Curator stelt familie Van Dijk aansprakelijk voor faillissement

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat melden curatoren Heijnen en Groenewoud in het tweede faillissementsverslag van Van Dijk. Van Dijk ging in juni failliet.

Eerder werd al bekend dat er voor miljoenen beslag is gelegd op de huizen van de dochters. Ten tijde van het faillissement werkten er 55 mensen bij het bedrijf. In de periode 2010-2013 werd er in totaal bijna vier miljoen euro verlies geleden. De omzet schommelde rond de 35 miljoen euro per jaar.

Vorderingen
De curatoren schrijven dat ING Bank een vordering heeft van 15 miljoen euro, er zijn bijna 2 miljoen aan concurrente vorderingen, waarvan de grootste door Mercedes Benz Financial Services. Ook de fiscus heeft een forse vordering, namelijk van een miljoen euro. Hiervan denken de curatoren dat deze nog teruggebracht kan worden tot een ton.

Het is de curatoren niet gelukt een doorstart te realiseren. De opbrengst van de boedelverkoop bedraagt circa 8 ton, waarvan ongeveer 30 duizend euro ten goede komt aan de boedel. Het bedrijf zou volgens de eigen boeken nog ruim 1,2 miljoen euro aan vorderingen hebben uitstaan. Deze vorderingen zijn verpand aan ING Bank. Uit onderzoek bleek echter een groot deel al wel betaald te zijn. Het is nog onduidelijk hoeveel er wel te vorderen valt.

Volgens de curatoren staat vast dat het bedrijf niet voldaan heeft aan de administratieplicht. Van Dijk, zijn dochters en bestuurder Van ’t End worden daarom aansprakelijk gesteld voor de boedeltekorten. De curatoren hebben vooralsnog geen vermoeden van paulianeus handelen.

ING niet op de hoogte
Het faillissement van Van Dijk wordt door de curatoren toegeschreven aan de beëindiging van het dealercontract door Mercedes Benz Nederland en de opzegging van de financiering door de ING Bank kort voorafgaand aan het faillissement. De curatoren schrijven dat de importeur de dealerovereenkomst opzegde vanwege het structureel ontbreken van een goedkeurende accountantsverklaring van de jaarrekening. Daarnaast had het bedrijf een grote vordering op Van Dijk senior, waarvan MBNL betwijfelde of die kon worden terug betaald.

Huisfinancier ING Bank werkte in 2012 mee aan een plan om de verlieslatende onderneming te redden. Het bedrijf zou worden omgebouwd tot een regionaal taxipunt. Pas gedurende het opstellen van een plan kwam de bank erachter dat MBNL het dealercontract met Van Dijk al in 2011 had opgezegd en er geen nieuw contract werd aangeboden (net als bij EMA Autogroep en Pouw Stemerdink). Dat leidde tot een vertrouwensbreuk.

Een interim-manager heeft nog de mogelijkheden voor het bedrijf onderzocht, maar hij kwam tot de conclusie dat de administratie grote gebreken vertoonde.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Curator stelt familie Van Dijk aansprakelijk voor faillissement | Automotive Online

Curator stelt familie Van Dijk aansprakelijk voor faillissement

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat melden curatoren Heijnen en Groenewoud in het tweede faillissementsverslag van Van Dijk. Van Dijk ging in juni failliet.

Eerder werd al bekend dat er voor miljoenen beslag is gelegd op de huizen van de dochters. Ten tijde van het faillissement werkten er 55 mensen bij het bedrijf. In de periode 2010-2013 werd er in totaal bijna vier miljoen euro verlies geleden. De omzet schommelde rond de 35 miljoen euro per jaar.

Vorderingen
De curatoren schrijven dat ING Bank een vordering heeft van 15 miljoen euro, er zijn bijna 2 miljoen aan concurrente vorderingen, waarvan de grootste door Mercedes Benz Financial Services. Ook de fiscus heeft een forse vordering, namelijk van een miljoen euro. Hiervan denken de curatoren dat deze nog teruggebracht kan worden tot een ton.

Het is de curatoren niet gelukt een doorstart te realiseren. De opbrengst van de boedelverkoop bedraagt circa 8 ton, waarvan ongeveer 30 duizend euro ten goede komt aan de boedel. Het bedrijf zou volgens de eigen boeken nog ruim 1,2 miljoen euro aan vorderingen hebben uitstaan. Deze vorderingen zijn verpand aan ING Bank. Uit onderzoek bleek echter een groot deel al wel betaald te zijn. Het is nog onduidelijk hoeveel er wel te vorderen valt.

Volgens de curatoren staat vast dat het bedrijf niet voldaan heeft aan de administratieplicht. Van Dijk, zijn dochters en bestuurder Van ’t End worden daarom aansprakelijk gesteld voor de boedeltekorten. De curatoren hebben vooralsnog geen vermoeden van paulianeus handelen.

ING niet op de hoogte
Het faillissement van Van Dijk wordt door de curatoren toegeschreven aan de beëindiging van het dealercontract door Mercedes Benz Nederland en de opzegging van de financiering door de ING Bank kort voorafgaand aan het faillissement. De curatoren schrijven dat de importeur de dealerovereenkomst opzegde vanwege het structureel ontbreken van een goedkeurende accountantsverklaring van de jaarrekening. Daarnaast had het bedrijf een grote vordering op Van Dijk senior, waarvan MBNL betwijfelde of die kon worden terug betaald.

Huisfinancier ING Bank werkte in 2012 mee aan een plan om de verlieslatende onderneming te redden. Het bedrijf zou worden omgebouwd tot een regionaal taxipunt. Pas gedurende het opstellen van een plan kwam de bank erachter dat MBNL het dealercontract met Van Dijk al in 2011 had opgezegd en er geen nieuw contract werd aangeboden (net als bij EMA Autogroep en Pouw Stemerdink). Dat leidde tot een vertrouwensbreuk.

Een interim-manager heeft nog de mogelijkheden voor het bedrijf onderzocht, maar hij kwam tot de conclusie dat de administratie grote gebreken vertoonde.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.