Jato: WLTP duwt uitstoot vergelijkbare auto’s 10,3 gram omhoog
De teruggerekende CO2-waardes (NEDC 2.0) van exact vergelijkbare auto’s uit het C-segment liggen met 122,6 gram gemiddeld 10,3 gram hoger dan onder de oude NEDC-test. Jato Dynamics zocht dit exclusief voor Automotive uit. De dataleverancier komt tot zijn conclusies op basis van een analyse van de uitstootgegevens van 147 modellen.
Staatssecretaris Menno Snel van Financiën weigerde tot nu toe om de bpm-tabellen aan te passen om zo de hogere CO2-waardes te compenseren. Op basis van onderzoek van TNO naar de WLTP-testmethode en bpm zou volgens Snel niet gebleken zijn dat de WLTP tot op heden heeft geleid tot een hogere NEDC 2.0 uitstoot. “De uitstoot is iets hoger, maar de auto’s zijn gemiddeld ook zwaarder en duurder.”
Jato heeft 147 versies van 11 merken en 12 modellen uit het C-segment bekeken en komt tot een totaal andere conclusie: dezelfde auto’s hebben wel degelijk een hogere CO2-uitstoot onder 6.2 (teruggerekende WLTP) dan onder 6.0 (NEDC-test). De uitstoot ligt 9,2 procent hoger, een uitkomst die aansluit bij eerdere conclusies van onder meer Jato zelf, Autodisk en RAI Vereniging.
Zuivere vergelijking
“Uit onze analyse blijkt iets anders dan staatssecretaris Snel zegt”, zegt Olivier Peijs, countrymanager van Jato in Nederland. “Om een zuivere vergelijking te krijgen hebben wij gekeken naar varianten die zowel in de oude als nieuwe situatie precies te vergelijken zijn op gewicht, motorinhoud, carrosserievorm, aandrijving, transmissie en vermogen. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de testmethodieken die TNO toepast.”