Ford Nederland roept 29.000 auto’s terug

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het wordt deze zomer druk in de Ford-werkplaatsen. (Foto: Shutterstock)

Importeur Ford Nederland heeft 29 duizend eigenaren van een C-Max, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo en S-Max per brief gevraagd om bij de dealer de koppelingsdrukplaat te laten nakijken. Dat bevestigt Ford-woordvoerder Sebastiaan van de Pol aan Automotive. In de koppelingsdrukplaat kunnen barsten ontstaan. De bouwjaren van de auto’s die in aanmerking komen voor de recall verschillen per type. Het gaat in ieder geval om bouwjaren 2009-2016 en dan om de benzinevarianten met een 1- 1,5- of 1,6-liter motor, handgeschakeld met 6 versnellingen.

Koppeling kan slippen

Als gevolg van de barsten kan de koppeling gaan slippen. Hierdoor wordt de rijsnelheid gereduceerd, zijn de voertuigprestaties beperkt en verspreidt de koppeling een geur. In extreme gevallen komen fragmenten van de koppeling/transmissie los en raken deze de componenten onder de motorkap. Ook is er mogelijk brandgevaar, die kans is volgens Van de Pol wel heel erg summier. “Daar zijn in Nederland ook geen gevallen van bekend.”

De recall is deze week gestart, aldus Van de Pol. “We roepen eigenaren gefaseerd terug: het gaat om zoveel auto’s, dat kan ons netwerk niet in één keer aan.” Op de site van de RDW is te lezen dat de dealer de koppeling test en indien nodig repareert. Bij voertuigen met een start/stop-functie wordt ook de software aangepast.

Ford riep in 2016 in Noord-Amerika 2,4 miljoen auto’s terug, maar die recall gold niet voor Nederland. 

Ford Nederland roept 29.000 auto’s terug | Automotive Online

Ford Nederland roept 29.000 auto’s terug

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het wordt deze zomer druk in de Ford-werkplaatsen. (Foto: Shutterstock)

Importeur Ford Nederland heeft 29 duizend eigenaren van een C-Max, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo en S-Max per brief gevraagd om bij de dealer de koppelingsdrukplaat te laten nakijken. Dat bevestigt Ford-woordvoerder Sebastiaan van de Pol aan Automotive. In de koppelingsdrukplaat kunnen barsten ontstaan. De bouwjaren van de auto’s die in aanmerking komen voor de recall verschillen per type. Het gaat in ieder geval om bouwjaren 2009-2016 en dan om de benzinevarianten met een 1- 1,5- of 1,6-liter motor, handgeschakeld met 6 versnellingen.

Koppeling kan slippen

Als gevolg van de barsten kan de koppeling gaan slippen. Hierdoor wordt de rijsnelheid gereduceerd, zijn de voertuigprestaties beperkt en verspreidt de koppeling een geur. In extreme gevallen komen fragmenten van de koppeling/transmissie los en raken deze de componenten onder de motorkap. Ook is er mogelijk brandgevaar, die kans is volgens Van de Pol wel heel erg summier. “Daar zijn in Nederland ook geen gevallen van bekend.”

De recall is deze week gestart, aldus Van de Pol. “We roepen eigenaren gefaseerd terug: het gaat om zoveel auto’s, dat kan ons netwerk niet in één keer aan.” Op de site van de RDW is te lezen dat de dealer de koppeling test en indien nodig repareert. Bij voertuigen met een start/stop-functie wordt ook de software aangepast.

Ford riep in 2016 in Noord-Amerika 2,4 miljoen auto’s terug, maar die recall gold niet voor Nederland.