Mercedes investeert miljoenen in goedkopere logistiek

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit moet de fabrikant helpen zijn operationele winstmarge te vergroten van de huidige 9,4 tot 10 procent en zijn doel te verwezenlijken om uit te groeien tot het grootste luxemerk in 2020. Dat  meldt Automotive News Europe.

Mercedes heeft veel van zijn assemblagelocaties buiten Duisland, maar veel onderdelen komen er nog wel vandaan. Die moeten vaak lange afstanden afleggen voordat ze aankomen bij de productielijn.

Logistiek is daardoor een ‘zeer significante’ kostenpost, zegt Markus Schaefer, hoofd productie bij Mercedes. Het is zelfs zo dat de logistieke kosten soms hoger zijn dan de productiekosten in de fabrieken in lage-lonen-landen. “Met meer dan dertig modellijnen elk opgebouwd uit duizenden onderdelen is de complexiteit enorm”, aldus Schaefer. 

Sorteercentra
Mercedes werkt aan een nieuw supply chain-systeem waarbij de onderdelen in speciale sorteercentra worden uitgepakt en gegroepeerd worden doorgestuurd naar de betreffende productielijn. Hierbij is het de uitdaging om het juiste onderdeel op het goede moment naar de goede fabriek te sturen, en op de juiste plaats in de assemblagelijn aan te laten komen. Ook moet er rekening worden gehouden met de voorraad: deze moet niet te groot zijn, maar wel voldoende buffer bieden zodat het productieproces geen gevaar loopt. 

Bij de nieuwe supply chain-strategie zullen nieuwe informatietechnologieën een belangrijke rol spelen, zoals gereedschappen die werken met realtime radiosignalen. Mercedes is in zijn fabriek in Hongarije een pilot gestart waarbij een automatisch transportsysteem voorgesorteerde dozen met componenten aflevert bij de assemblagelijn. Dat meldt Automotive News Europe