Bert de Kroon (Vallei Autogroep/Bovag): ‘Markt trekt aan, maar het herstel is broos’

5 vragen aan • De nieuwverkoop daalde in het eerste kwartaal met 14 procent. En de showrooms bleven akelig leeg. Bert de Kroon, dga van Vallei Autogroep en voorzitter van Bovag Autodealers, ziet dat de branche het moeilijk heeft en voor enkele grote uitdagingen staat. Maar hij blijft optimistisch. “De markt lijkt in april weer beter te zijn.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Kroon: ik verwacht geen kopersstaking. (Foto: Audi)

Het eerste kwartaal was er, wat betreft de nieuwverkoop eentje om snel te vergeten. Dealer-voorman Bert de Kroon (Vallei Autogroep) wil echter niet somberen, zegt hij in een interview met Automotive. 

De nieuwverkoop lag in het eerste kwartaal fors lager. Er wordt geklaagd over minder goed gevulde (back)orderportefeuilles. Tekent zich een kopersstaking af?

“Er zijn wat mij betreft geen tekenen van een kopersstaking. Wel is er een impact van de hogere bpm-bedragen mede als gevolg van de invoering van WLTP. Ook is de beschikbaarheid van veel auto’s een uitdaging, waardoor de markt mogelijk in registraties een ander beeld geeft. Voor zover ik het kan beoordelen hebben meerdere merken, dus ook buiten onze merken (Volkswagen Groep, red), er last van. Dat betekent minder modellen of motorvarianten en dus langere levertijden van bepaalde motorvarianten. De markt lijkt in april weer beter te zijn dan vorig jaar, maar het herstel is broos.”

Hoe groot is de invloed van een stijgende bpm (WLTP) op het gedrag van zowel zakelijke als particuliere klanten?

“Voor beide partijen is dit van invloed. De gemiddeld bpm-stijging van tien procent heeft absoluut invloed. Hoe groot, dat is de vraag. We krijgen het niet direct in de showroom te horen van klanten, echter een prijsstijging leidt over het algemeen tot een lagere verkoop. Andere redenen om niet tot koop over te gaan horen we namelijk niet.”

Wat verwacht je van de rest van het nieuwverkoopjaar 2019 (en het aandeel van de EV-verkoop daarin)?

“Ik vind het lastig te voorspellen. Kijkend naar de economie en koopbereidheid zou ik zeggen: het wordt een mooi jaar. Echter door de alle productiebeperkingen bij veel merken en door verschillende invloeden, zoals de WLTP, de komst van EV’s maar ook het ‘normale’ wachten op nieuwe modellen, kan de verkoop worden geremd. We zijn daarbij het sterk afhankelijk van wat gebouwd kan worden en kan worden geregistreerd. Het kan dus een goed verkoopjaar worden, maar een matig facturatiejaar. Alles bij elkaar opgeteld denk ik vooralsnog dat de afgegeven voorspellingen reëel zijn, echter het herstel van de de afgelopen weken moet dan wel doorzetten.”

Bovag stuurde recentelijk een brandbrief over de bpm/WLTP. Verwachten jullie dat staatssecretaris Menno Snel de tabellen gaat aanpassen, zeker nu ze toch rekening houden met een snelle groei van de EV-verkoop? En zo nee, hoe dramatisch is dit dan voor het dealerbedrijf? 

“Over het beleid van Snel kan ik niet veel zeggen, dat ligt bij de Bovag (zie kader: Liever laat dan nooit). Die snelle groei in de EV-verkoop zie ik nog niet op gang komen. Wel in percentages, maar het totale volume EV’s zal, gezien de productiecapaciteit bij de fabrikanten de grootste uitdaging worden. Voor fabrikanten en dus ook voor ons. Daarom hoop ik dat overstimulering van EV’s achterwege blijft. De vraag is er wel, maar als er onvoldoende aanbod is, hoef je niet veel meer te stimuleren.”

De occasionverkoop draait wel redelijk door. In hoeverre kan daarmee de lagere nieuwverkoop worden opgevangen? En worden dealers daarbij voldoende ondersteund door hun importeurs, bijvoorbeeld bij de import van (zeer) jong gebruikt?

“Voor autobedrijven is de gebruikte wagenmarkt een mooi ‘vangnet’, al noem ik het liever een kans die nu beter wordt benut. De krapte in auto’s maakt het wel een uitdaging om aan de vraag te kunnen voldoen, zeker voor wat betreft hele jonge auto’s. Daar begint het het effect van WLTP en de hogere bpm ook merkbaar te worden, want bij deze categorie zijn er ook steeds meer WLTP-geteste auto’s. De ondersteuning op gebruikte wagens is per importeur verschillend, dus ik kan daar moeilijk een algemeen oordeel over vellen. Wij worden door onze importeur (Pon, red) met raad en daad bijgestaan.”

Beter laat dan nooit

Bovag herhaalt in een reactie aan Automotive dat staatssecretaris Menno Snel moet overgaan tot een aanpassing van de bpm-tabellen. “En wel zo snel mogelijk, dat staat als een paal boven water”, zegt woordvoerder Paul de Waal. “Zeker na de jongste Jato-cijfers, die voor ons aanleiding waren voor die brandbrief.” De noodzaak tot aanpassing is groot, zegt De Waal. “Niet alleen omdat er gewoon een keiharde belofte ligt van de voorganger van Snel, Eric Wiebes, maar ook omdat klanten kennelijk terughoudend zijn door de hogere prijs, de onzekerheid over prijs en door de beperkte beschikbaarheid van modellen, die nog wachten op WLTP-keuring. De markt heeft er aantoonbaar veel last. Snel heeft aangekondigd zelf in mei te gaan evalueren. Wellicht is dat het moment om dan alsnog, beter laat dan nooit, de boel te repareren.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bert de Kroon (Vallei Autogroep/Bovag): ‘Markt trekt aan, maar het herstel is broos’ | Automotive Online

Bert de Kroon (Vallei Autogroep/Bovag): ‘Markt trekt aan, maar het herstel is broos’

5 vragen aan • De nieuwverkoop daalde in het eerste kwartaal met 14 procent. En de showrooms bleven akelig leeg. Bert de Kroon, dga van Vallei Autogroep en voorzitter van Bovag Autodealers, ziet dat de branche het moeilijk heeft en voor enkele grote uitdagingen staat. Maar hij blijft optimistisch. “De markt lijkt in april weer beter te zijn.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Kroon: ik verwacht geen kopersstaking. (Foto: Audi)

Het eerste kwartaal was er, wat betreft de nieuwverkoop eentje om snel te vergeten. Dealer-voorman Bert de Kroon (Vallei Autogroep) wil echter niet somberen, zegt hij in een interview met Automotive. 

De nieuwverkoop lag in het eerste kwartaal fors lager. Er wordt geklaagd over minder goed gevulde (back)orderportefeuilles. Tekent zich een kopersstaking af?

“Er zijn wat mij betreft geen tekenen van een kopersstaking. Wel is er een impact van de hogere bpm-bedragen mede als gevolg van de invoering van WLTP. Ook is de beschikbaarheid van veel auto’s een uitdaging, waardoor de markt mogelijk in registraties een ander beeld geeft. Voor zover ik het kan beoordelen hebben meerdere merken, dus ook buiten onze merken (Volkswagen Groep, red), er last van. Dat betekent minder modellen of motorvarianten en dus langere levertijden van bepaalde motorvarianten. De markt lijkt in april weer beter te zijn dan vorig jaar, maar het herstel is broos.”

Hoe groot is de invloed van een stijgende bpm (WLTP) op het gedrag van zowel zakelijke als particuliere klanten?

“Voor beide partijen is dit van invloed. De gemiddeld bpm-stijging van tien procent heeft absoluut invloed. Hoe groot, dat is de vraag. We krijgen het niet direct in de showroom te horen van klanten, echter een prijsstijging leidt over het algemeen tot een lagere verkoop. Andere redenen om niet tot koop over te gaan horen we namelijk niet.”

Wat verwacht je van de rest van het nieuwverkoopjaar 2019 (en het aandeel van de EV-verkoop daarin)?

“Ik vind het lastig te voorspellen. Kijkend naar de economie en koopbereidheid zou ik zeggen: het wordt een mooi jaar. Echter door de alle productiebeperkingen bij veel merken en door verschillende invloeden, zoals de WLTP, de komst van EV’s maar ook het ‘normale’ wachten op nieuwe modellen, kan de verkoop worden geremd. We zijn daarbij het sterk afhankelijk van wat gebouwd kan worden en kan worden geregistreerd. Het kan dus een goed verkoopjaar worden, maar een matig facturatiejaar. Alles bij elkaar opgeteld denk ik vooralsnog dat de afgegeven voorspellingen reëel zijn, echter het herstel van de de afgelopen weken moet dan wel doorzetten.”

Bovag stuurde recentelijk een brandbrief over de bpm/WLTP. Verwachten jullie dat staatssecretaris Menno Snel de tabellen gaat aanpassen, zeker nu ze toch rekening houden met een snelle groei van de EV-verkoop? En zo nee, hoe dramatisch is dit dan voor het dealerbedrijf? 

“Over het beleid van Snel kan ik niet veel zeggen, dat ligt bij de Bovag (zie kader: Liever laat dan nooit). Die snelle groei in de EV-verkoop zie ik nog niet op gang komen. Wel in percentages, maar het totale volume EV’s zal, gezien de productiecapaciteit bij de fabrikanten de grootste uitdaging worden. Voor fabrikanten en dus ook voor ons. Daarom hoop ik dat overstimulering van EV’s achterwege blijft. De vraag is er wel, maar als er onvoldoende aanbod is, hoef je niet veel meer te stimuleren.”

De occasionverkoop draait wel redelijk door. In hoeverre kan daarmee de lagere nieuwverkoop worden opgevangen? En worden dealers daarbij voldoende ondersteund door hun importeurs, bijvoorbeeld bij de import van (zeer) jong gebruikt?

“Voor autobedrijven is de gebruikte wagenmarkt een mooi ‘vangnet’, al noem ik het liever een kans die nu beter wordt benut. De krapte in auto’s maakt het wel een uitdaging om aan de vraag te kunnen voldoen, zeker voor wat betreft hele jonge auto’s. Daar begint het het effect van WLTP en de hogere bpm ook merkbaar te worden, want bij deze categorie zijn er ook steeds meer WLTP-geteste auto’s. De ondersteuning op gebruikte wagens is per importeur verschillend, dus ik kan daar moeilijk een algemeen oordeel over vellen. Wij worden door onze importeur (Pon, red) met raad en daad bijgestaan.”

Beter laat dan nooit

Bovag herhaalt in een reactie aan Automotive dat staatssecretaris Menno Snel moet overgaan tot een aanpassing van de bpm-tabellen. “En wel zo snel mogelijk, dat staat als een paal boven water”, zegt woordvoerder Paul de Waal. “Zeker na de jongste Jato-cijfers, die voor ons aanleiding waren voor die brandbrief.” De noodzaak tot aanpassing is groot, zegt De Waal. “Niet alleen omdat er gewoon een keiharde belofte ligt van de voorganger van Snel, Eric Wiebes, maar ook omdat klanten kennelijk terughoudend zijn door de hogere prijs, de onzekerheid over prijs en door de beperkte beschikbaarheid van modellen, die nog wachten op WLTP-keuring. De markt heeft er aantoonbaar veel last. Snel heeft aangekondigd zelf in mei te gaan evalueren. Wellicht is dat het moment om dan alsnog, beter laat dan nooit, de boel te repareren.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.