Leaserijder stapt over van plug-in naar benzine

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Dat concludeert Leaseplan op basis van zijn halfjaarcijfers. Bekijk de inhoud van de Autobrief 2 in onze Kennisbank.

EV’s vallen nog onder het 4 procent bijtellingstarief. Dat aandeel steeg wel, 1 procent in H1 2015 naar 2 procent in 2016. Diesels zijn net als hybrides minder in trek nu er geen zuinige diesels tegen een laag bijtellingstarief te krijgen zijn, stelt de leasemaatschappij. Van de leaserijders bestelde 94 procent in de eerste helft van dit jaar een auto uit één van de twee hoogste bijtellingscategorieën (20-25%), tegenover 66 procent vorig jaar.

Uit data van RDC blijkt dat het aantal geregistreerde phev’s in de eerste helft van dit jaar met 72,3 procent is gedaald ten opzichte van die periode 2015. In 2016 werden er tot en met juni 2.789 phev’s geregistreerd, vorig jaar waren dat er nog 10.072.
De registraties van volledig elektrische auto’s is met 8,2 procent gestegen. Van 1679 in 2015, naar 1.816 in 2016.

Financiële prikkels

Volgens Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan Nederland, reageren leaserijders direct als de financiële prikkels wegvallen. “Jammer, want we zagen het wagenpark de afgelopen jaren steeds groener worden. De overstap naar volledig elektrisch rijden is voor veel leaserijders nog een brug te ver. De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan.”

Het aandeel private lease is volgens Versteegen verdubbeld in het afgelopen jaar. “Twee van de drie meest bestelde auto’s in het eerste halfjaar waren dan ook private leasemodellen: de Hyundai i10 en de Fiat 500. Private leaserijders kiezen daarbij vaak voor een lang contract met een gemiddelde duur van vijf jaar.”

Lees hier het halfjaaroverzicht van de leasebranche.

Leaserijder stapt over van plug-in naar benzine | Automotive Online

Leaserijder stapt over van plug-in naar benzine

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Dat concludeert Leaseplan op basis van zijn halfjaarcijfers. Bekijk de inhoud van de Autobrief 2 in onze Kennisbank.

EV’s vallen nog onder het 4 procent bijtellingstarief. Dat aandeel steeg wel, 1 procent in H1 2015 naar 2 procent in 2016. Diesels zijn net als hybrides minder in trek nu er geen zuinige diesels tegen een laag bijtellingstarief te krijgen zijn, stelt de leasemaatschappij. Van de leaserijders bestelde 94 procent in de eerste helft van dit jaar een auto uit één van de twee hoogste bijtellingscategorieën (20-25%), tegenover 66 procent vorig jaar.

Uit data van RDC blijkt dat het aantal geregistreerde phev’s in de eerste helft van dit jaar met 72,3 procent is gedaald ten opzichte van die periode 2015. In 2016 werden er tot en met juni 2.789 phev’s geregistreerd, vorig jaar waren dat er nog 10.072.
De registraties van volledig elektrische auto’s is met 8,2 procent gestegen. Van 1679 in 2015, naar 1.816 in 2016.

Financiële prikkels

Volgens Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan Nederland, reageren leaserijders direct als de financiële prikkels wegvallen. “Jammer, want we zagen het wagenpark de afgelopen jaren steeds groener worden. De overstap naar volledig elektrisch rijden is voor veel leaserijders nog een brug te ver. De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan.”

Het aandeel private lease is volgens Versteegen verdubbeld in het afgelopen jaar. “Twee van de drie meest bestelde auto’s in het eerste halfjaar waren dan ook private leasemodellen: de Hyundai i10 en de Fiat 500. Private leaserijders kiezen daarbij vaak voor een lang contract met een gemiddelde duur van vijf jaar.”

Lees hier het halfjaaroverzicht van de leasebranche.