Rodi-onderzoek: dealers geven importeurs gemiddeld een 6,6
De gemiddelde waardering van dealers voor hun importeurs is vorig jaar uitgekomen op een 6,6, een daling van 0,2 punten ten opzichte van 2017. Dat blijkt uit de Rodi 2018, het jaarlijkse relatieonderzoek van de branchevereniging.
Net als in de voorgaande jaren zijn BMW/Mini-dealers het meest tevreden. Zij beoordelen hun importeur met een 8,8 (+0,1 punt hoger dan vorig jaar). Volkswagen- en Audi krijgen van hun dealers een 7,8, voor beide een daling van 0,4 punten. “Ik kan deze importeur niet anders dan prijzen voor de manier waarop zij met hun dealers omgaan. De dealer is voor BMW/MINI namelijk een echte partner en een verlengstuk, waardoor hun hele keten structureel beter presteert”, aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers en dga van Vallei Autogroep.
Er zijn in totaal vijf importeurs die een onvoldoende krijgen: Honda (5,3), Jaguar/Land Rover (5,2), Peugeot (5,1), Citroën (5,0) en Fiat (4,9). Vooral bij de PSA-merken is er veel kritiek op de bonussystematiek. De Kroon: “Als de bonussen van dealers steeds meer afhankelijk worden van CSI, dan moet een dealer zelf natuurlijk wel ook voldoende invloed kunnen uitoefenen op de contacten met zijn klanten. Helaas zien we daar vaak geen balans in en wordt er afgerekend op iets waar de ondernemer zelf veel te weinig grip op kan krijgen.” Begin vorig jaar ‘staakten’ Peugeot-dealers kortstondig. Zij bestelden gedurende een week geen auto’s.
Honda is wel een van de grootste stijgers (+1,0 punt). Alleen Hyundai-dealers constateerden meer vooruitgang bij hun importeur en gaven een 6,4: dat is 1,3 punt hoger dan vorig jaar. Het merk blijft daarmee nog maar nipt achter op grote concurrent Kia, dat een 6,6 als rapportcijfer kreeg.
Franchisewet
Slechts een enkeling geeft aan dat zijn importeur de standards heeft versoepeld, terwijl ruim 4 op de 10 dealers ervaren dat salesstandards zijn verzwaard. Grote achteruitgang in waardering valt te noteren bij de profijt die dealers hebben van afspraken die hun importeur maakt met leasemaatschappijen en fleetowners.
De grootste pijnpunten van Rodi vorig jaar voeren ook nu de boventoon: veel dealers ervaren problemen met de standards (de verplichte investeringen in de corporate identity), de omgang met klanttevredenheidsmetingen en met de afspraken die importeurs maken met fleetowners en leasemaatschappijen. Volgens De Kroon des te meer reden om voor wettelijke bescherming van dealers te pleiten: “Het belang van samenwerking in de keten is groter dan ooit, want alleen daardoor kunnen ook de resultaten voor elke schakel in die keten verbeteren. Meer gelijkheid is daarbij hoognodig. We hebben ons dan ook niet voor niets aangesloten bij Franchisenemersnetwerk Nederland en input geleverd voor de nieuwe wet die ervoor moet zorgen dat de rechten en plichten van contractpartners worden verankerd.”