De verkoopprognoses van alle merken

Verkoopverwachtingen 2019: Kan Tesla weer verdubbelen?

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Importeurs zijn, op Renault na, optimistisch over hun verkoopkansen dit jaar. (Foto: Shutterstock)

Automotive vraagt jaarlijks bij alle importeurs (en soms dealers) hun verkoopdoelstellingen op. Volkswagen wordt ook in 2019 het grootste merk, al denken de dealers niet dat de eigen doelstelling gehaald gaat worden. Bij de premiummerken heeft BMW de beste papieren met Volvo als meest geduchte concurrent. Bij de meeste merken is redelijk goed in te schatten hoe het verkoopjaar wordt, behalve bij Tesla. Dat kan nog alle kanten op. 

Lees hier hoe goed de importeurs vorig jaar hun doelstellingen wisten in te schatten. Een aantal merken bleef ver achter bij de eigen prognoses.

Onvoldoende 

Ford en Toyota denken het Kia dit jaar moeilijk te kunnen maken in de strijd om de vijfde plek. Ford is daarbij van de twee aanzienlijk beter uit de startblokken gekomen, vooral dankzij de nieuwe Focus, terwijl Toyota het moet hebben van de Aygo en Yaris. Het Japanse merk loopt over bijna de hele linie wat achter ten opzichte van vorig jaar. Maar de nieuwe Corolla (de vervanger van de Auris en de in België nog verkrijgbare Corolla sedan) staat klaar en moet de verkoopcijfers een boost geven.

Hyundai wil langzaam maar zeker het gat met Kia verkleinen. Alleen dit jaar komt nog te vroeg. Zo slaat het merk niet voor niets de Autosalon van Genève over; het zegt te weinig nieuws te hebben. De Kona EV en Ioniq EV zijn de succesnummers van het merk, maar verder is er onvoldoende om het directe concurrent Kia lastig te maken.

Model 3

Bij Skoda is het verschil tussen de Bovag-prognose en de eigen verwachtingen het grootst. De dealers vermoeden dat de verwachtingen nog naar beneden worden bijgeteld, ook al staat Skoda na bijna twee maanden nog boven een marktaandeel van 5,2 procent. Maar de nieuwe Kamiq – waarmee Skoda zijn entree maakt in het populaire kleine suv-segment – wordt pas in het vierde kwartaal uitgeleverd.

Nissan werkt met een gebroken boekjaar en past daar ook zijn prognoses op aan. Tesla deelt eveneens geen prognoses. De grote vraag is wat het merk dit jaar gaat doen. In de eerste maanden is Tesla weer teruggezakt naar een marktaandeel van 0,7 procent. Maar Bovag ziet Tesla dankzij de Model 3 weer ruim boven de 1,5 procent eindigen. En geruchten gaan dat Tesla zelf denkt dat de Model 3 dit jaar een enorme knaller gaat worden, waarmee het zelfs de aantallen van vorig jaar ver gaat overtreffen. Zo zouden er – volgens onbevestigde geruchten – tussen de 15 en 20 duizend pre-orders zijn van de Model 3 (met standaard range), die minder gaat kosten dan vijftigduizend euro en zo buiten de Tesla-taks valt. Maar Tesla zelf doet nog geen uitspraken over wanneer die komt en in welke aantallen. In mei worden stakeholders en grote klanten bijgepraat. Maar de achtduizend van vorig jaar zou eenvoudig moeten worden overtroffen. 

Verkoopdoelstellingen (de premium en grootste merken staan verderop vermeld)

Merk Prognose totale markt 2019 Eigen doelstelling 2019 Doelstelling 2019 (in % ma)  Marktaandeel 2018 (in % ma) Prognose Bovag 2019  (in % ma)
Ford 450.000 27.405 6 5,6 5,2
Toyota 420.000 26.925 6,4 5,3 6,2
Skoda* 450.000 20.250 4,5 4,2 3,7
Hyundai 460.000 18.000 3,9 3,5 3,9
Citroën 438.000 16.410 3,7 3,2 3,4
Seat* 450.000 12.600 2,8 2,2 2,5
Suzuki 440.000 11.750 2,7  2,4 2,5
Mazda 440.000 10.750 2,4 2,2 2,1
Fiat* 450.000 7.300 1,6 1,8 1,6
Mitsubishi 450.000 7.000 1,5 1,5 1,6
Dacia 431.000 4.750 1,1 1 1,1
Smart* 430.000 500 0,1 0,4 0,4
Honda* onbekend onbekend  0,4 0,3 0,4
Nissan volgt later  onbekend onbekend 3,5 3,7
Tesla onbekend onbekend onbekend 1,9 1,7
Porsche 450.000 onbekend onbekend 0,3 0,3

Bron: Automotive op basis van een inventarisatie onder importeurs, dealers en Bovag.
*doelstelling niet bevestigd door importeur.

Premiummerken

De (officieuze) titel ‘Grootste Premium-merk van Nederland’ gaat dit jaar zeer waarschijnlijk naar BMW. In 2014 ging Audi er nog met de titel vandoor, maar daarna was het de beurt aan BMW. Op basis van de doelstellingen die de importeurs voor dit jaar hebben, gaat niemand BMW bedreigen. Volgens enkele dealers en leasemaatschappijen die geraadpleegd zijn, heeft Volvo een prima uitgangspositie om de tweede plek te veroveren.

BMW heeft al jaren een ijzersterke positie op de zakelijke markt. De nieuwe 3-serie moet die positie verder verstevigen, maar het gamma van BMW is in de breedte zeer sterk. Volvo heeft een minder breed modellenpakket dan de directe concurrentie, maar is toch voor veel zakelijke rijders het beste alternatief voor een ‘Duitser’. En met de V60 – die vorig jaar nog niet optimaal leverbaar was – heeft het een sterkte troefkaart in handen waarmee het Audi en Mercedes lastig maakt. Onduidelijk is of Volvo dit jaar al op grote schaal de elektrische XC40 gaat uitleveren en hoe deze geprijsd gaat worden, maar Volvo lijkt het enige premiummerk te zijn dat dit jaar in de buurt van BMW kan komen. 

Diesels

Audi-dealers vinden de Pon-doelstelling voor het merk aan de hoge kant. De Audi E-tron is al uitverkocht en verder heeft de nieuwe A6 het niet gemakkelijk. Sowieso hebben de premiummerken last van de snel afnemende populariteit van diesels. Iets waar Lexus dit jaar juist van denkt te gaan profiteren. Lexus verwacht dit jaar te verdubbelen in aantallen en marktaandeel. Het merk komt met twee nieuwe modellen, heeft een directeur die eerder al met BMW (Jan Christiaan Koenders) wist te groeien en zet daarbij in op hybridetechnologie, zo is de nieuwe suv UX alleen leverbaar als hybride. Lexus hoopt zo in te breken in het segment van de Audi Q3 en Volvo XC40 (die dit jaar ook als EV moet komen) en net als Volvo hét alternatief te worden voor een dikke Duitser.

Verkoopdoelstellingen premiummerken:

Merk Prognose totale markt 2019 Eigen doelstelling 2019 Doelstelling 2019 (in % ma)  Marktaandeel 2018 (in % ma) Prognose Bovag 2019  (in % ma)
BMW* 450.000 22.050 4,9 4,6 4,7
Audi* 450.000 17.550 3,9 3,2 3,4
Volvo 450.000 17.000 3,8 3,6 3,8
Mercedes-Benz* 430.000 16.250 3,8 3,5 3,6
Mini* 450.000 6.600 1,5 1,5 1,3
Jaguar* 450.000 2.400 0,5 1 0,8
Land Rover* 450.000 1.700 0,4 0,4 0,4
Alfa Romeo* 450.000 1.500 0,3 0,3 0,2
Jeep* 450.000 2.200 0,5 0,3 0,3
Lexus 420.000 1.675 0,4 0,2 0,3
DS* 438.000 2.240 0,5 0,2 0,3

Bron: Automotive op basis van een inventarisatie onder importeurs, dealers en Bovag.
*doelstelling niet bevestigd door importeur.

Ook DS en Alfa Romeo hebben die ambitie. DS denkt dit jaar dankzij de nieuwe DS3 naar een half procent marktaandeel te gaan, volgens dealers een behoorlijke ambitieuze doelstelling. Maar dat DS opnieuw gaat groeien, lijkt zeker. Voor Alfa Romeo geldt dat het er alle schijn van heeft dat de fabriek zijn pijlen voornamelijk richt op Jeep. Met dat merk moet er groei gerealiseerd worden. Het marktaandeel van 0,5 procent dat de importeur ambieert is erg ambitieus, aldus de dealers van het merk. De doelstellingen voor dit jaar zijn overigens de meest realistische (laagste) in jaren, met dank aan vertrekkend countrydirector Bastiaan de Groot, die ook wel begrijpt dat als er geen productnieuws is, er steeds minder verkocht gaat worden. De Groot werd door FCA naar Turijn geroepen, maar zou bedankt hebben voor de eer.

Jaguar begint dit jaar weer op nul. En schat zelf in dat het in aantallen halveert. Ambitieus maar haalbaar, denken de dealers. Bovag denkt zelfs dat Jaguar opnieuw erg goed gaat presteren. Wereldwijd heeft de fabrikant het zwaar, maar het Nederlandse dealernetwerk is grondig onder handen genomen en dat moet zorgen voor stabiele aantallen.

Grootste merken

Van de vijf grootste merken in Nederland verwacht alleen Renault dit jaar een lager marktaandeel te realiseren dan vorig jaar. Het Franse merk is van de vijf ook het meest pessimistisch over de totale nieuwverkoop in 2019. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Automotive naar de verkoopdoelstellingen van de automerken. Alleen bij Louwman zien ze de totale markt nog somberder in: daar gaan ze uit van 420 duizend.

Bij importeur Pon is er gerekend met een totale markt van 450 duizend nieuwe personenauto’s. Bronnen bij de importeur melden echter dat de kans groot is dat dit aantal naar beneden wordt bijgesteld. Ook de dealers verwachten dat: zij denken dat een marktaandeel van 12 procent niet haalbaar is. Zowel importeur als dealers verwachten wel dat de verkoop hoger uitvalt dan de in hun ogen te lage Bovag-prognose.

Verkoopdoelstellingen Top 5 grootste merken:

Merk Prognose totale markt 2019 Eigen doelstelling 2019 Doelstelling 2019 (in % ma)  Marktaandeel 2018 (in % ma) Prognose Bovag 2019  (in % ma)
Volkswagen* 450.000 54.000 12 11,4 10
Renault 431.000 35.300 8,2 8,6 8,7
Opel* 438.000 36.400 8,3 8,1 7,6
Peugeot 438.000 35.255 8,1 7,2 7,7
Kia 440.000 26.400 6 5,9 6,3

Bron: Automotive op basis van een inventarisatie onder importeurs, dealers en Bovag.
*doelstelling niet bevestigd door importeur.

Renault is ook dit jaar conservatief: net als vorig jaar jaar rekent het met een dalend marktaandeel. En eveneens net als vorig jaar schat Bovag in dat Renault dit jaar een hoger marktaandeel gaat realiseren dan dat de importeur zelf denkt. Dealers volgen de lijn van hun merk, dat in januari dit jaar op een marktaandeel van 4,2 procent bleef steken. Veel is afhankelijk van de nieuwe Clio en Captur, maar die komt pas laat in het jaar. 

De Opel- en Kia-dealers denken dat de doelstellingen van hun importeur redelijk realistisch zijn. Bij Opel komt er onder andere de nieuwe Karl, waar veel van verwacht wordt. Bij Kia is de Niro EV al uitverkocht voor dit jaar. Ook denken ze bij Kia te profiteren van een rustig modellenjaar bij Hyundai (dat om die redenen dan ook de Salon van Genève overslaat).

Peugeot denkt dit jaar weer flink aan marktaandeel te winnen, maar de dealers zijn terughoudend. Het is de nieuwe 508 waar veel van verwacht wordt, zeker als het gaat om marge.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.