De impact van blockchain op de autobranche

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Blockchain is simpel gezegd een manier om op een veilige manier online informatie uit te wisselen en transacties te doen, zonder tussenkomst van derden zoals een bank. Met de vraag om een steeds efficiëntere afhandeling van documentatie en facturatie tussen fabrikanten, autobedrijven en klanten, biedt deze technologie dus grote kansen voor de autobranche. Zuidam gaf eerder dit jaar een presentatie op het Automotive Leasing Event. Daar vertelde hij dat IBM al werkt aan een blockchain voor een auto. “Dan krijg je een centraal register waartoe fabrikant, leasemaatschappij, dealer en importeur, belastingdienst, RDW en andere stakeholders toegang hebben. Alle partijen zijn gezamenlijk de baas over dit register. Dat betekent dat alle onderlinge transacties eenvoudig afgehandeld kunnen worden.”

Op het seminar staan verder onder meer presentaties van Omroep Max-baas Jan Slagter, marketing- en retaildeskundige Rupert Parker Brady en een debat tussen Arnold Koopmans (Toyota-dealervereniging) en Walter van Overbeek (partner bij Houthoff Buruma) op het programma. Ook wordt de Dealerholdingtop 60 uitgereikt. 

Aanmelden of meer informatie? Klik hier.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.