‘KBA start nieuw onderzoek naar sjoemelsoftware Mercedes GLK’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Mercedes GLK diesel zou af-fabriek voorzien zijn geweest van sjoemelsoftware (foto: Daimler)

Het KBA – de Duitse RDW – is een onderzoek gestart naar vermeende emissiefraude bij de Mercedes GLK 220 CDI, zoals gebouwd tussen 2012 en 2015. Dit meldt Reuters. In totaal zou het gaan om 60 duizend auto’s.

Bij de dieselvariant van de Mercedes GLK wordt onderzocht of er software aanwezig was, die de emissie van schadelijke uitlaatgassen verlaagt in testomstandigheden. Dat is eenzelfde soort software als eind 2015 werd aangetroffen bij de sjoemeldiesels van Volkswagen.

Daimler riep in juli 2017 drie miljoen auto’s terug naar de dealers voor een software update. Het concern gaf toen aan dat de update geen schuldbekentenis was. Volgens Reuters onderzoekt de KBA nu, of bij die gelegenheid sjoemelsoftware in de GLK is vervangen door legale software. 

Een woordvoerder van Daimler vertelde Reuters dat het bedrijf de aanklacht bestudeert en volledig meewerkt aan het onderzoek van de KBA. De woordvoerder zei ook dat het onjuist is dat Daimler in juli 2017 iets wilde verbergen door de auto’s vrijwillig een software update te geven.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘KBA start nieuw onderzoek naar sjoemelsoftware Mercedes GLK’ | Automotive Online

‘KBA start nieuw onderzoek naar sjoemelsoftware Mercedes GLK’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Mercedes GLK diesel zou af-fabriek voorzien zijn geweest van sjoemelsoftware (foto: Daimler)

Het KBA – de Duitse RDW – is een onderzoek gestart naar vermeende emissiefraude bij de Mercedes GLK 220 CDI, zoals gebouwd tussen 2012 en 2015. Dit meldt Reuters. In totaal zou het gaan om 60 duizend auto’s.

Bij de dieselvariant van de Mercedes GLK wordt onderzocht of er software aanwezig was, die de emissie van schadelijke uitlaatgassen verlaagt in testomstandigheden. Dat is eenzelfde soort software als eind 2015 werd aangetroffen bij de sjoemeldiesels van Volkswagen.

Daimler riep in juli 2017 drie miljoen auto’s terug naar de dealers voor een software update. Het concern gaf toen aan dat de update geen schuldbekentenis was. Volgens Reuters onderzoekt de KBA nu, of bij die gelegenheid sjoemelsoftware in de GLK is vervangen door legale software. 

Een woordvoerder van Daimler vertelde Reuters dat het bedrijf de aanklacht bestudeert en volledig meewerkt aan het onderzoek van de KBA. De woordvoerder zei ook dat het onjuist is dat Daimler in juli 2017 iets wilde verbergen door de auto’s vrijwillig een software update te geven.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.