumenteert de VZR.

De vereniging pleit al langer voor een variabele bijtelling. Dit zou ertoe leiden dat er minder zakelijke kilometers gereden worden. Dit zou volgens VZR een netto besparing opleveren van 67 miljoen kilogram CO2. Ook de Vereniging van Nederlandse Leasemaatschappijen (VNA) riep eerder het kabinet al op om de elektrische auto fiscaal aantrekkelijk en bereikbaar te houden.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.