Branche stevent af op verkoopstijging van 6,8 procent voor nieuwe auto’s

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De Volkswagen Polo is een van de meest verkochte modellen dit jaar. (Foto: Volkswagen)

Ondanks een verkoopdip in de afgelopen maanden, onder meer vanwege de WLTP, sluit de branche het jaar toch af met plus. Er werden dit jaar tot nu toe 6,8 procent meer nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van RDC. De definitieve cijfers volgen op 1 januari. 

Verdeeld op brandstof maakte de verkoop van nieuwe diesels, zoals verwacht de grootste daling: er werden er ruim 20 procent minder van verkocht. In plaats daarvan viel de keuze niet automatisch op een benzinemotor (+8,7%). Vooral de relatieve verkoop van nieuwe hybride modellen (+27%) en full EV modellen (+157,14%) namen toe tot respectievelijk 24.750 en 17.907 exemplaren (stand 31 december 2018).

In de top vijf van meest verkochte merken staat Volkswagen op nummer één met een marktaandeel van 11,3 procent, gevolgd door Renault (8,6%), Opel (8,2%), Peugeot (7,1%) en Kia (6,0%). 

De verkoop van bestelwagens steeg met 7,41 procent tot 78.916 exemplaren.

Bekijk het volledige overzicht van de verkoopcijfers in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Branche stevent af op verkoopstijging van 6,8 procent voor nieuwe auto’s | Automotive Online

Branche stevent af op verkoopstijging van 6,8 procent voor nieuwe auto’s

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De Volkswagen Polo is een van de meest verkochte modellen dit jaar. (Foto: Volkswagen)

Ondanks een verkoopdip in de afgelopen maanden, onder meer vanwege de WLTP, sluit de branche het jaar toch af met plus. Er werden dit jaar tot nu toe 6,8 procent meer nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van RDC. De definitieve cijfers volgen op 1 januari. 

Verdeeld op brandstof maakte de verkoop van nieuwe diesels, zoals verwacht de grootste daling: er werden er ruim 20 procent minder van verkocht. In plaats daarvan viel de keuze niet automatisch op een benzinemotor (+8,7%). Vooral de relatieve verkoop van nieuwe hybride modellen (+27%) en full EV modellen (+157,14%) namen toe tot respectievelijk 24.750 en 17.907 exemplaren (stand 31 december 2018).

In de top vijf van meest verkochte merken staat Volkswagen op nummer één met een marktaandeel van 11,3 procent, gevolgd door Renault (8,6%), Opel (8,2%), Peugeot (7,1%) en Kia (6,0%). 

De verkoop van bestelwagens steeg met 7,41 procent tot 78.916 exemplaren.

Bekijk het volledige overzicht van de verkoopcijfers in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.