‘Verwachtingen beursintroductie Leaseplan liepen te ver uiteen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Occasionplatform Carnext werd door ING op 1,9 miljard euro gewaardeerd (foto: Leaseplan)

Leaseplan komt voorlopig niet naar de Amsterdamse beurs. Volgens het FD liepen de verwachtingen van potentiële kopers en de huidige aandeelhouders te ver uiteen. Leaseplan zelf houdt het bij een kort bericht: ‘de beursgang van Leaseplan gaat op dit moment niet door wegens marktomstandigheden’. Die zijn de afgelopen week een stuk slechter geworden. De AEX-index verloor 6 procent van zijn waarde. Om die reden wilden potentiële beleggers een korting hebben ten opzichte van de waarde van de Franse Leaseplan-concurrent ALD Automotve, stelt het FD. 

De aandeelhouders, een consortium met onder andere pensioenuitvoerder PGGM, wilden met deze beursgang juist een opslag ten opzichte van de beurswaarde van ALD behalen. Dat bedrijf ging vorig jaar naar de beurs en leverde toen 1,2 miljard euro op. ALD heeft een winstgevendheid die vergelijkbaar is met die van Leaseplan. ALD was gisteren op de beurs 5,8 miljard euro waard. Het FD citeert uit niet-openbare analistenrapporten van de begeleidende banken. ING mikte op een beurswaarde tussen de 8,5 en 12,5 miljard euro. De analisten van KBC Securities vonden Leaseplan tussen de 8 en 9,5 miljard waard. Op Automotive Impex day, een evenement van automotive over import en export van personenauto’s, wordt dieper ingegaan op hoe Carnext de internationale autoretail verandert.

De hogere waarde van Leaseplan was volgens de banken terecht, omdat de winst van Leaseplan de komende jaren aanzienlijk sneller zal groeien dan die van ALD. Eén van de aanjagers van de toekomstige winst zou het verkoopplatform Carnext moeten zijn. ING waardeerde dit onderdeel op 1,9 miljard euro. Vorig jaar was het platform volgens het FD goed voor een brutowinst van 14 miljoen euro. ING verwacht echter dat dit resultaat in 2022 stijgt naar 178 miljoen.

Hoge verwachtingen

Het FD citeert een fondsbeheerder die de analisten van de begeleidende banken heeft gesproken. “Leaseplan heeft hoge verwachtingen geschapen”, zegt hij. “De inkomsten uit Carnext zullen hard moeten groeien. Ook kennen de begeleidende banken heel veel waarde toe aan toekomstige kostenbesparingen, maar het is de vraag of die gehaald worden en structureel zijn. Het risico dat het management deze beloftes niet volledig waar kan maken, is gigantisch.” Het verschil tussen vraag en aanbod was te groot, constateert het FD. Omdat de huidige aandeelhouders geen enkele noodzaak hebben tot verkoop, is de beursintroductie uitgesteld. Dat is niet voor het eerst: ook in april werd de beursintroductie van Leaseplan op het laatste moment uitgesteld

Afgelopen week waren er diverse tegenvallende beursintroducties. Zo ging Aston Martin naar de beurs. Er werd gehoopt op een waarde van 5,1 miljard euro, maar slechts 4,2 miljard behaald. Sinsdien is het aandeel ook nog ruim 20 procent in waarde gedaald. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Verwachtingen beursintroductie Leaseplan liepen te ver uiteen’ | Automotive Online

‘Verwachtingen beursintroductie Leaseplan liepen te ver uiteen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Occasionplatform Carnext werd door ING op 1,9 miljard euro gewaardeerd (foto: Leaseplan)

Leaseplan komt voorlopig niet naar de Amsterdamse beurs. Volgens het FD liepen de verwachtingen van potentiële kopers en de huidige aandeelhouders te ver uiteen. Leaseplan zelf houdt het bij een kort bericht: ‘de beursgang van Leaseplan gaat op dit moment niet door wegens marktomstandigheden’. Die zijn de afgelopen week een stuk slechter geworden. De AEX-index verloor 6 procent van zijn waarde. Om die reden wilden potentiële beleggers een korting hebben ten opzichte van de waarde van de Franse Leaseplan-concurrent ALD Automotve, stelt het FD. 

De aandeelhouders, een consortium met onder andere pensioenuitvoerder PGGM, wilden met deze beursgang juist een opslag ten opzichte van de beurswaarde van ALD behalen. Dat bedrijf ging vorig jaar naar de beurs en leverde toen 1,2 miljard euro op. ALD heeft een winstgevendheid die vergelijkbaar is met die van Leaseplan. ALD was gisteren op de beurs 5,8 miljard euro waard. Het FD citeert uit niet-openbare analistenrapporten van de begeleidende banken. ING mikte op een beurswaarde tussen de 8,5 en 12,5 miljard euro. De analisten van KBC Securities vonden Leaseplan tussen de 8 en 9,5 miljard waard. Op Automotive Impex day, een evenement van automotive over import en export van personenauto’s, wordt dieper ingegaan op hoe Carnext de internationale autoretail verandert.

De hogere waarde van Leaseplan was volgens de banken terecht, omdat de winst van Leaseplan de komende jaren aanzienlijk sneller zal groeien dan die van ALD. Eén van de aanjagers van de toekomstige winst zou het verkoopplatform Carnext moeten zijn. ING waardeerde dit onderdeel op 1,9 miljard euro. Vorig jaar was het platform volgens het FD goed voor een brutowinst van 14 miljoen euro. ING verwacht echter dat dit resultaat in 2022 stijgt naar 178 miljoen.

Hoge verwachtingen

Het FD citeert een fondsbeheerder die de analisten van de begeleidende banken heeft gesproken. “Leaseplan heeft hoge verwachtingen geschapen”, zegt hij. “De inkomsten uit Carnext zullen hard moeten groeien. Ook kennen de begeleidende banken heel veel waarde toe aan toekomstige kostenbesparingen, maar het is de vraag of die gehaald worden en structureel zijn. Het risico dat het management deze beloftes niet volledig waar kan maken, is gigantisch.” Het verschil tussen vraag en aanbod was te groot, constateert het FD. Omdat de huidige aandeelhouders geen enkele noodzaak hebben tot verkoop, is de beursintroductie uitgesteld. Dat is niet voor het eerst: ook in april werd de beursintroductie van Leaseplan op het laatste moment uitgesteld

Afgelopen week waren er diverse tegenvallende beursintroducties. Zo ging Aston Martin naar de beurs. Er werd gehoopt op een waarde van 5,1 miljard euro, maar slechts 4,2 miljard behaald. Sinsdien is het aandeel ook nog ruim 20 procent in waarde gedaald. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.