Kwartaalbericht Stern: winst daalt, onderzoek naar toekomst leasedivisie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Stern verwacht dit jaar op een lagere winst uit te komen.

De beursgenoteerde Stern Groep onderzoekt de toekomst van de leasedivisie Stern Mobility Solutions, blijkt uit het kwartaalbericht over Q3 dat vanmorgen is gepubliceerd. “De concentratiegolf die gaande is binnen de leasemarkt, in combinatie met de forse groei van private lease, brengt met zich mee dat de autonome groei van Stern Lease (die al jaren boven de marktgroei ligt, red) onvoldoende zal zijn om in de toekomst een relevante marktpartij te kunnen blijven”, schrijft Stern.

Strategisch plan Fast Forward wordt omgedoopt tot Fast Forwardes Reloaded en zal de opties voor Stern Lease in kaart brengen en de “daarmee samenhangende stevige aanpassingen van de organisatie”. Topman Henk van der Kwast laat in een reactie weten hier nu niet verder op in te willen gaan. Op 20 december wordt het plan toegelicht aan investeerders en analisten. 

Winstdaling

Over heel 2018 ligt de omzet 0,1 procent hoger (856 miljoen euro) en daalde de nettowinst met 17 procent tot 4,9 miljoen euro. Vooral de invoering van de WLTP zorgt voor hoofdpijn, stelt Van der Kwast. Veel merken, waaronder die van de Volkswagen Group, weten niet tijdig hun modellen gehomologeerd te krijgen. “Door de beperkte beschikbaarheid van auto’s, mede als gevolg van de problemen die sommige merken hebben met het tijdig beschikbaar hebben van WLTP metingen van die auto’s, komt de omzet auto’s voor heel 2018 lager uit dan ten tijde van de halfjaarcijfers werd ingeschat. Ook al zien wij een geleidelijke verbetering van de marges bij Dealergroep Stern, de kostenontwikkeling in combinatie met een lagere afzet van auto’s dan verwacht, zet de resultaten van Dealergroep Stern verder onder druk”, schrijft het bedrijf.

Ondanks een groeiende leasevloot (+12,3% in Q3) is Van der Kwast niet gelukkig met de gang van zaken. “De totale resultaten tot en met het derde kwartaal stemmen ons echter ontevreden. Hogere loonkosten en sociale lasten in combinatie met een stijging van het aantal fte’s en de omschakeling van de markt op nieuwe emissieregels drukken dit jaar zwaar op onze resultaten.” Het resultaat zal dit jaar dalen, voor komend jaar is hij optimistischer. “De ingezette harmonisatie van processen, realisatie van slimme digitale oplossingen, kostenbesparingen en een nieuw marktevenwicht na invoering van WLTP zal hierin na 2018 verandering brengen.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Jack Wittebol

    De lease divisie die eerst de redding van het grote Stern leek te zijn blijkt nu een veel te mager vel over been varken te zijn. Ondanks het vele bijvoeren is er geen vlees op de botten gekomen.