Bovag: Franchisewet biedt eerlijker perspectief voor dealers

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De wet zou de verhouding tussen dealers en importeurs in balans moeten brengen (foto: Shutterstock)

Halverwege december werd de concepttekst van de nieuwe Franchisewet van minister Mona Keijzer (EZ) gepresenteerd en belanghebbenden hadden tot 31 januari de tijd om te reageren. Bovag toont zich in haar reactie positief, maar heeft nog wat puntjes om op de i te zetten.

Het wetsvoorstel is bedoeld om de verhouding tussen franchisegever en -nemer te regelen. Daarbij wordt uitgegaan van gelijkwaardigheid. Zo worden er eisen gesteld waar de franchisecontracten aan moeten voldoen en aan de opzegtermijn. Belangrijk is ook het artikel over ‘wederzijdse instemming’: wijzigingen kunnen niet zomaar eenzijdig door de franchisegever worden opgelegd.  Opel zei vorig jaar alle dealercontracten op.

Bovag is blij met de wet en wil graag dat deze zo snel mogelijk in werking treedt, vertelt woordvoerder Paul de Waal aan Automotive. “We zien dat binnen de auto-, maar ook de fietsenwereld, steeds meer sprake is van harde franchise. De contracten zijn heel eenzijdig. De franchisegever legt verplichtingen op waarbij dealers soms miljoenen euro’s moeten investeren, maar stelt daar geen zekerheid tegenover. Dan kan het zomaar dat een bedrijf twee jaar later zijn dealerschap kwijtraakt. Nu moeten we dat allemaal aftimmeren in dealercontracten, maar het zou veel beter zijn als dat wettelijk werd geregeld.”

Lees hier het artikel Liever agent dan gevangene uit de Dealerholding Top 60. ‘Het haalt weliswaar een belangrijk deel van het ondernemerschap uit het bedrijf, maar maakt de bedrijfsvoering wel stabieler en beter voorspelbaar.’

Verbeterpunten

Bovag heeft nog wel een aantal opties voor verbetering aan de minister gestuurd. Zo wil Bovag dat het instemmingsvereiste voor eenzijdige wijzigingen ook moet gelden voor opvolgende overeenkomsten. Anders blijft de mogelijkheid bestaan om eenzijdig wijzigingen aan te brengen in contracten, door alles op te zeggen en een nieuw contract aan te bieden. 

Bovag vindt ook dat het vertegenwoordigend orgaan van de franchisenemers volkomen onafhankelijk moet zijn van de franchisegever.

Het is afhankelijk van de snelheid van besluitvorming wanneer de wet ingaat. In het voorliggende wetsvoorstel is ook sprake van een overgangstermijn. Dat maakt het onduidelijk wanneer de wet in kan gaan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Bovag: Franchisewet biedt eerlijker perspectief voor dealers | Automotive Online

Bovag: Franchisewet biedt eerlijker perspectief voor dealers

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De wet zou de verhouding tussen dealers en importeurs in balans moeten brengen (foto: Shutterstock)

Halverwege december werd de concepttekst van de nieuwe Franchisewet van minister Mona Keijzer (EZ) gepresenteerd en belanghebbenden hadden tot 31 januari de tijd om te reageren. Bovag toont zich in haar reactie positief, maar heeft nog wat puntjes om op de i te zetten.

Het wetsvoorstel is bedoeld om de verhouding tussen franchisegever en -nemer te regelen. Daarbij wordt uitgegaan van gelijkwaardigheid. Zo worden er eisen gesteld waar de franchisecontracten aan moeten voldoen en aan de opzegtermijn. Belangrijk is ook het artikel over ‘wederzijdse instemming’: wijzigingen kunnen niet zomaar eenzijdig door de franchisegever worden opgelegd.  Opel zei vorig jaar alle dealercontracten op.

Bovag is blij met de wet en wil graag dat deze zo snel mogelijk in werking treedt, vertelt woordvoerder Paul de Waal aan Automotive. “We zien dat binnen de auto-, maar ook de fietsenwereld, steeds meer sprake is van harde franchise. De contracten zijn heel eenzijdig. De franchisegever legt verplichtingen op waarbij dealers soms miljoenen euro’s moeten investeren, maar stelt daar geen zekerheid tegenover. Dan kan het zomaar dat een bedrijf twee jaar later zijn dealerschap kwijtraakt. Nu moeten we dat allemaal aftimmeren in dealercontracten, maar het zou veel beter zijn als dat wettelijk werd geregeld.”

Lees hier het artikel Liever agent dan gevangene uit de Dealerholding Top 60. ‘Het haalt weliswaar een belangrijk deel van het ondernemerschap uit het bedrijf, maar maakt de bedrijfsvoering wel stabieler en beter voorspelbaar.’

Verbeterpunten

Bovag heeft nog wel een aantal opties voor verbetering aan de minister gestuurd. Zo wil Bovag dat het instemmingsvereiste voor eenzijdige wijzigingen ook moet gelden voor opvolgende overeenkomsten. Anders blijft de mogelijkheid bestaan om eenzijdig wijzigingen aan te brengen in contracten, door alles op te zeggen en een nieuw contract aan te bieden. 

Bovag vindt ook dat het vertegenwoordigend orgaan van de franchisenemers volkomen onafhankelijk moet zijn van de franchisegever.

Het is afhankelijk van de snelheid van besluitvorming wanneer de wet ingaat. In het voorliggende wetsvoorstel is ook sprake van een overgangstermijn. Dat maakt het onduidelijk wanneer de wet in kan gaan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.