Pon ziet winst en omzet stijgen dankzij fiets- en autodivisie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Pon

Pon Holdings zag vorig jaar zijn nettowinst met 50 miljoen euro stijgen naar 155 miljoen. Het resultaat voor belasting en rente steeg met 30 procent naar 352 miljoen euro, de omzet lag met 7,5 miljard euro 13 procent hoger dan in 2017. De groei komt mede op het conto van de autodivisie, dat een omzet noteerde van 4,7 miljard, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2017. Vooral de verkoop van elektrische auto’s en compacte SUV’s nam toe. Een andere belangrijke oorzaak van de omzettoename is volgens Pon de acquisitie van Indigo Auto Group, een autobedrijf in de Verenigde Staten in het segment van luxe-auto’s. Ook private lease heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de omzetgroei, meldt het bedrijf vandaag.

Ook de toenemende populariteit van e-bikes deed de groep, eigenaar van onder andere Gazelle, goed. De omzet van Pon.Bike steeg in 2018 met 14 procent naar €786 miljoen. In totaal werden bijna 720 duizend fietsen verkocht, waarvan meer dan de helft elektrische fietsen betrof. Hiermee is de verkoop van e-bikes goed voor 60 procent van de totale fiets-omzet van Pon.Bike.

Mobiliteit

De auto-importeur, daarnaast ook actief in de markt van onder andere heftrucks en graafmachines, ontwikkelt zich steeds meer als een aanbieder van (elektrische) mobiliteit, met onder andere Greenwheels (60 duizend gebruikers), mobiliteitssoftware (Mind) en mobiliteitskaartenleverancier Shuttel (dat het aantal gebruikers zag stijgen van 3.500 naar 120.000).

“We zijn tevreden over de resultaten van 2018”, aldus Janus Smalbraak, ceo van Pon Holdings. “2019 wordt voor Pon een jaar van verdere groei en nieuwe initiatieven, onder andere in het aanbieden van mobiliteitsproducten en -diensten. Op het gebied van met name duurzame mobiliteitsoplossingen willen wij nog meer bijdragen.”
In het najaar van 2019 opent Pon de mobiliteitshub Move, in het Olympisch Kwartier te Amsterdam.

Pon Holding telt internationaal meer dan 14 duizend medewerkers en is actief in 34 landen. Het levert producten en diensten in onder andere fietsen, personenvervoer, bedrijfsauto’s, grondverzet en scheepvaart.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Pon ziet winst en omzet stijgen dankzij fiets- en autodivisie | Automotive Online

Pon ziet winst en omzet stijgen dankzij fiets- en autodivisie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Pon

Pon Holdings zag vorig jaar zijn nettowinst met 50 miljoen euro stijgen naar 155 miljoen. Het resultaat voor belasting en rente steeg met 30 procent naar 352 miljoen euro, de omzet lag met 7,5 miljard euro 13 procent hoger dan in 2017. De groei komt mede op het conto van de autodivisie, dat een omzet noteerde van 4,7 miljard, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2017. Vooral de verkoop van elektrische auto’s en compacte SUV’s nam toe. Een andere belangrijke oorzaak van de omzettoename is volgens Pon de acquisitie van Indigo Auto Group, een autobedrijf in de Verenigde Staten in het segment van luxe-auto’s. Ook private lease heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de omzetgroei, meldt het bedrijf vandaag.

Ook de toenemende populariteit van e-bikes deed de groep, eigenaar van onder andere Gazelle, goed. De omzet van Pon.Bike steeg in 2018 met 14 procent naar €786 miljoen. In totaal werden bijna 720 duizend fietsen verkocht, waarvan meer dan de helft elektrische fietsen betrof. Hiermee is de verkoop van e-bikes goed voor 60 procent van de totale fiets-omzet van Pon.Bike.

Mobiliteit

De auto-importeur, daarnaast ook actief in de markt van onder andere heftrucks en graafmachines, ontwikkelt zich steeds meer als een aanbieder van (elektrische) mobiliteit, met onder andere Greenwheels (60 duizend gebruikers), mobiliteitssoftware (Mind) en mobiliteitskaartenleverancier Shuttel (dat het aantal gebruikers zag stijgen van 3.500 naar 120.000).

“We zijn tevreden over de resultaten van 2018”, aldus Janus Smalbraak, ceo van Pon Holdings. “2019 wordt voor Pon een jaar van verdere groei en nieuwe initiatieven, onder andere in het aanbieden van mobiliteitsproducten en -diensten. Op het gebied van met name duurzame mobiliteitsoplossingen willen wij nog meer bijdragen.”
In het najaar van 2019 opent Pon de mobiliteitshub Move, in het Olympisch Kwartier te Amsterdam.

Pon Holding telt internationaal meer dan 14 duizend medewerkers en is actief in 34 landen. Het levert producten en diensten in onder andere fietsen, personenvervoer, bedrijfsauto’s, grondverzet en scheepvaart.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.