Particulieren goed voor 11 procent EV-verkoop in 2018

Elektrische auto's worden vooral zakelijk aangeschaft. (Foto: Shutterstock)

Op de markt voor volledig elektrische auto’s is de leasebranche toonaangevend.

Voor EV’s geldt dat veruit het grootste deel, namelijk 82 procent, zakelijk is geregistreerd. Dat blijkt uit de analyse op de verkoopstatistieken van RDC die Automotive heeft opgevraagd.
De particuliere registraties maken slechts 11 procent uit van het totaal. Ter vergelijking: over het totaal aantal registraties van nieuwe personenauto’s in 2018 komt een kwart voor rekening van particulieren. De leasebranche schreef 54 procent van alle full electrics op zijn naam (voor de totale nieuwverkoop is dit 47%).

Veel leasemaatschappijen zetten ook in op het uitbreiden van de EV-vloot. Daarnaast worden er steeds meer concepten uitgerold op basis van een elektrische deelauto, zoals onlangs nog door Renault met de Zoe.

Het aandeel zelfregistraties – voertuigen die op naam van een autobedrijf zijn gezet – ligt op 7 procent, waar dit voor alle personenauto’s rond de 14 procent ligt. Dit komt mede doordat elektrische auto’s erg in trek zijn bij zakelijk rijders: er op de elektrische markt, in tegenstelling tot bij conventionele voertuigen, schaarste. De levertijden van de middensegmentauto’s als de Kia Niro-e en de Hyundai Kona-EV lopen op tot 12 maanden. De vraag is vele malen hoger dan het aantal auto’s dat er beschikbaar wordt gesteld door de fabrikanten.Download hier de rapportage ‘registraties personenauto’s 2018 obv eigenaar’.

Voor de duurdere modellen geldt dat het aantal zelfregistraties bovengemiddeld hoog ligt. Veel hiervan worden ingezet als demo-auto, of zijn nog snel in 2018 geregistreerd om de Tesla-taks (waarbij vanaf 50.000 euro niet de 4% EV-categorie geldt, maar de standaard 22% bijtelling) te ontlopen. Stel dat de subsidie van 6.000 euro voor particuliere EV-kopers, zoals staat gepland voor 2021, al zou zijn ingevoerd, dan had dit de schatkist vorig jaar ruim 15 miljoen euro gekost (2.622 particuliere registraties).

verdeling ev registraties obv soort eigenaar 2018

Download

Om het gerelateerde document te kunnen downloaden dient u eerst in te loggen.
Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.

Particulieren goed voor 11 procent EV-verkoop in 2018 | Automotive Online

Particulieren goed voor 11 procent EV-verkoop in 2018

Elektrische auto's worden vooral zakelijk aangeschaft. (Foto: Shutterstock)

Op de markt voor volledig elektrische auto’s is de leasebranche toonaangevend.

Voor EV’s geldt dat veruit het grootste deel, namelijk 82 procent, zakelijk is geregistreerd. Dat blijkt uit de analyse op de verkoopstatistieken van RDC die Automotive heeft opgevraagd.
De particuliere registraties maken slechts 11 procent uit van het totaal. Ter vergelijking: over het totaal aantal registraties van nieuwe personenauto’s in 2018 komt een kwart voor rekening van particulieren. De leasebranche schreef 54 procent van alle full electrics op zijn naam (voor de totale nieuwverkoop is dit 47%).

Veel leasemaatschappijen zetten ook in op het uitbreiden van de EV-vloot. Daarnaast worden er steeds meer concepten uitgerold op basis van een elektrische deelauto, zoals onlangs nog door Renault met de Zoe.

Het aandeel zelfregistraties – voertuigen die op naam van een autobedrijf zijn gezet – ligt op 7 procent, waar dit voor alle personenauto’s rond de 14 procent ligt. Dit komt mede doordat elektrische auto’s erg in trek zijn bij zakelijk rijders: er op de elektrische markt, in tegenstelling tot bij conventionele voertuigen, schaarste. De levertijden van de middensegmentauto’s als de Kia Niro-e en de Hyundai Kona-EV lopen op tot 12 maanden. De vraag is vele malen hoger dan het aantal auto’s dat er beschikbaar wordt gesteld door de fabrikanten.Download hier de rapportage ‘registraties personenauto’s 2018 obv eigenaar’.

Voor de duurdere modellen geldt dat het aantal zelfregistraties bovengemiddeld hoog ligt. Veel hiervan worden ingezet als demo-auto, of zijn nog snel in 2018 geregistreerd om de Tesla-taks (waarbij vanaf 50.000 euro niet de 4% EV-categorie geldt, maar de standaard 22% bijtelling) te ontlopen. Stel dat de subsidie van 6.000 euro voor particuliere EV-kopers, zoals staat gepland voor 2021, al zou zijn ingevoerd, dan had dit de schatkist vorig jaar ruim 15 miljoen euro gekost (2.622 particuliere registraties).

verdeling ev registraties obv soort eigenaar 2018

Download

Om het gerelateerde document te kunnen downloaden dient u eerst in te loggen.
Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.