Mobiliteitsfestival: rooskleurige toekomst voor de autobranche
Natuurlijk, we kennen de verhalen over techreuzen, ketenkapers en zelf autoverkopende fabrikanten: maar als retailers hun voorsprong in klantcontact beter benutten, is de toekomst lang niet zo somber als soms wordt voorgespiegeld, denkt Johan Lammers, organisator van het Mobiliteitsfestival, dat op 2 juli plaatsvindt in de Zwitsal-fabriek in Apeldoorn. Op dit evenement geven diverse sprekers hun ideeën over hoe de autobranche de uitdagingen van dit moment het hoofd kan bieden. Het concept is opgezet als een festival, inclusief foodtrucks en muziek. “En vooral geen stropdas om”, zegt Lammers. “Het moet een laagdrempelig evenement zijn. Geen preken over wat er allemaal mis gaat en wat autobedrijven allemaal niet goed doen: we gaan juist uit van de kansen die er zijn voor de autobranche. De toekomst kan er best rooskleurig uitzien.”
Want hoewel de Amazons beter zijn in internettechtnologie, fabrikanten beter auto’s bouwen en er ongetwijfeld ook op andere vlakken bedrijven zijn die dingen beter kunnen dan retailers, heeft die laatste groep een belangrijke voorsprong op het gebied van klantcontact, weet Lammers. “Er liggen heel veel kansen. Kijk eens hoeveel klachten er zijn over de aflevering en nazorg bij Tesla-rijders. Toen ik mijn i-Pace kocht, werd ik door de dealer echt in de watten gelegd; omdat hij weet hoe zijn berijders behandeld willen worden”, geeft Lammers als voorbeeld. “Als dealers hun data beter benutten, hebben ze op dat vlak dus een voordeel.”
Verschuivende vraag
In het programma geeft mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer inzicht in hoe de mobiliteitsvraag verandert – en hoe de behoefte aan mobiliteit juist gelijk blijft. “De vraag verschuift naar andere vormen van mobiliteit, dus daar moet je op inspelen”, aldus Lammers. “En je moet ook je medewerkers meenemen in die transformatie van je bedrijf. Daarom hebben we Bas van der Veldt, oprichter van Afas, uitgenodigd als spreker. Zijn bedrijf is een voorbeeld van hoe om te gaan met je personeel en hoe je medewerkers motiveert.”Lees hier ons verslag van de eerste editie: voor inspirerende voorbeelden hoef je niet buiten de landsgrenzen te zoeken.
Naast deze twee sprekers vertellen Paul de Vries van DCDW (en Automotive-columnist) en Johan Lammers zelf welke inspiratie ze hebben opgedaan tijdens hun bezoek aan de Amerikaanse dealerconferentie NADA in San Francisco, en geeft online deskundige Wilbert Filippo inzage in de geheimen van Youtube en Google. Als uitsmijter geeft cabaretier Guido Weijers een masterclass over geluk.
Festival
Het Mobiliteitsfestival is op 2 juli in de Zwitsal-fabriek in Apeldoorn en is bedoeld voor managers in de autobranche, toeleveranciers en grote opdrachtgevers als leasemaatschappijen. Het is de tweede editie van het evenement. De eerste editie kwamen er 150 bezoekers. “We hopen nu op een verdubbeling”, aldus Lammers. Het thema luidt: future-proof op weg naar nieuwe mobiliteit. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.