Prijsverlaging Tesla: Meer effect op imago dan op restwaarde

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Tesla voert forse prijsverlaging door. (Foto: Tesla)

Tesla gaat in ons land forse prijsverlagingen doorvoeren, zo meldt het bedrijf. Vooral bij de luxe uitvoeringen is de daling van de prijzen significant. De Model X Ludicrous Performance kost volgens de nieuwe prijslijst 102.700 euro, terwijl dit model voorheen 159.200 euro moest kosten. De Long Range Model X gaat 94.800 euro kosten en kostte eerst 116.800 euro. De goedkoopste Tesla (de standaard Model S) gaat nu 86 duizend euro kosten, dat is 3.110 euro minder dan voorheen. 

Eerder deze week maakte de autofabrikant bekend volledig te willen overstappen op online verkoop en de showrooms te willen sluiten. Mede vanwege de kostenbesparing die dit oplevert, wordt er nu een prijsverlaging doorgevoerd.

Lagere bijtelling

Door de prijsverlaging hoeven berijders die nu een Tesla aanschaffen minder bijtelling te betalen. Tot 50 duizend euro geldt een bijtelling van 4 procent, vanaf 50 duizend is er een tarief van 22 procent. Voor de standaard Model S hoeft nu 682 euro minder bijgeteld te worden, bij de Ludicrous daalt het bedrag dat bijgeteld moet worden met 12.430 euro.

Klanten die pal voor de aangekondigde prijsverlaging een auto hebben gekocht – er werden in de eerste twee maanden 40 Models S en X geregistreerd – worden ietwat tegemoet gekomen. Zij krijgen de mogelijkheid om autonome technologieën voor de helft van de prijs te laten installeren.

Verkoopverwachtingen 2019: Kan Tesla dankzij de Model 3 weer verdubbelen?

Restwaarde

Volgens Mark Schreurs van Mistergreen heeft de prijsverlaging geen groot effect op de restwaardes. “Wij hebben er weinig last van. Zo hebben wij geen exotische varianten zoals de Ludicrous in de lease, waarbij de prijsverlaging het grootst is.” Tesla gaf tot en met december vorig jaar een restwaardegarantie op de Model S af. Maar Tesla zelf zal daar weinig op verliezen, denkt hij. “De restwaardes van deze auto zijn heel hoog: als ze terugkomen uit de lease, komen er in Europa in dezelfde periode ongeveer tienduizend de markt op. Dat is prima te absorberen. Ook het feit dat ze vijf jaar in de lease blijven scheelt. En als je ziet waar de andere marktspelers nu mee komen, is de huidige Tesla ook dan nog steeds veel beter”, stelt Schreurs, die concludeert dat Tesla met de Model S weer op terug is op het prijsniveau van 2013.

Van de Tesla Model S zijn tot nu toe dit jaar minder verkocht dan voorgaande jaren, mede door de invoering van de  ‘Tesla-taks’. Schreurs’ leasemaatschappij zet ook vooral in op de Model 3, omdat deze auto voor de lease aantrekkelijker is geprijsd en wel (grotendeels) tegen 4 procent mag worden bijgeteld.

Volgens Marc Oudshoorn, mede-eigenaar van leaseauto-intermediair Moobility, zijn het niet zozeer de lagere prijzen, maar meer het instabiele prijsbeleid dat het Amerikaanse EV-merk geen goed doet. “De restwaarde van Tesla’s is altijd goed geweest en zal niet onderuit gaan. Maar Tesla voert een weinig consistent prijsbeleid. Van de ene op de andere dag gaan ze soms omhoog of omlaag, en dat richt wel schade aan aan je restwaardepositie.”

‘Symboolpolitiek’

Bij restwaardebepaler Autotelex voorzien ze evenmin een grote restwaardeval. “Het verkoopsucces van Tesla is deels te danken aan de gunstige bijtellingsregels voor EV’s. Deze regels worden ieder jaar iets aangetrokken en iets minder voordelig. Hierdoor is voor de restwaarde het bouwjaar enorm van belang en gedurende de eerste 60 maandperiode heeft elk bouwjaar een uniek afschrijvingsverloop”, meldt Autotelex. De recente prijsaanpassing raakt vooral de 2019-registraties. “Uiteraard zal er een restwaarde aanpassing plaatsvinden voor eerdere bouwjaren, maar die wordt dus iets gedempt door de meer gunstige bijtellingsregels.”

Paul Harms, directeur van leasemaatschappij MSN dat ook sterk inzet op EV’s, noemt de prijsverlaging symboolpolitiek. De auto’s waarvan de prijzen echt fors omlaag gaan, zoals de Ludicrous, worden in de lease vrijwel niet ingezet. “Het is vooral heel sneu voor de mensen die begin dit jaar een dure Tesla hebben gekocht. Voor auto’s die vorig jaar zijn ingezet, geldt een buy-backregeling, dus daar ligt het restwaarderisico bij Tesla.”

Voor de Model 3 is de prijsverlaging voor sommige mensen goed nieuws omdat hij nu wat bereikbaarder wordt, stelt Harms. “Maar ook hiervoor geldt dat het nadelig is voor de mensen die hem dit jaar al voor de prijsverlaging hebben besteld; dit jaar geldt geen buyback meer, en dus voel je de prijsverlaging dan gelijk in de restwaarde.”

Harms denkt dat de prijsverlaging mede is ingegeven door de fiscaliteit, waarbij EV’s vanaf 50 duizend euro 22% bijtelling krijgen. “Er is dit jaar door ons nog geen een Model S of X ingezet en landelijk zijn er 40 Tesla’s geregistreerd. Maar de prijsverlaging op de modellen die wel aantrekkelijk zijn, zijn niet zo groot als op de topmodellen waar nu alle aandacht naar uitgaat.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • R. Henneveld

    Even wakker worden! Een prijsverlaging 20% – 30% van de nieuwe Tesla’s heeft wel degelijk een effect op de huidige en toekomstige restwaarde. Voor de auto’s in eigendom, de particulier, fleetowners, leaseco’s of autobedrijven met gebruikte Tesla’s voorraad, komen de auto’s “onderwater” te staan. Met andere woorden de boekwaarde is hoger dan de aankoop- en transactiewaarde, en dat betekent een aanpassing naar beneden. Hieruit blijkt maar weer dat de nieuwe auto de grootste concurrent is van de gebruikte auto….

Prijsverlaging Tesla: Meer effect op imago dan op restwaarde | Automotive Online

Prijsverlaging Tesla: Meer effect op imago dan op restwaarde

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Tesla voert forse prijsverlaging door. (Foto: Tesla)

Tesla gaat in ons land forse prijsverlagingen doorvoeren, zo meldt het bedrijf. Vooral bij de luxe uitvoeringen is de daling van de prijzen significant. De Model X Ludicrous Performance kost volgens de nieuwe prijslijst 102.700 euro, terwijl dit model voorheen 159.200 euro moest kosten. De Long Range Model X gaat 94.800 euro kosten en kostte eerst 116.800 euro. De goedkoopste Tesla (de standaard Model S) gaat nu 86 duizend euro kosten, dat is 3.110 euro minder dan voorheen. 

Eerder deze week maakte de autofabrikant bekend volledig te willen overstappen op online verkoop en de showrooms te willen sluiten. Mede vanwege de kostenbesparing die dit oplevert, wordt er nu een prijsverlaging doorgevoerd.

Lagere bijtelling

Door de prijsverlaging hoeven berijders die nu een Tesla aanschaffen minder bijtelling te betalen. Tot 50 duizend euro geldt een bijtelling van 4 procent, vanaf 50 duizend is er een tarief van 22 procent. Voor de standaard Model S hoeft nu 682 euro minder bijgeteld te worden, bij de Ludicrous daalt het bedrag dat bijgeteld moet worden met 12.430 euro.

Klanten die pal voor de aangekondigde prijsverlaging een auto hebben gekocht – er werden in de eerste twee maanden 40 Models S en X geregistreerd – worden ietwat tegemoet gekomen. Zij krijgen de mogelijkheid om autonome technologieën voor de helft van de prijs te laten installeren.

Verkoopverwachtingen 2019: Kan Tesla dankzij de Model 3 weer verdubbelen?

Restwaarde

Volgens Mark Schreurs van Mistergreen heeft de prijsverlaging geen groot effect op de restwaardes. “Wij hebben er weinig last van. Zo hebben wij geen exotische varianten zoals de Ludicrous in de lease, waarbij de prijsverlaging het grootst is.” Tesla gaf tot en met december vorig jaar een restwaardegarantie op de Model S af. Maar Tesla zelf zal daar weinig op verliezen, denkt hij. “De restwaardes van deze auto zijn heel hoog: als ze terugkomen uit de lease, komen er in Europa in dezelfde periode ongeveer tienduizend de markt op. Dat is prima te absorberen. Ook het feit dat ze vijf jaar in de lease blijven scheelt. En als je ziet waar de andere marktspelers nu mee komen, is de huidige Tesla ook dan nog steeds veel beter”, stelt Schreurs, die concludeert dat Tesla met de Model S weer op terug is op het prijsniveau van 2013.

Van de Tesla Model S zijn tot nu toe dit jaar minder verkocht dan voorgaande jaren, mede door de invoering van de  ‘Tesla-taks’. Schreurs’ leasemaatschappij zet ook vooral in op de Model 3, omdat deze auto voor de lease aantrekkelijker is geprijsd en wel (grotendeels) tegen 4 procent mag worden bijgeteld.

Volgens Marc Oudshoorn, mede-eigenaar van leaseauto-intermediair Moobility, zijn het niet zozeer de lagere prijzen, maar meer het instabiele prijsbeleid dat het Amerikaanse EV-merk geen goed doet. “De restwaarde van Tesla’s is altijd goed geweest en zal niet onderuit gaan. Maar Tesla voert een weinig consistent prijsbeleid. Van de ene op de andere dag gaan ze soms omhoog of omlaag, en dat richt wel schade aan aan je restwaardepositie.”

‘Symboolpolitiek’

Bij restwaardebepaler Autotelex voorzien ze evenmin een grote restwaardeval. “Het verkoopsucces van Tesla is deels te danken aan de gunstige bijtellingsregels voor EV’s. Deze regels worden ieder jaar iets aangetrokken en iets minder voordelig. Hierdoor is voor de restwaarde het bouwjaar enorm van belang en gedurende de eerste 60 maandperiode heeft elk bouwjaar een uniek afschrijvingsverloop”, meldt Autotelex. De recente prijsaanpassing raakt vooral de 2019-registraties. “Uiteraard zal er een restwaarde aanpassing plaatsvinden voor eerdere bouwjaren, maar die wordt dus iets gedempt door de meer gunstige bijtellingsregels.”

Paul Harms, directeur van leasemaatschappij MSN dat ook sterk inzet op EV’s, noemt de prijsverlaging symboolpolitiek. De auto’s waarvan de prijzen echt fors omlaag gaan, zoals de Ludicrous, worden in de lease vrijwel niet ingezet. “Het is vooral heel sneu voor de mensen die begin dit jaar een dure Tesla hebben gekocht. Voor auto’s die vorig jaar zijn ingezet, geldt een buy-backregeling, dus daar ligt het restwaarderisico bij Tesla.”

Voor de Model 3 is de prijsverlaging voor sommige mensen goed nieuws omdat hij nu wat bereikbaarder wordt, stelt Harms. “Maar ook hiervoor geldt dat het nadelig is voor de mensen die hem dit jaar al voor de prijsverlaging hebben besteld; dit jaar geldt geen buyback meer, en dus voel je de prijsverlaging dan gelijk in de restwaarde.”

Harms denkt dat de prijsverlaging mede is ingegeven door de fiscaliteit, waarbij EV’s vanaf 50 duizend euro 22% bijtelling krijgen. “Er is dit jaar door ons nog geen een Model S of X ingezet en landelijk zijn er 40 Tesla’s geregistreerd. Maar de prijsverlaging op de modellen die wel aantrekkelijk zijn, zijn niet zo groot als op de topmodellen waar nu alle aandacht naar uitgaat.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • R. Henneveld

    Even wakker worden! Een prijsverlaging 20% – 30% van de nieuwe Tesla’s heeft wel degelijk een effect op de huidige en toekomstige restwaarde. Voor de auto’s in eigendom, de particulier, fleetowners, leaseco’s of autobedrijven met gebruikte Tesla’s voorraad, komen de auto’s “onderwater” te staan. Met andere woorden de boekwaarde is hoger dan de aankoop- en transactiewaarde, en dat betekent een aanpassing naar beneden. Hieruit blijkt maar weer dat de nieuwe auto de grootste concurrent is van de gebruikte auto….