Garantieverzekeraar weigert claims voor olieslurpende VAG-motor

Redactie Redactie
• Laatste update:

De genoemde motoren vertonen al bij lage kilometerstanden een ernstig verhoogd olieverbruik, waardoor uiteindelijk de motor kan vastlopen, meldt Autotrust. Een olieverbruik van één liter op duizend kilometer is volgens de verzekeraar geen uitzondering.

Het gaat om de 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motoren die veel modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat gebruikt worden, maar vooral in snelle GT en GTI-uitvoeringen van Volkswagenmodellen en grotere Audi`s problemen veroorzaken. Daarnaast blijkt 2.0 TDI/132 kw uit de Volkswagen Transporter en Amarok om dezelfde reden een probleemgeval.

Autotrust verzekert tussen de 12 duizend en 15 duizend voertuigen per jaar. `Enkele honderden` hiervan zijn volgens de verzekeraar uitgerust met de eerder genoemde motoren. “We krijgen een keer in de twee dagen een claim voor een auto met dit defect. Dat valt niet meer te verzekeren”, zegt Autotrust-directeur Gerben van Dam tegen Automotive.

De garantieverzekeraar heeft zijn 800 klanten in een brief op de hoogte gesteld van het besluit. “De brief is bedoeld als advies of waarschuwing aan onze klanten om bij de inkoop van deze auto`s extra op de onderhoudshistorie te letten en een eventuele reparatie in te calculeren.”

Zes maanden
Volgens Van Dam vallen het olieverbruik en de gevolgschade strikt genomen sowieso niet onder de garantieverzekering. “De oorzaak van het probleem is al aanwezig als deze auto`s nog nieuw zijn. In de verzekerde periode van zes maanden kan dit probleem niet ontstaan.”

Autotrust schrijft in de brief dat importeur Pon een beperkte coulanceregeling hanteert voor deze motoren. “De meeste bij ons verzekerde auto`s zijn tussen de vier en zes jaar oud en niet meer in onderhoud in het merkkanaal. Dat maakt het lastiger om de schade te verhalen op de importeur.”

Het is niet voor het eerst dat Autotrust problemen met VAG-motoren aankaart. Een in Automotive gepubliceerd onderzoek hierover zorgde in 2013 voor veel ophef.

Importeur Pon zegt te onderzoeken in hoeverre er een probleem is met de motoren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Garantieverzekeraar weigert claims voor olieslurpende VAG-motor | Automotive Online

Garantieverzekeraar weigert claims voor olieslurpende VAG-motor

Redactie Redactie
• Laatste update:

De genoemde motoren vertonen al bij lage kilometerstanden een ernstig verhoogd olieverbruik, waardoor uiteindelijk de motor kan vastlopen, meldt Autotrust. Een olieverbruik van één liter op duizend kilometer is volgens de verzekeraar geen uitzondering.

Het gaat om de 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motoren die veel modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat gebruikt worden, maar vooral in snelle GT en GTI-uitvoeringen van Volkswagenmodellen en grotere Audi`s problemen veroorzaken. Daarnaast blijkt 2.0 TDI/132 kw uit de Volkswagen Transporter en Amarok om dezelfde reden een probleemgeval.

Autotrust verzekert tussen de 12 duizend en 15 duizend voertuigen per jaar. `Enkele honderden` hiervan zijn volgens de verzekeraar uitgerust met de eerder genoemde motoren. “We krijgen een keer in de twee dagen een claim voor een auto met dit defect. Dat valt niet meer te verzekeren”, zegt Autotrust-directeur Gerben van Dam tegen Automotive.

De garantieverzekeraar heeft zijn 800 klanten in een brief op de hoogte gesteld van het besluit. “De brief is bedoeld als advies of waarschuwing aan onze klanten om bij de inkoop van deze auto`s extra op de onderhoudshistorie te letten en een eventuele reparatie in te calculeren.”

Zes maanden
Volgens Van Dam vallen het olieverbruik en de gevolgschade strikt genomen sowieso niet onder de garantieverzekering. “De oorzaak van het probleem is al aanwezig als deze auto`s nog nieuw zijn. In de verzekerde periode van zes maanden kan dit probleem niet ontstaan.”

Autotrust schrijft in de brief dat importeur Pon een beperkte coulanceregeling hanteert voor deze motoren. “De meeste bij ons verzekerde auto`s zijn tussen de vier en zes jaar oud en niet meer in onderhoud in het merkkanaal. Dat maakt het lastiger om de schade te verhalen op de importeur.”

Het is niet voor het eerst dat Autotrust problemen met VAG-motoren aankaart. Een in Automotive gepubliceerd onderzoek hierover zorgde in 2013 voor veel ophef.

Importeur Pon zegt te onderzoeken in hoeverre er een probleem is met de motoren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.