Wereldwijde reorganisatie Jaguar Land Rover treft ook Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Jaguar NL kende door de i-Pace een recordjaar. (Foto: Jaguar Land Rover)

Jaguar Land Rover presenteerde eerder deze maand het ‘Charge and Accelerate’ programma, dat moet leiden tot 2,5 miljard pond (2,8 miljard euro) aan kostenbesparing en cashflowverbetering. De reorganisatie treft ook de Benelux-organisatie. De reorganisatie is een uitvloeisel van de eerder aangekondigde wereldwijde reorganisatie bij het concern, bevestigt woordvoerder Aldo van Troost. Wereldwijd moeten er 4.500 mensen uit bij het concern. In de Benelux wordt van zestien mensen afscheid genomen, bevestigen bronnen rond de importeur, die daar zelf geen uitspraken over wil doen.

In lijn brengen 

Van Troost wil niet ingaan op hoeveel mensen en wie er vertrekken bij de importeur. “Maar het team dat de Nederlandse markt bewerkt blijft grotendeels intact.” Er komen volgens Van Troost twee dingen samen. “Wereldwijd liggen de verkopen (600 duizend in 2018) lager dan geprognotiseerd, vooral door handelsproblemen met China en de Brexit, terwijl de organisatie in de afgelopen jaren enorm hard is gegroeid. En dus moeten verkopen en organisatie weer in lijn worden gebracht, dat geldt uiteraard ook voor ons.”

De reorganisatie volgt op het – in aantallen – succesvolste jaar ooit voor de importeur. Er werden 4.627 Jaguars geregistreerd (2017: 1.385) en 1.677 Land Rovers (2017: 1.905). Momenteel worden de laatste in december geregistreerde i-Pace’s afgeleverd. Hoeveel er dit jaar verkocht gaan worden, weet Van Troost niet. Maar hij is optimistisch. “Omgerekend bedraagt de bijtelling 12 procent, dat is nog altijd fors minder dan van niet-EV’s. En daarbij begint de markt steeds volwassener te worden en de laadpaalinfrastructuur in Nederland is top. Dus de vraag zal absoluut blijven.” Audi presenteerde eerder deze maand de e-Tron. Bekijk hier de vlog van de presentatie door Audi-ceo Bram Schot.

Beesd

Ook vertrekt de importeur uit Beesd. Medio 2020 loopt het huurcontract van de importeur in Beesd af (het is nu huurder van Volvo). “Maar we vertrekken zeker niet uit Nederland, we houden hier een dependance voor de pr-. sales- en marketingactiviteiten. Maar of dat in een eigen pand is, of dat we bij een dealer intrekken, weten we nog niet. De opties worden nu onderzocht, er ligt nog geen exacte blueprint”, zegt Van Troost. “De verhuizing staat los van de herstructurering. Een nieuw onderkomen stond sowieso al op de agenda en wordt nu geëffectueerd.”

Vorige week werd bekend dat Porsche Groep Zuid (PGZ) toetreedt tot het dealernetwerk van Jaguar Land Rover. Het doet dit samen met bestaande dealer The Adventure. Daarmee is de herstructurering van het dealernetwerk voltooid. Lees hier een uitgebreid interview met JLR Benelux-directeur Marc Bienemann over de herstructurering. ‘Ik hecht aan permanente ontevredenheid, bij mijn medewerkers, dealers maar ook bij mijzelf.’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Wereldwijde reorganisatie Jaguar Land Rover treft ook Nederland | Automotive Online

Wereldwijde reorganisatie Jaguar Land Rover treft ook Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Jaguar NL kende door de i-Pace een recordjaar. (Foto: Jaguar Land Rover)

Jaguar Land Rover presenteerde eerder deze maand het ‘Charge and Accelerate’ programma, dat moet leiden tot 2,5 miljard pond (2,8 miljard euro) aan kostenbesparing en cashflowverbetering. De reorganisatie treft ook de Benelux-organisatie. De reorganisatie is een uitvloeisel van de eerder aangekondigde wereldwijde reorganisatie bij het concern, bevestigt woordvoerder Aldo van Troost. Wereldwijd moeten er 4.500 mensen uit bij het concern. In de Benelux wordt van zestien mensen afscheid genomen, bevestigen bronnen rond de importeur, die daar zelf geen uitspraken over wil doen.

In lijn brengen 

Van Troost wil niet ingaan op hoeveel mensen en wie er vertrekken bij de importeur. “Maar het team dat de Nederlandse markt bewerkt blijft grotendeels intact.” Er komen volgens Van Troost twee dingen samen. “Wereldwijd liggen de verkopen (600 duizend in 2018) lager dan geprognotiseerd, vooral door handelsproblemen met China en de Brexit, terwijl de organisatie in de afgelopen jaren enorm hard is gegroeid. En dus moeten verkopen en organisatie weer in lijn worden gebracht, dat geldt uiteraard ook voor ons.”

De reorganisatie volgt op het – in aantallen – succesvolste jaar ooit voor de importeur. Er werden 4.627 Jaguars geregistreerd (2017: 1.385) en 1.677 Land Rovers (2017: 1.905). Momenteel worden de laatste in december geregistreerde i-Pace’s afgeleverd. Hoeveel er dit jaar verkocht gaan worden, weet Van Troost niet. Maar hij is optimistisch. “Omgerekend bedraagt de bijtelling 12 procent, dat is nog altijd fors minder dan van niet-EV’s. En daarbij begint de markt steeds volwassener te worden en de laadpaalinfrastructuur in Nederland is top. Dus de vraag zal absoluut blijven.” Audi presenteerde eerder deze maand de e-Tron. Bekijk hier de vlog van de presentatie door Audi-ceo Bram Schot.

Beesd

Ook vertrekt de importeur uit Beesd. Medio 2020 loopt het huurcontract van de importeur in Beesd af (het is nu huurder van Volvo). “Maar we vertrekken zeker niet uit Nederland, we houden hier een dependance voor de pr-. sales- en marketingactiviteiten. Maar of dat in een eigen pand is, of dat we bij een dealer intrekken, weten we nog niet. De opties worden nu onderzocht, er ligt nog geen exacte blueprint”, zegt Van Troost. “De verhuizing staat los van de herstructurering. Een nieuw onderkomen stond sowieso al op de agenda en wordt nu geëffectueerd.”

Vorige week werd bekend dat Porsche Groep Zuid (PGZ) toetreedt tot het dealernetwerk van Jaguar Land Rover. Het doet dit samen met bestaande dealer The Adventure. Daarmee is de herstructurering van het dealernetwerk voltooid. Lees hier een uitgebreid interview met JLR Benelux-directeur Marc Bienemann over de herstructurering. ‘Ik hecht aan permanente ontevredenheid, bij mijn medewerkers, dealers maar ook bij mijzelf.’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.