Louwman Exclusive verwelkomt nieuwe TVR met open armen

Mark Litjens Mark Litjens
• Laatste update:
Keith Pockock (l) en Arjen van Beek bij de Nederlandse première van de TVR Griffith. (Foto: Mark Litjens)

Sportwagenfabrikant TVR leek net als veel andere roemruchte Britse merken het loodje te hebben gelegd. Het was alweer vijftien jaar geleden dat er voor het laatst een auto aan het modellenpalet van het Engelse sportwagenmerk werd toegevoegd. Maar een groep investeerders wist nieuw elan in het merk te pompen. En zo werd eind januari de compleet nieuwe TVR Griffith geïntroduceerd. TVR-importeur Louwman Exclusive – dat het merk al 35 jaar voert – kan weer aan de slag. Tien hopen ze er bij Louwman te verkopen en dat in een markt (Nederland) waar op dit moment slechts 351 TVR’s geregistreerd staan, blijkt uit cijfers van RDC. Weinig, maar dat is deels te verklaren door het gapende gat in de merktijdlijn.

Het Engelse DNA, een auto die anders is dan andere, dat past wel in onze portfolio.

Arjen van Beek

Het oer-Engelse sportwagenmerk heeft een lange periode van onrust achter de rug. De vorige eigenaar, de Rus Nikolai Smolenski, heeft zijn plannen niet kunnen verwezenlijken. De Britse investeerdersgroep die het merk in 2013 overnam, gaat voortvarender te werk. Een van de investeerders is Les Edgar, de man die fortuin maakte met videospellen en Aston Martin weer terug bracht naar de langeafstandraces. Het eerste wat Edgar deed was aankloppen bij de befaamde designer Gordon Murray, die veel Formule 1-auto’s ontwierp, maar ook de McLaren F1 (Louwman is ook importeur van McLaren). En nu tekende hij dus de TVR Griffith, die wordt aangedreven door een circa 500 pk sterke vijfliter V8 Ford Cosworth-motor. “Het zijn deze namen, Edgar, Murray en Cosworth, die ons het vertrouwen geven in het nieuwe TVR”, zegt Arjen van Beek, managing director van Louwman Exclusive.

Het startschot voor de productie van de auto is ondertussen gegeven: “De eerste 500 exemplaren van de Griffith zijn verkocht. Dat zijn er nu al meer dan wij hadden verwacht”, vertelt Keith Pocock, senior sales advisor bij de fabrikant. Verreweg het grootste deel is vooralsnog bestemd voor de Engelse thuismarkt. “Maar”, zegt Van Beek. “Omdat wij al vroeg aan tafel zaten, hebben wij exclusief beslag kunnen leggen op de eerste linksgestuurde exemplaren. Daarmee hebben we een unieke positie binnen de EU.”

Honderd procent

Wat de verdere plannen zijn, daar kan Pocock niks over zeggen. Ook laat hij zich niet uit over aantallen en ‘break-even-points’: “Op dit moment leven we honderd procent voor de Griffith. Daar gaat nu alle aandacht naar uit. Wat overigens niet wil zeggen dat we geen rekening houden met de toekomst, want de auto is zo ontworpen dat er ook andere aandrijflijnen in passen, hybride of elektrisch bijvoorbeeld”. Met de Griffith kan Van Beek voorlopig wel uit de voeten: “Het Engelse DNA, een auto die anders is dan andere, dat past wel in onze portfolio.” Maar de business case moet kloppen, stelt Van Beek. “Er moet een bestaand rijdend voertuigpark zijn en we moeten naast nieuwe ook gebruikte TVR’s kunnen verkopen.” In eerste instantie heeft Van Beek nog niet veel om mee te werken. Maar zorgen maakt hij zich niet. “Wat dit betreft kunnen we putten uit onze ervaringen met bijvoorbeeld McLaren. Daar zijn we ook met één auto begonnen”, aldus Van Beek.

Brexit

Dan hangt er nog een donkere wolk boven de auto-industrie: de Brexit. Of die roet in het eten gaat gooien, weet TVR niet. Vooralsnog staat de uitlevering nog steeds voor begin 2020 gepland – met een prijs van rond de 225 duizend euro. Pocock: “We hebben verschillende scenario’s klaarliggen, maar vooralsnog voorzien we geen problemen.” Ook Van Beek kan zich niet voorstellen dat een Brexit problemen gaat opleveren. “Het kan niet anders dan dat er oplossingen komen, anders ontstaan er grotere problemen. Ik heb vooralsnog alle vertrouwen dat die oplossing er komt”, besluit Van Beek.

Ruimte

Het bezoekje aan Louwman Exclusive maakt duidelijk dat het woekeren is met ruimte voor het bedrijf. Zowel buiten als binnen is het propvol. Het is een van de redenen waarom Van Beek vooralsnog niet nog een nieuw merk toegevoegd ziet worden. “We hebben op dit moment een mooi merkenportfolio en zijn hiermee hard gegroeid. Ook gebruikt groeit hard. We zijn daarbij realistisch over de beschikbare ruimte, met name buiten. Dat is echt een uitdaging”, aldus de managing director. Of er wellicht een tweede vestiging aankomt, kan hij niet zeggen. Maar ontkennen doet hij het ook niet. “We kijken naar oplossingen voor deze uitdagingen”, aldus Van Beek.

Louwman Exclusive verwelkomt nieuwe TVR met open armen | Automotive Online

Louwman Exclusive verwelkomt nieuwe TVR met open armen

Mark Litjens Mark Litjens
• Laatste update:
Keith Pockock (l) en Arjen van Beek bij de Nederlandse première van de TVR Griffith. (Foto: Mark Litjens)

Sportwagenfabrikant TVR leek net als veel andere roemruchte Britse merken het loodje te hebben gelegd. Het was alweer vijftien jaar geleden dat er voor het laatst een auto aan het modellenpalet van het Engelse sportwagenmerk werd toegevoegd. Maar een groep investeerders wist nieuw elan in het merk te pompen. En zo werd eind januari de compleet nieuwe TVR Griffith geïntroduceerd. TVR-importeur Louwman Exclusive – dat het merk al 35 jaar voert – kan weer aan de slag. Tien hopen ze er bij Louwman te verkopen en dat in een markt (Nederland) waar op dit moment slechts 351 TVR’s geregistreerd staan, blijkt uit cijfers van RDC. Weinig, maar dat is deels te verklaren door het gapende gat in de merktijdlijn.

Het Engelse DNA, een auto die anders is dan andere, dat past wel in onze portfolio.

Arjen van Beek

Het oer-Engelse sportwagenmerk heeft een lange periode van onrust achter de rug. De vorige eigenaar, de Rus Nikolai Smolenski, heeft zijn plannen niet kunnen verwezenlijken. De Britse investeerdersgroep die het merk in 2013 overnam, gaat voortvarender te werk. Een van de investeerders is Les Edgar, de man die fortuin maakte met videospellen en Aston Martin weer terug bracht naar de langeafstandraces. Het eerste wat Edgar deed was aankloppen bij de befaamde designer Gordon Murray, die veel Formule 1-auto’s ontwierp, maar ook de McLaren F1 (Louwman is ook importeur van McLaren). En nu tekende hij dus de TVR Griffith, die wordt aangedreven door een circa 500 pk sterke vijfliter V8 Ford Cosworth-motor. “Het zijn deze namen, Edgar, Murray en Cosworth, die ons het vertrouwen geven in het nieuwe TVR”, zegt Arjen van Beek, managing director van Louwman Exclusive.

Het startschot voor de productie van de auto is ondertussen gegeven: “De eerste 500 exemplaren van de Griffith zijn verkocht. Dat zijn er nu al meer dan wij hadden verwacht”, vertelt Keith Pocock, senior sales advisor bij de fabrikant. Verreweg het grootste deel is vooralsnog bestemd voor de Engelse thuismarkt. “Maar”, zegt Van Beek. “Omdat wij al vroeg aan tafel zaten, hebben wij exclusief beslag kunnen leggen op de eerste linksgestuurde exemplaren. Daarmee hebben we een unieke positie binnen de EU.”

Honderd procent

Wat de verdere plannen zijn, daar kan Pocock niks over zeggen. Ook laat hij zich niet uit over aantallen en ‘break-even-points’: “Op dit moment leven we honderd procent voor de Griffith. Daar gaat nu alle aandacht naar uit. Wat overigens niet wil zeggen dat we geen rekening houden met de toekomst, want de auto is zo ontworpen dat er ook andere aandrijflijnen in passen, hybride of elektrisch bijvoorbeeld”. Met de Griffith kan Van Beek voorlopig wel uit de voeten: “Het Engelse DNA, een auto die anders is dan andere, dat past wel in onze portfolio.” Maar de business case moet kloppen, stelt Van Beek. “Er moet een bestaand rijdend voertuigpark zijn en we moeten naast nieuwe ook gebruikte TVR’s kunnen verkopen.” In eerste instantie heeft Van Beek nog niet veel om mee te werken. Maar zorgen maakt hij zich niet. “Wat dit betreft kunnen we putten uit onze ervaringen met bijvoorbeeld McLaren. Daar zijn we ook met één auto begonnen”, aldus Van Beek.

Brexit

Dan hangt er nog een donkere wolk boven de auto-industrie: de Brexit. Of die roet in het eten gaat gooien, weet TVR niet. Vooralsnog staat de uitlevering nog steeds voor begin 2020 gepland – met een prijs van rond de 225 duizend euro. Pocock: “We hebben verschillende scenario’s klaarliggen, maar vooralsnog voorzien we geen problemen.” Ook Van Beek kan zich niet voorstellen dat een Brexit problemen gaat opleveren. “Het kan niet anders dan dat er oplossingen komen, anders ontstaan er grotere problemen. Ik heb vooralsnog alle vertrouwen dat die oplossing er komt”, besluit Van Beek.

Ruimte

Het bezoekje aan Louwman Exclusive maakt duidelijk dat het woekeren is met ruimte voor het bedrijf. Zowel buiten als binnen is het propvol. Het is een van de redenen waarom Van Beek vooralsnog niet nog een nieuw merk toegevoegd ziet worden. “We hebben op dit moment een mooi merkenportfolio en zijn hiermee hard gegroeid. Ook gebruikt groeit hard. We zijn daarbij realistisch over de beschikbare ruimte, met name buiten. Dat is echt een uitdaging”, aldus de managing director. Of er wellicht een tweede vestiging aankomt, kan hij niet zeggen. Maar ontkennen doet hij het ook niet. “We kijken naar oplossingen voor deze uitdagingen”, aldus Van Beek.