RDW-onderzoek: mogelijk uitstootfraude met Vitara en Grand Cherokee

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Uit onderzoek door de RDW en TNO blijkt dat de Suzuki een ‘sjoemelschakelaar’ heeft die na 22 minuten het uitlaatgasreinigingssyteem uitschakelt en de Jeep alleen schoon is bij een koude motor. 

Bekijk het volledige tussentijdse rapport in Automotive Kennisbank.

De zestien gecontroleerde voertuigen noteerden tijdens een eerdere praktijktest, die de RDW in samenwerking met TNO uitvoerde, een sterk verhoogde emissie bij een bepaalde snelheid, tijd, afstand of buitentemperatuur. Op de Vitara en Grand Cherokee na konden de fabrikanten aantonen dat deze verhoogde fijnstofuitstoot te maken had met het beschermen van de motor, meldt de RDW zojuist. Bij geen van de zestien voertuigen werd sjoemelsoftware aangetroffen die vergelijkbaar is met die van Volkswagen. 

Aanvullend onderzoek door de RDW en TNO moet nu boven tafel brengen waardoor het verdachte uitstootgedrag van de twee modellen precies wordt veroorzaakt. Het OM moet bepalen of de fabrikanten in strijd met de Europese regels hebben gehandeld.

Volgens de RDW hadden de fabrikanten van de overige veertien onderzochte modellen een geldige verklaring voor de onder sommige omstandigheden hogere NOx-uitstoot. Zo werd bij de onderzochte Volvo’s het EGR-systeem tijdelijk uitgeschakeld bij lage temperaturen en een hoge belasting om de motor te sparen. Ook Hyundai, Kia, Opel en Chevrolet hadden ook een goed excuus voor tijdelijk hogere uitstootwaarden.

De RDW presenteerde vandaag de tussentijdse resultaten in het onderzoek naar emissiefraude. De twee ‘verdachte’ modellen worden nader onderzocht, aldus RDW. Het RDW-onderzoek uit 2016 vindt u in de Kennisbank. RDW-manager Maarten Balk verwacht de resultaten van dit aanvullende onderzoek binnen enkele maanden te kunnen bekendmaken. De RDW onderzocht alleen de modellen waarvoor het zelf de Europese typegoedkeuring heeft verleend. De toelatingsinstanties in andere Europese landen werken aan soortgelijke onderzoeken. Zo trof de Duitse KBA een systeem in de Fiat 500 met een soortgelijke werking als dat in de Suzuki Vitara.

16 verdachten

In oktober vorig jaar meldde RDW dat van de 30 in samenwerking met TNO onderzochte modellen, 16 een sterk verhoogde emissie noteerden in de praktijk. De test is beperkt tot de dertig motortypen die van de RDW een emissiecertificaat hebben gekregen. Deze modellen werden nader onderzocht. 

Voor het aanvullende onderzoek werd een rollenbanktest uitgevoerd, om een nauwkeurig beeld te krijgen van geconstateerde afwijkingen. De fabrikanten werden aangesproken en moesten bewijs leveren dat afwijkend emissiegedrag onder de toegestane uitzonderingsregels valt. Jeep/FCA en Suzuki slaagden daar niet in.

Bij de Suzuki Vitara ontdekten RDW en TNO dat de motor de eerste 22 minuten na de start schoon is, maar daarna meer gaat uitstoten. Omdat de huidige NEDC testmethode 20 minuten duurt is dit gedrag volgens de RDW verdacht. Bij de Vitara’s die nu van de band rollen blijft de uitstoot wel constant dankzij een software update die inmiddels bij een derde van de 42 duizend in euro van dit model verkochte exemplaren in uitgevoerd. In Nederland gaat het slechts om enkele honderden verkochte exemplaren.

Suzuki-importeur Nimag meldt bij monde van woordvoerder Rahul Vegada net op de hoogte te zijn van de uitkomst van het RDW-onderzoek en daarom nog niet inhoudelijk te kunnen reageren. “De communicatie hierover loopt tussen het Japanse hoofdkantoor en de RDW. We zijn wel verrast door de uitkomst”, aldus Vegada. FCA Nederland is om een reactie gevraagd.

Bij de Jeep Grand Cherokee is de NOx-uitstoot bij een warme motor veel hoger dan bij een koude motor. Omdat de NEDC-test bij een koude motor plaatsvindt. Is ook deze auto verdacht, oordeelt de RDW. Voor de Grand Cherokee is inmiddels ook een update gepresenteerd, maar die moet nog de RDW worden goedgekeurd voordat FCA een terugroepactie in gang kan zetten. Het model is inmiddels niet meer in productie. Er rijden circa 27 duizend van deze Grand Cherokees rond in Europa. 

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

RDW-onderzoek: mogelijk uitstootfraude met Vitara en Grand Cherokee | Automotive Online

RDW-onderzoek: mogelijk uitstootfraude met Vitara en Grand Cherokee

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Uit onderzoek door de RDW en TNO blijkt dat de Suzuki een ‘sjoemelschakelaar’ heeft die na 22 minuten het uitlaatgasreinigingssyteem uitschakelt en de Jeep alleen schoon is bij een koude motor. 

Bekijk het volledige tussentijdse rapport in Automotive Kennisbank.

De zestien gecontroleerde voertuigen noteerden tijdens een eerdere praktijktest, die de RDW in samenwerking met TNO uitvoerde, een sterk verhoogde emissie bij een bepaalde snelheid, tijd, afstand of buitentemperatuur. Op de Vitara en Grand Cherokee na konden de fabrikanten aantonen dat deze verhoogde fijnstofuitstoot te maken had met het beschermen van de motor, meldt de RDW zojuist. Bij geen van de zestien voertuigen werd sjoemelsoftware aangetroffen die vergelijkbaar is met die van Volkswagen. 

Aanvullend onderzoek door de RDW en TNO moet nu boven tafel brengen waardoor het verdachte uitstootgedrag van de twee modellen precies wordt veroorzaakt. Het OM moet bepalen of de fabrikanten in strijd met de Europese regels hebben gehandeld.

Volgens de RDW hadden de fabrikanten van de overige veertien onderzochte modellen een geldige verklaring voor de onder sommige omstandigheden hogere NOx-uitstoot. Zo werd bij de onderzochte Volvo’s het EGR-systeem tijdelijk uitgeschakeld bij lage temperaturen en een hoge belasting om de motor te sparen. Ook Hyundai, Kia, Opel en Chevrolet hadden ook een goed excuus voor tijdelijk hogere uitstootwaarden.

De RDW presenteerde vandaag de tussentijdse resultaten in het onderzoek naar emissiefraude. De twee ‘verdachte’ modellen worden nader onderzocht, aldus RDW. Het RDW-onderzoek uit 2016 vindt u in de Kennisbank. RDW-manager Maarten Balk verwacht de resultaten van dit aanvullende onderzoek binnen enkele maanden te kunnen bekendmaken. De RDW onderzocht alleen de modellen waarvoor het zelf de Europese typegoedkeuring heeft verleend. De toelatingsinstanties in andere Europese landen werken aan soortgelijke onderzoeken. Zo trof de Duitse KBA een systeem in de Fiat 500 met een soortgelijke werking als dat in de Suzuki Vitara.

16 verdachten

In oktober vorig jaar meldde RDW dat van de 30 in samenwerking met TNO onderzochte modellen, 16 een sterk verhoogde emissie noteerden in de praktijk. De test is beperkt tot de dertig motortypen die van de RDW een emissiecertificaat hebben gekregen. Deze modellen werden nader onderzocht. 

Voor het aanvullende onderzoek werd een rollenbanktest uitgevoerd, om een nauwkeurig beeld te krijgen van geconstateerde afwijkingen. De fabrikanten werden aangesproken en moesten bewijs leveren dat afwijkend emissiegedrag onder de toegestane uitzonderingsregels valt. Jeep/FCA en Suzuki slaagden daar niet in.

Bij de Suzuki Vitara ontdekten RDW en TNO dat de motor de eerste 22 minuten na de start schoon is, maar daarna meer gaat uitstoten. Omdat de huidige NEDC testmethode 20 minuten duurt is dit gedrag volgens de RDW verdacht. Bij de Vitara’s die nu van de band rollen blijft de uitstoot wel constant dankzij een software update die inmiddels bij een derde van de 42 duizend in euro van dit model verkochte exemplaren in uitgevoerd. In Nederland gaat het slechts om enkele honderden verkochte exemplaren.

Suzuki-importeur Nimag meldt bij monde van woordvoerder Rahul Vegada net op de hoogte te zijn van de uitkomst van het RDW-onderzoek en daarom nog niet inhoudelijk te kunnen reageren. “De communicatie hierover loopt tussen het Japanse hoofdkantoor en de RDW. We zijn wel verrast door de uitkomst”, aldus Vegada. FCA Nederland is om een reactie gevraagd.

Bij de Jeep Grand Cherokee is de NOx-uitstoot bij een warme motor veel hoger dan bij een koude motor. Omdat de NEDC-test bij een koude motor plaatsvindt. Is ook deze auto verdacht, oordeelt de RDW. Voor de Grand Cherokee is inmiddels ook een update gepresenteerd, maar die moet nog de RDW worden goedgekeurd voordat FCA een terugroepactie in gang kan zetten. Het model is inmiddels niet meer in productie. Er rijden circa 27 duizend van deze Grand Cherokees rond in Europa. 

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.