Ex-dealer Hyundai beboet voor onrechtmatig gebruik merk

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De rechter veroordeelt het gebruik van de merkindentiteit door ex-dealers (foto: Shutterstock)

De rechtbank van Den Haag deed uitspraak in de zaak van Hyundai Motor Company en Hyundai Nederland tegen twee voormalige Hyundai dealervestigingen van de Fakkert Groep in Zwaag en Schagen. De ex-dealers werden veroordeeld tot boetes van 60 en 54 duizend euro en de kosten van het proces, begroot op ruim 36 duizend euro. Dit blijkt uit het gepubliceerde vonnis. 

Meerdere overtredingen

Ondanks dat de dealercontracten per 31 maart 2016 afliepen, hielden de bedrijven, volgens Hyundai, vast aan de identiteit van het merk. Vlaggen, borden, bestickering op auto’s, folders, de website, briefpapier en de stempel op de factuur bleef in de huisstijl van Hyundai. Klanten verkeerden volgens Hyundai in de veronderstelling dat zij zaken deden met een dealer. Hyundai controleerde meerdere keren de dealers en documenteerde elke overtreding. De ex-dealers werden meerdere keren op hun fouten gewezen.

De advocaat van Fakkert voerde als verdediging aan dat er onduidelijkheid was over de opzegging van het contract. Dit was weliswaar door een brief van voormalig Hyundai-importeur Greenib opgezegd per 27 maart 2014 (opzegtermijn twee jaar), maar dat was een collectieve brief aan alle Nederlandse dealers. De verwachting bestond dat een deel kon aanblijven. Daarna was herhaaldelijk aangegeven dat de importeur niet zeker wist of beide bedrijven van Fakkert werkelijk hun dealerschap zouden verliezen. Bovendien was Greenib zelf sinds januari geen importeur van Hyundai meer. De advocaat vond de opzegging daarom niet geldig. 

Opzegging was geldig

De rechter stelde Hyundai op dit punt in het gelijk, bleek eerder al uit een kort geding. Het feit dat het importeurschap van Greenib was overgenomen door Hyundai Nederland veranderde niets aan dealercontracten of de opzeggingen daarvan, constateerde de rechtbank Den Haag nu ook weer. De rechter veroordeelde de beide ex-dealers dan ook tot het stoppen van het gebruik van de ingebrachte uitingen van de Hyundai merknaam, op straffe van een dwangsom.

Daarnaast werd de boete vastgesteld volgens het dealercontract. Daarin staat dat voor elke afzonderlijke schending van de bepalingen in het dealercontract de importeur een boete kan vorderen van 6.000 euro. Omdat het ene bedrijf negen maal door Hyundai werd gecontroleerd en het andere bedrijf tien maal, legde de rechter 54 resp. 60 duizend euro aan boetes op. De advocaat van Fakkert bracht in dat het moest gaan om één boete per vergrijp, dus in totaal om 6000 euro. De rechter ging hier niet in mee, omdat de ex-dealers ook na waarschuwingen volhardden in hun gedrag en de vlaggen en raamstickers aanhielden.

Nieuwe auto’s 

Alleen in het geval van de verkoop van enkele nieuwe Hyundai’s na 31 maart 2016 kregen de dealers hun gelijk. De rechter oordeelde dat de ex-dealers het recht hadden om ook na beëindiging van het contract de voorraad aan auto’s die zij van de importeur al hadden gekocht, te verkopen met fabrieksgarantie. Ook dit werd door Hyundai Motor Company betwist. 

Ze kwamen hier elke week de vlaggen tellen.

Pierre Fakkert, eigenaar van de Fakkert autobedrijven.

Hyundai kon nog geen reactie geven op de uitspraak. Pierre Fakkert, eigenaar van beide autobedrijven, gaat in hoger beroep. Hij spreekt van “een belachelijke boete en de eis was nog veel gekker. Ze kwamen hier elke week controleren om vlaggen te tellen en wilden per controle en per vlag 6.000 euro”, zegt hij tegen Automotive. Hyundai had 324 duizend euro geëist. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Ex-dealer Hyundai beboet voor onrechtmatig gebruik merk | Automotive Online

Ex-dealer Hyundai beboet voor onrechtmatig gebruik merk

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De rechter veroordeelt het gebruik van de merkindentiteit door ex-dealers (foto: Shutterstock)

De rechtbank van Den Haag deed uitspraak in de zaak van Hyundai Motor Company en Hyundai Nederland tegen twee voormalige Hyundai dealervestigingen van de Fakkert Groep in Zwaag en Schagen. De ex-dealers werden veroordeeld tot boetes van 60 en 54 duizend euro en de kosten van het proces, begroot op ruim 36 duizend euro. Dit blijkt uit het gepubliceerde vonnis. 

Meerdere overtredingen

Ondanks dat de dealercontracten per 31 maart 2016 afliepen, hielden de bedrijven, volgens Hyundai, vast aan de identiteit van het merk. Vlaggen, borden, bestickering op auto’s, folders, de website, briefpapier en de stempel op de factuur bleef in de huisstijl van Hyundai. Klanten verkeerden volgens Hyundai in de veronderstelling dat zij zaken deden met een dealer. Hyundai controleerde meerdere keren de dealers en documenteerde elke overtreding. De ex-dealers werden meerdere keren op hun fouten gewezen.

De advocaat van Fakkert voerde als verdediging aan dat er onduidelijkheid was over de opzegging van het contract. Dit was weliswaar door een brief van voormalig Hyundai-importeur Greenib opgezegd per 27 maart 2014 (opzegtermijn twee jaar), maar dat was een collectieve brief aan alle Nederlandse dealers. De verwachting bestond dat een deel kon aanblijven. Daarna was herhaaldelijk aangegeven dat de importeur niet zeker wist of beide bedrijven van Fakkert werkelijk hun dealerschap zouden verliezen. Bovendien was Greenib zelf sinds januari geen importeur van Hyundai meer. De advocaat vond de opzegging daarom niet geldig. 

Opzegging was geldig

De rechter stelde Hyundai op dit punt in het gelijk, bleek eerder al uit een kort geding. Het feit dat het importeurschap van Greenib was overgenomen door Hyundai Nederland veranderde niets aan dealercontracten of de opzeggingen daarvan, constateerde de rechtbank Den Haag nu ook weer. De rechter veroordeelde de beide ex-dealers dan ook tot het stoppen van het gebruik van de ingebrachte uitingen van de Hyundai merknaam, op straffe van een dwangsom.

Daarnaast werd de boete vastgesteld volgens het dealercontract. Daarin staat dat voor elke afzonderlijke schending van de bepalingen in het dealercontract de importeur een boete kan vorderen van 6.000 euro. Omdat het ene bedrijf negen maal door Hyundai werd gecontroleerd en het andere bedrijf tien maal, legde de rechter 54 resp. 60 duizend euro aan boetes op. De advocaat van Fakkert bracht in dat het moest gaan om één boete per vergrijp, dus in totaal om 6000 euro. De rechter ging hier niet in mee, omdat de ex-dealers ook na waarschuwingen volhardden in hun gedrag en de vlaggen en raamstickers aanhielden.

Nieuwe auto’s 

Alleen in het geval van de verkoop van enkele nieuwe Hyundai’s na 31 maart 2016 kregen de dealers hun gelijk. De rechter oordeelde dat de ex-dealers het recht hadden om ook na beëindiging van het contract de voorraad aan auto’s die zij van de importeur al hadden gekocht, te verkopen met fabrieksgarantie. Ook dit werd door Hyundai Motor Company betwist. 

Ze kwamen hier elke week de vlaggen tellen.

Pierre Fakkert, eigenaar van de Fakkert autobedrijven.

Hyundai kon nog geen reactie geven op de uitspraak. Pierre Fakkert, eigenaar van beide autobedrijven, gaat in hoger beroep. Hij spreekt van “een belachelijke boete en de eis was nog veel gekker. Ze kwamen hier elke week controleren om vlaggen te tellen en wilden per controle en per vlag 6.000 euro”, zegt hij tegen Automotive. Hyundai had 324 duizend euro geëist. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.