Honda zegt alle Nederlandse dealercontracten op

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:

De contracten zijn opgezegd per 31 december 2018. Dat bevestigt Ad Maarschalk, voorzitter van de Honda Dealervereniging aan Automotive, naar aanleiding van recente geruchten. Vorig jaar was het ook al onrustig in Honda-kringen, nadat vanuit de Benelux-importorganisatie in België werd gezocht naar alternatieven voor de distributie in ons land. Uiteindelijk is besloten toch zelfstandig het importschap door te zetten.

Volgens Georges Dewulf, woordvoerder van Honda Benelux, is het opzeggen van de dealercontracten een administratieve operatie. “We willen net zoals veel andere merken het aantal contractpartners verminderen. Daarvoor hebben we alle bestaande dealers met een termijn van twee jaar opgezegd.” In Nederland heeft Honda 26 contractpartners met in totaal 37 vestigingen.

Moeizame jaren

Volgens Benny van Nieuwkerk, van het gelijknamige Honda-dealerbedrijf dat met vier vestigingen in de Randstad de grootste in ons land is, wil Honda schoon schip maken. “We hebben dat een jaar of tien geleden ook meegemaakt,” aldus Van Nieuwkerk. “Het is natuurlijk niet leuk, maar de toekomstige bestendigheid van het netwerk ligt aan deze beslissing ten grondslag.” Ook Maarschalk snapt de beslissing van Honda wel. “Ook als we naar een privé-importeur waren gegaan, zouden de contracten zijn opgezegd.” 

Honda maakt op dit moment, ondanks een opleving van de verkoopaantallen, een moeilijke periode door. In 2016 verkocht het merk in ons land 1.718 voertuigen, tegen 1.299 het jaar daarvoor. Dat is nog steeds weinig vergeleken met het langjarig gemiddelde van Honda in ons land. In 2011 verkocht het Japanse merk nog ongeveer vijfduizend eenheden en er zijn jaren van meer dan tienduizend verkochte Honda’s geweest.

Vet op de botten

Een groot aantal dealers heeft een intentieverklaring voor een nieuw contract gekregen, maar hoeveel dealers dat precies zijn, zegt Honda niet. Volgens Van Nieuwkerk zal er snel duidelijkheid worden gegeven. ”Een aantal grote dealers heeft inmiddels een verzoek gekregen om door te gaan.” Dewulf noemt een termijn van enkele maanden voor er meer duidelijkheid is. De hele operatie moet binnen twee jaar moet zijn afgerond.

Honda wil het Europese netwerk upgraden en eist daarom ook van de Nederlandse dealers investeringen. “Dat is niet zo raar als je nagaat dat we in de afgelopen vijftien jaar nauwelijks hebben hoeven investeren. Die investeringen moesten een keer gedaan worden”, zegt Maarschalk. Toch had de timing wel iets anders gekund. “We hadden liever eerst weer wat vet op de botten gekregen. Honda groeit echter weer en we verwachten dat die groei doorzet. De vooruitzichten zijn in ieder geval goed.”

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Honda zegt alle Nederlandse dealercontracten op | Automotive Online

Honda zegt alle Nederlandse dealercontracten op

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:

De contracten zijn opgezegd per 31 december 2018. Dat bevestigt Ad Maarschalk, voorzitter van de Honda Dealervereniging aan Automotive, naar aanleiding van recente geruchten. Vorig jaar was het ook al onrustig in Honda-kringen, nadat vanuit de Benelux-importorganisatie in België werd gezocht naar alternatieven voor de distributie in ons land. Uiteindelijk is besloten toch zelfstandig het importschap door te zetten.

Volgens Georges Dewulf, woordvoerder van Honda Benelux, is het opzeggen van de dealercontracten een administratieve operatie. “We willen net zoals veel andere merken het aantal contractpartners verminderen. Daarvoor hebben we alle bestaande dealers met een termijn van twee jaar opgezegd.” In Nederland heeft Honda 26 contractpartners met in totaal 37 vestigingen.

Moeizame jaren

Volgens Benny van Nieuwkerk, van het gelijknamige Honda-dealerbedrijf dat met vier vestigingen in de Randstad de grootste in ons land is, wil Honda schoon schip maken. “We hebben dat een jaar of tien geleden ook meegemaakt,” aldus Van Nieuwkerk. “Het is natuurlijk niet leuk, maar de toekomstige bestendigheid van het netwerk ligt aan deze beslissing ten grondslag.” Ook Maarschalk snapt de beslissing van Honda wel. “Ook als we naar een privé-importeur waren gegaan, zouden de contracten zijn opgezegd.” 

Honda maakt op dit moment, ondanks een opleving van de verkoopaantallen, een moeilijke periode door. In 2016 verkocht het merk in ons land 1.718 voertuigen, tegen 1.299 het jaar daarvoor. Dat is nog steeds weinig vergeleken met het langjarig gemiddelde van Honda in ons land. In 2011 verkocht het Japanse merk nog ongeveer vijfduizend eenheden en er zijn jaren van meer dan tienduizend verkochte Honda’s geweest.

Vet op de botten

Een groot aantal dealers heeft een intentieverklaring voor een nieuw contract gekregen, maar hoeveel dealers dat precies zijn, zegt Honda niet. Volgens Van Nieuwkerk zal er snel duidelijkheid worden gegeven. ”Een aantal grote dealers heeft inmiddels een verzoek gekregen om door te gaan.” Dewulf noemt een termijn van enkele maanden voor er meer duidelijkheid is. De hele operatie moet binnen twee jaar moet zijn afgerond.

Honda wil het Europese netwerk upgraden en eist daarom ook van de Nederlandse dealers investeringen. “Dat is niet zo raar als je nagaat dat we in de afgelopen vijftien jaar nauwelijks hebben hoeven investeren. Die investeringen moesten een keer gedaan worden”, zegt Maarschalk. Toch had de timing wel iets anders gekund. “We hadden liever eerst weer wat vet op de botten gekregen. Honda groeit echter weer en we verwachten dat die groei doorzet. De vooruitzichten zijn in ieder geval goed.”

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.