‘VW wil meer auto’s bouwen met hetzelfde aantal mensen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Volkswagen probeert de productiviteit in zijn fabrieken te verbeteren, mede om de verliezen door de dieselfraude te compenseren. Maar vooral wil het concern nu versneld inzetten op het bouwen van elektrische auto’s. Dat kost vele miljarden. Bij de VW-fabrieken in Emden en Hannover verdwijnen duizenden banen. Ook het aloude VW-bolwerk in Wolfsburg ontkomt niet aan een reorganisatie, meldt Automobilwoche. De productiviteit moet met 25 procent stijgen. 

De ondernemingsraad en het management zijn het eens geworden over dit doel. Het doel is om de fabriek in Wolfsburg tot voorbeeld te maken voor de andere wereldwijde fabrieken.
De productiviteit in Wolfsburg wordt verhoogd door een hogere bezettingsgraad van de installaties. Die zijn nu, bij een jaarproductie van circa 704 duizend auto’s (met 63.300 werknemers), onderbenut. Het is de bedoeling dat de productie van de Golf met de komst van de Golf 8 van Zwickau verhuist naar Wolfsburg. Dan zou de fabriek op ongeveer een miljoen auto’s per jaar kunnen komen. Dat betekent dat de productiviteit per werknemer flink omhoog moet. 

De fabriek in Zwickau wordt vanaf dit jaar steeds meer ingericht voor de productie van elektrische auto’s.

VW is beslist niet de enige autofabrikant die geld wil vrijmaken voor de ontwikkeling van elektrische modellen. Ford en Jaguar maakten vorige maand bekend in het kader van reorganisaties duizenden banen te schrappen. In de Verenigde Staten en Canada besloot General Motors vorig jaar vijf fabrieken te sluiten om de capaciteit van andere fabrieken beter te benutten. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘VW wil meer auto’s bouwen met hetzelfde aantal mensen’ | Automotive Online

‘VW wil meer auto’s bouwen met hetzelfde aantal mensen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Volkswagen probeert de productiviteit in zijn fabrieken te verbeteren, mede om de verliezen door de dieselfraude te compenseren. Maar vooral wil het concern nu versneld inzetten op het bouwen van elektrische auto’s. Dat kost vele miljarden. Bij de VW-fabrieken in Emden en Hannover verdwijnen duizenden banen. Ook het aloude VW-bolwerk in Wolfsburg ontkomt niet aan een reorganisatie, meldt Automobilwoche. De productiviteit moet met 25 procent stijgen. 

De ondernemingsraad en het management zijn het eens geworden over dit doel. Het doel is om de fabriek in Wolfsburg tot voorbeeld te maken voor de andere wereldwijde fabrieken.
De productiviteit in Wolfsburg wordt verhoogd door een hogere bezettingsgraad van de installaties. Die zijn nu, bij een jaarproductie van circa 704 duizend auto’s (met 63.300 werknemers), onderbenut. Het is de bedoeling dat de productie van de Golf met de komst van de Golf 8 van Zwickau verhuist naar Wolfsburg. Dan zou de fabriek op ongeveer een miljoen auto’s per jaar kunnen komen. Dat betekent dat de productiviteit per werknemer flink omhoog moet. 

De fabriek in Zwickau wordt vanaf dit jaar steeds meer ingericht voor de productie van elektrische auto’s.

VW is beslist niet de enige autofabrikant die geld wil vrijmaken voor de ontwikkeling van elektrische modellen. Ford en Jaguar maakten vorige maand bekend in het kader van reorganisaties duizenden banen te schrappen. In de Verenigde Staten en Canada besloot General Motors vorig jaar vijf fabrieken te sluiten om de capaciteit van andere fabrieken beter te benutten. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.