Mobiliteitsfestival: rooskleurige toekomst voor de autobranche

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het mobiliteitsfestival gaat zijn tweede editie tegemoet. (Foto: Mobiliteitsfestival)

Natuurlijk, we kennen de verhalen over techreuzen, ketenkapers en zelf autoverkopende fabrikanten: maar als retailers hun voorsprong in klantcontact beter benutten, is de toekomst lang niet zo somber als soms wordt voorgespiegeld, denkt Johan Lammers, organisator van het Mobiliteitsfestival, dat op 2 juli plaatsvindt in de Zwitsal-fabriek in Apeldoorn. Op dit evenement geven diverse sprekers hun ideeën over hoe de autobranche de uitdagingen van dit moment het hoofd kan bieden. Het concept is opgezet als een festival, inclusief foodtrucks en muziek. “En vooral geen stropdas om”, zegt Lammers. “Het moet een laagdrempelig evenement zijn. Geen preken over wat er allemaal mis gaat en wat autobedrijven allemaal niet goed doen: we gaan juist uit van de kansen die er zijn voor de autobranche. De toekomst kan er best rooskleurig uitzien.”

Want hoewel de Amazons beter zijn in internettechtnologie, fabrikanten beter auto’s bouwen en er ongetwijfeld ook op andere vlakken bedrijven zijn die dingen beter kunnen dan retailers, heeft die laatste groep een belangrijke voorsprong op het gebied van klantcontact, weet Lammers. “Er liggen heel veel kansen. Kijk eens hoeveel klachten er zijn over de aflevering en nazorg bij Tesla-rijders. Toen ik mijn i-Pace kocht, werd ik door de dealer echt in de watten gelegd; omdat hij weet hoe zijn berijders behandeld willen worden”, geeft Lammers als voorbeeld. “Als dealers hun data beter benutten, hebben ze op dat vlak dus een voordeel.”

Verschuivende vraag

In het programma geeft mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer inzicht in hoe de mobiliteitsvraag verandert – en hoe de behoefte aan mobiliteit juist gelijk blijft. “De vraag verschuift naar andere vormen van mobiliteit, dus daar moet je op inspelen”, aldus Lammers. “En je moet ook je medewerkers meenemen in die transformatie van je bedrijf. Daarom hebben we Bas van der Veldt, oprichter van Afas, uitgenodigd als spreker. Zijn bedrijf is een voorbeeld van hoe om te gaan met je personeel en hoe je medewerkers motiveert.”Lees hier ons verslag van de eerste editie: voor inspirerende voorbeelden hoef je niet buiten de landsgrenzen te zoeken.

Naast deze twee sprekers vertellen Paul de Vries van DCDW (en Automotive-columnist) en Johan Lammers zelf welke inspiratie ze hebben opgedaan tijdens hun bezoek aan de Amerikaanse dealerconferentie NADA in San Francisco, en geeft online deskundige Wilbert Filippo inzage in de geheimen van Youtube en Google. Als uitsmijter geeft cabaretier Guido Weijers een masterclass over geluk.

Festival

Het Mobiliteitsfestival is op 2 juli in de Zwitsal-fabriek in Apeldoorn en is bedoeld voor managers in de autobranche, toeleveranciers en grote opdrachtgevers als leasemaatschappijen. Het is de tweede editie van het evenement. De eerste editie kwamen er 150 bezoekers. “We hopen nu op een verdubbeling”, aldus Lammers. Het thema luidt: future-proof op weg naar nieuwe mobiliteit. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Mobiliteitsfestival: rooskleurige toekomst voor de autobranche | Automotive Online

Mobiliteitsfestival: rooskleurige toekomst voor de autobranche

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het mobiliteitsfestival gaat zijn tweede editie tegemoet. (Foto: Mobiliteitsfestival)

Natuurlijk, we kennen de verhalen over techreuzen, ketenkapers en zelf autoverkopende fabrikanten: maar als retailers hun voorsprong in klantcontact beter benutten, is de toekomst lang niet zo somber als soms wordt voorgespiegeld, denkt Johan Lammers, organisator van het Mobiliteitsfestival, dat op 2 juli plaatsvindt in de Zwitsal-fabriek in Apeldoorn. Op dit evenement geven diverse sprekers hun ideeën over hoe de autobranche de uitdagingen van dit moment het hoofd kan bieden. Het concept is opgezet als een festival, inclusief foodtrucks en muziek. “En vooral geen stropdas om”, zegt Lammers. “Het moet een laagdrempelig evenement zijn. Geen preken over wat er allemaal mis gaat en wat autobedrijven allemaal niet goed doen: we gaan juist uit van de kansen die er zijn voor de autobranche. De toekomst kan er best rooskleurig uitzien.”

Want hoewel de Amazons beter zijn in internettechtnologie, fabrikanten beter auto’s bouwen en er ongetwijfeld ook op andere vlakken bedrijven zijn die dingen beter kunnen dan retailers, heeft die laatste groep een belangrijke voorsprong op het gebied van klantcontact, weet Lammers. “Er liggen heel veel kansen. Kijk eens hoeveel klachten er zijn over de aflevering en nazorg bij Tesla-rijders. Toen ik mijn i-Pace kocht, werd ik door de dealer echt in de watten gelegd; omdat hij weet hoe zijn berijders behandeld willen worden”, geeft Lammers als voorbeeld. “Als dealers hun data beter benutten, hebben ze op dat vlak dus een voordeel.”

Verschuivende vraag

In het programma geeft mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer inzicht in hoe de mobiliteitsvraag verandert – en hoe de behoefte aan mobiliteit juist gelijk blijft. “De vraag verschuift naar andere vormen van mobiliteit, dus daar moet je op inspelen”, aldus Lammers. “En je moet ook je medewerkers meenemen in die transformatie van je bedrijf. Daarom hebben we Bas van der Veldt, oprichter van Afas, uitgenodigd als spreker. Zijn bedrijf is een voorbeeld van hoe om te gaan met je personeel en hoe je medewerkers motiveert.”Lees hier ons verslag van de eerste editie: voor inspirerende voorbeelden hoef je niet buiten de landsgrenzen te zoeken.

Naast deze twee sprekers vertellen Paul de Vries van DCDW (en Automotive-columnist) en Johan Lammers zelf welke inspiratie ze hebben opgedaan tijdens hun bezoek aan de Amerikaanse dealerconferentie NADA in San Francisco, en geeft online deskundige Wilbert Filippo inzage in de geheimen van Youtube en Google. Als uitsmijter geeft cabaretier Guido Weijers een masterclass over geluk.

Festival

Het Mobiliteitsfestival is op 2 juli in de Zwitsal-fabriek in Apeldoorn en is bedoeld voor managers in de autobranche, toeleveranciers en grote opdrachtgevers als leasemaatschappijen. Het is de tweede editie van het evenement. De eerste editie kwamen er 150 bezoekers. “We hopen nu op een verdubbeling”, aldus Lammers. Het thema luidt: future-proof op weg naar nieuwe mobiliteit. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.