Consumentenclubs gaan zelf uitstoot en zuinigheid auto’s meten met Green NCAP

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Vijf sterren voor de BMW i3 (foto: BMW)

Het testprogramma Green NCAP meet verbruik en uitstoot van nieuwe auto’s. Het is een samenwerkingsverband van Europese overheden, automobielclubs waaronder de ANWB, consumentenorganisaties en universiteiten, zo blijkt uit de site van Green NCAP. Geteste auto’s krijgen, net als bij de Euro NCAP veiligheidstests, nul tot vijf sterren. Green NCAP wil daarmee autofabrikanten aansporen om zuiniger auto’s met minder schadelijke uitstoot te ontwikkelen.

Tot nog toe zijn twaalf auto’s onderzocht op schadelijke uitstoot, CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Het aantal sterren dat een auto krijgt hangt af van twee scores: de clean air index die aangeeft hoeveel de auto vervuilt en de energy efficiency index die staat voor het brandstofverbruik.  Het verschil tussen opgegeven en werkelijk gerealiseerd verbruik neemt af, concludeert TNO.

De resultaten van de eerste tests lopen sterk uiteen. De elektrische Hyundai Ioniq en BMW i3 haalden de maximale vijf sterren in de test. Daartegenover stonden de VW Golf 1.6 TDI, de Fiat Panda 1.0 en de oudere uitvoering van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Deze wisten geen enkele ster te behalen. Dat betekent volgens Green NCAP dat een auto op dit moment nog wel voldoet aan de minimale Europese eisen, maar dat de fabrikant niets extra weet te bereiken waar het gaat om reductie van uitstoot of verbruik.

Woordvoerder Tom Huijskens van Bovag vertelt Automotive dat het Bovag erg verwarrend lijkt voor de consument, als er weer een nieuw lijstje met milieutests beschikbaar komt. “Wat ons betreft zijn de zojuist geïntroduceerde WLTP-resultaten leidend en die moeten wettelijk ook in de communicatie door fabrikanten en dealers vermeld worden.”

Floris Liebrand van RAI Vereniging is het daarmee eens. “Het is goed dat consumenten inzicht krijgen in verbruikscijfers en vervuiling van nieuwe auto’s. Maar het is logisch dat de elektrische auto’s dan bovenaan staan. En in de lijst onderzochte auto’s staan ook modellen die nog onder de NEDC zijn getest. De consument weet dat niet en dat levert weer verwarring op. En: komen er straks nog meer van die lijstjes bij? Wat ons betreft blijft de WLTP leidend.”

Kijk hier voor het volledige overzicht van de tests.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Consumentenclubs gaan zelf uitstoot en zuinigheid auto’s meten met Green NCAP | Automotive Online

Consumentenclubs gaan zelf uitstoot en zuinigheid auto’s meten met Green NCAP

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Vijf sterren voor de BMW i3 (foto: BMW)

Het testprogramma Green NCAP meet verbruik en uitstoot van nieuwe auto’s. Het is een samenwerkingsverband van Europese overheden, automobielclubs waaronder de ANWB, consumentenorganisaties en universiteiten, zo blijkt uit de site van Green NCAP. Geteste auto’s krijgen, net als bij de Euro NCAP veiligheidstests, nul tot vijf sterren. Green NCAP wil daarmee autofabrikanten aansporen om zuiniger auto’s met minder schadelijke uitstoot te ontwikkelen.

Tot nog toe zijn twaalf auto’s onderzocht op schadelijke uitstoot, CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Het aantal sterren dat een auto krijgt hangt af van twee scores: de clean air index die aangeeft hoeveel de auto vervuilt en de energy efficiency index die staat voor het brandstofverbruik.  Het verschil tussen opgegeven en werkelijk gerealiseerd verbruik neemt af, concludeert TNO.

De resultaten van de eerste tests lopen sterk uiteen. De elektrische Hyundai Ioniq en BMW i3 haalden de maximale vijf sterren in de test. Daartegenover stonden de VW Golf 1.6 TDI, de Fiat Panda 1.0 en de oudere uitvoering van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Deze wisten geen enkele ster te behalen. Dat betekent volgens Green NCAP dat een auto op dit moment nog wel voldoet aan de minimale Europese eisen, maar dat de fabrikant niets extra weet te bereiken waar het gaat om reductie van uitstoot of verbruik.

Woordvoerder Tom Huijskens van Bovag vertelt Automotive dat het Bovag erg verwarrend lijkt voor de consument, als er weer een nieuw lijstje met milieutests beschikbaar komt. “Wat ons betreft zijn de zojuist geïntroduceerde WLTP-resultaten leidend en die moeten wettelijk ook in de communicatie door fabrikanten en dealers vermeld worden.”

Floris Liebrand van RAI Vereniging is het daarmee eens. “Het is goed dat consumenten inzicht krijgen in verbruikscijfers en vervuiling van nieuwe auto’s. Maar het is logisch dat de elektrische auto’s dan bovenaan staan. En in de lijst onderzochte auto’s staan ook modellen die nog onder de NEDC zijn getest. De consument weet dat niet en dat levert weer verwarring op. En: komen er straks nog meer van die lijstjes bij? Wat ons betreft blijft de WLTP leidend.”

Kijk hier voor het volledige overzicht van de tests.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.