Dossier Jaar in Beeld | Toekomst leasebranche vaart op MaaS

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Zonder goede laadinfrastructuur is de overheidsambitie niet haalbaar. (Foto: Shutterstock)

“Een fantastisch jaar”, zo omschrijft Renate Hememerik, directeur van leasebranchevereniging VNA, het jaar 2017. Onder andere het toenemende succes van private lease en de door de aantrekkende economie gestegen aantal geregistreerde bestelauto’s, zorgen voor een groei van de totale leasevloot van “ongeveer 9 procent”, schat zij in. Hoewel de leasebranche over 2016 ook nog aardig positief was, kelderden de zakelijke leaseregistraties dramatisch omdat veel berijders de in 2017 ingevoerde vlaktaks afwachtten, waarbij de bijtelling voor sommige modellen daalde van 25 naar 22 procent. Dat is Paul Harms, directeur van Mobility Services Nederland (MSN), nog niet vergeten. “Sceptici hadden de leasebranche al ten dode opgeschreven, maar de praktijk is gelukkig anders, mede dankzij het succes van private lease.”

p34 enquete

MSN heeft zelf geen private lease in het aanbod. Of het succes van die dienst die strategie verandert, laat Harms in het midden. “In 2018 zal het in ieder geval niet gebeuren.” Dankzij de vlaktaks stijgt niet alleen het aantal registraties, het wagenpark wordt ook weer diverser. “Dat komt overigens niet alleen door de vlaktaks, maar vooral door de krapte op de arbeidsmarkt”, stelt Harms. “In de jaren dat de economie wat minder ging, werd de keuzevrijheid voor berijders beperkt. Nu merken we dat juist weer duurdere modellen uitgekozen worden en is er meer maatwerk.”

Betaalbaar aanbod

Behalve de vlaktaks heeft ook het regeerakkoord van kabinet Rutte III invloed op de leasebranche. In dit akkoord is de ambitie uitgesproken dat vanaf 2030 alleen nog uitstootvrije auto’s nieuw de weg op mogen. De leasebranche speelt hierin een belangrijke rol: dit jaar kwam ongeveer de helft van de nieuw­registraties op naam van de leasebranche.De lease­directeuren van de grootste leasemaatschappijen van Nederland geven in de eindejaarsenquête aan dat de kabinetsplannen haalbaar zijn, mits het (betaalbare) aanbod van fabrikanten erop aansluit, de laadinfrastructuur op orde is en ook de rest van Europa een strakker EV-beleid voert.

Door toenemende vervanging in private lease zal de vlootgroei langzamerhand minder hard gaan.

Carel Bal, directeur ALD Nederland

ALD-directeur Carel Bal, die 2017 met een 8,5 beoordeelt, is ervan overtuigd dat uiteindelijk iedere nieuwe auto een elektrische wordt, maar denkt dat er langer de tijd voor nodig is dan tot 2030. “Dat is al over twaalf jaar. Tegen die tijd zal meer dan de helft van de nieuwe auto’s een EV zijn”, denkt Bal. Harms lanceerde in november een leaselabel speciaal voor EV’s: Mobility Service Electric. “Helaas is het aanbod van EV-modellen nog beperkt, daarom zal ook de EV-verkoop in 2018 nog meevallen. Op dit moment is 90 procent van de aanvragen voor een Tesla. We hebben nu 50 EV’s in onze vloot. De verwachting is dat dit komend jaar groeit naar 200 tot 250 EV’s. Pas vanaf 2019 gaat het aantal echt groeien.”

Nu merken we dat juist weer duurdere modellen uitgekozen worden.

Er wordt veel geëxperimenteerd met mobiliteit, bijvoorbeeld met deelautoconcepten. Een winnend model lijkt nog niet gevonden. “We zitten in een verkennende fase”, zegt Hemerik. Volgens haar zal de gebruiker uiteindelijk meerdere modaliteiten inzetten die bij zijn reis passen. “Dat zal in veel gevallen de auto zijn. Ook in de politiek is nu veel aandacht voor mobiliteit. Met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat spreken wij naast de milieudoelstellingen, ook over Mobility as a Service (MaaS), hoe onder andere de infrastructuur, wet- en regelgeving en fiscaliteit moet worden aangepast. En dat het belangrijk is om niet star in verschillende domeinen te blijven denken als ‘auto’ en ‘OV’.” Ook ALD Automotive verkent de mogelijkheden. “De inzet van mobiliteit heeft een lange aanloop gehad”, stelt Bal. “Maar eindelijk loopt het. Mobiliteitsmanagers komen nu zelfs uit zichzelf naar ons toe.” Harms moet er nog even niet aan denken. “Als er een goed businessmodel komt om de bezettingsgraad van een auto omhoog te krijgen, gaan we dat doen. Maar voorlopig ligt dat model er nog niet.”

Lease krijgt een 7,7

De leasebranche geeft 2017 gemiddeld een 7,7. Dat is een iets hoger cijfer dan de 7,5 van vorig jaar. Van de tien leasedirecteuren die deelnamen aan de enquête, denken 7 dat 2018 nóg beter wordt dan 2017, mede dankzij private lease. Ook onze gesprekspartners zijn het er over eens dat ook volgend jaar private lease door blijft groeien. “Wij zijn zo’n vier jaar geleden gestart met private lease, die eerste ingezette auto’s komen nu terug. Het is spannend wat daarmee gebeurt”, zegt ALD-directeur Carel Bal. “De vervangingsgraad bij corporate klanten is bijna gegarandeerd. Bij private lease moet je voor ieder nieuw contract opnieuw vechten. Het is een onzekerder model. Bovendien zorgt ieder nieuw contract in de opstartfase voor directe vlootgroei. Door toenemende vervanging zal de vlootgroei langzamerhand minder hard gaan.”