Autobedrijf Haarhuis importeur elektrische e.GO Life

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De e.GO Life. (Foto: e.GO Mobile AG)

Het Overijsselse Autobedrijf Haarhuis is de beoogde importeur van e.GO Life, een elektrische stadsauto. In 2019 komen de eerste modellen naar Nederland. De actieradius is ongeveer 150 kilometer en de vanafprijs ligt iets boven de zestienduizend euro. Dat bevestigt Gerard Haarhuis aan Automotive. De e.GO Life is net als de populaire Streetscooter door de Duitse professor Günther Schuh ontwikkeld. “Het is een betaalbare, leuk uitziende auto van Duitse makelij. Wij verwachten dat we de vraag niet bij kunnen benen.”

Haarhuis prijst zichzelf gelukkig met het importschap. “e.GO Mobile AG is een start-up en zij waren op zoek naar een partij die echt gelooft in het product en kennis heeft van de lokale markt. Wij zijn al jaren erg actief op de zakelijke markt en ook op technisch gebied proberen we voorop te lopen, dat we finalist zijn in de Bovag-verkiezing Autobedrijf van het Jaar is daarvan een bevestiging.”

Dealernetwerk

Haarhuis wil – zodra alle papieren officieel getekend zijn en de eerste auto’s in Nederland staan – gaan bouwen aan een landelijk dealernetwerk. “Wij denken een twintigtal verkooppunten te openen.” De service en garantieafhandeling vindt in principe plaats binnen het Bosch Car Service-netwerk. “De auto is grotendeels opgebouwd uit Bosch-onderdelen. Wij verwachten vanuit de dealers zeker interesse om de auto te mogen verkopen.”

De e.GO Life is dankzij de 4 procent bijtelling een ideale auto voor de zakelijke markt, denkt Haarhuis. “Wij verwachten veel vraag bij zorgcentra, detacheerders en winkels en kantoren die de EV als poolauto inzetten.” Maar ook vanuit de particuliere markt, verwacht Haarhuis vraag. “Het is een betaalbare auto, die we ook gaan aanbieden in de private lease. Via de website kan de klant dan ook een laadpaal en laadpas regelen.” Tot slot kan de auto ook worden ingezet als deelauto. “Er komt een app waarmee carsharing mogelijk is, of zelfs share with your friends.”

Haarhuis heeft zin in zijn nieuwe leven als importeur. “We zijn e.GO Mobile AG op het spoor gekomen toen we zochten naar een grotere elektrische auto voor een klant. Er was direct een klik. Juist omdat wij geen andere merken vertegenwoordigen, kunnen wij ons volledig focussen op de verkoop van de e.GO Life. En over zaken als aftersales is al goed nagedacht. Dat maakt dat wij met veel vertrouwen deze uitdaging aangaan.”

Wie zit er achter de e.GO Life?

De e.GO Life is ontwikkeld door Prof. Günther Schuh, die eerder al de Streetscooter ontwikkelde. De Streetscooter werd in eerste instantie omarmd door Deutsche Post. In Nederland wordt de elektrische besteller door Alphabet vermarkt. De e.GO Life richt zich op particulier vervoer. De auto wordt geproduceerd in een voormalige Philips-fabriek in Aken. Volgens de fabrikant zijn er al duizenden. e.GO Life voorbesteld. Zij worden vanaf het najaar afgeleverd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autobedrijf Haarhuis importeur elektrische e.GO Life | Automotive Online

Autobedrijf Haarhuis importeur elektrische e.GO Life

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De e.GO Life. (Foto: e.GO Mobile AG)

Het Overijsselse Autobedrijf Haarhuis is de beoogde importeur van e.GO Life, een elektrische stadsauto. In 2019 komen de eerste modellen naar Nederland. De actieradius is ongeveer 150 kilometer en de vanafprijs ligt iets boven de zestienduizend euro. Dat bevestigt Gerard Haarhuis aan Automotive. De e.GO Life is net als de populaire Streetscooter door de Duitse professor Günther Schuh ontwikkeld. “Het is een betaalbare, leuk uitziende auto van Duitse makelij. Wij verwachten dat we de vraag niet bij kunnen benen.”

Haarhuis prijst zichzelf gelukkig met het importschap. “e.GO Mobile AG is een start-up en zij waren op zoek naar een partij die echt gelooft in het product en kennis heeft van de lokale markt. Wij zijn al jaren erg actief op de zakelijke markt en ook op technisch gebied proberen we voorop te lopen, dat we finalist zijn in de Bovag-verkiezing Autobedrijf van het Jaar is daarvan een bevestiging.”

Dealernetwerk

Haarhuis wil – zodra alle papieren officieel getekend zijn en de eerste auto’s in Nederland staan – gaan bouwen aan een landelijk dealernetwerk. “Wij denken een twintigtal verkooppunten te openen.” De service en garantieafhandeling vindt in principe plaats binnen het Bosch Car Service-netwerk. “De auto is grotendeels opgebouwd uit Bosch-onderdelen. Wij verwachten vanuit de dealers zeker interesse om de auto te mogen verkopen.”

De e.GO Life is dankzij de 4 procent bijtelling een ideale auto voor de zakelijke markt, denkt Haarhuis. “Wij verwachten veel vraag bij zorgcentra, detacheerders en winkels en kantoren die de EV als poolauto inzetten.” Maar ook vanuit de particuliere markt, verwacht Haarhuis vraag. “Het is een betaalbare auto, die we ook gaan aanbieden in de private lease. Via de website kan de klant dan ook een laadpaal en laadpas regelen.” Tot slot kan de auto ook worden ingezet als deelauto. “Er komt een app waarmee carsharing mogelijk is, of zelfs share with your friends.”

Haarhuis heeft zin in zijn nieuwe leven als importeur. “We zijn e.GO Mobile AG op het spoor gekomen toen we zochten naar een grotere elektrische auto voor een klant. Er was direct een klik. Juist omdat wij geen andere merken vertegenwoordigen, kunnen wij ons volledig focussen op de verkoop van de e.GO Life. En over zaken als aftersales is al goed nagedacht. Dat maakt dat wij met veel vertrouwen deze uitdaging aangaan.”

Wie zit er achter de e.GO Life?

De e.GO Life is ontwikkeld door Prof. Günther Schuh, die eerder al de Streetscooter ontwikkelde. De Streetscooter werd in eerste instantie omarmd door Deutsche Post. In Nederland wordt de elektrische besteller door Alphabet vermarkt. De e.GO Life richt zich op particulier vervoer. De auto wordt geproduceerd in een voormalige Philips-fabriek in Aken. Volgens de fabrikant zijn er al duizenden. e.GO Life voorbesteld. Zij worden vanaf het najaar afgeleverd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.