De impact van blockchain op de autobranche
Blockchain is simpel gezegd een manier om op een veilige manier online informatie uit te wisselen en transacties te doen, zonder tussenkomst van derden zoals een bank. Met de vraag om een steeds efficiëntere afhandeling van documentatie en facturatie tussen fabrikanten, autobedrijven en klanten, biedt deze technologie dus grote kansen voor de autobranche. Zuidam gaf eerder dit jaar een presentatie op het Automotive Leasing Event. Daar vertelde hij dat IBM al werkt aan een blockchain voor een auto. “Dan krijg je een centraal register waartoe fabrikant, leasemaatschappij, dealer en importeur, belastingdienst, RDW en andere stakeholders toegang hebben. Alle partijen zijn gezamenlijk de baas over dit register. Dat betekent dat alle onderlinge transacties eenvoudig afgehandeld kunnen worden.”
Op het seminar staan verder onder meer presentaties van Omroep Max-baas Jan Slagter, marketing- en retaildeskundige Rupert Parker Brady en een debat tussen Arnold Koopmans (Toyota-dealervereniging) en Walter van Overbeek (partner bij Houthoff Buruma) op het programma. Ook wordt de Dealerholdingtop 60 uitgereikt.