Louwman Exclusive bemachtigt Europees dealerschap De Tomaso

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De Tomaso P72 doet de oude P70 herleven. (Foto's: Automotive)

Louwman Exclusive gaat de Europese verkoop van de nieuwe De Tomaso P72 op zich nemen. Van de supercar, een eerbetoon aan de De Tomaso P70 van Alejandro de Tomaso en Carroll Shelby, worden er in totaal slechts 72 gemaakt. De minimale prijs is 750 duizend euro. De verkoop gaat via een zogenoemd ‘bidding proces’ waarbij geïnteresseerden aan moeten tonen waarom zij in aanmerking komen voor de aanschaf van de P72. Dit selectieproces zal in oktober plaatsvinden en de eerste auto’s kunnen eind 2020 geleverd worden. Sinds het Goodwood Festival of Speed eerder deze maand zijn al tweehonderd aanvragen binnen gekomen. Dit meldde het van origine Argentijns-Italiaanse merk, tijdens de onthulling van de auto bij Louwman Exclusive op 12 juli.

Liefhebbers kunnen hun interesse kenbaar maken via een Registration of Interest. “De belangstellenden worden, als ze door de auditering komen, opgenomen in een register van geïnteresseerden. Vervolgens moeten ze een borgsom van 100 duizend euro betalen”, zo meldt Ryan Berris, chief marketing officer bij De Tomaso aan Automotive. “De borg komt pas weer beschikbaar aan het einde van het traject als alle kosten zijn bepaald. We hanteren dit traject omdat we niet willen dat mensen de borg zien als een recht van aankoop; dat werkt speculatie in de hand.”

Europese verkoop

Er zijn voor Noord-Amerika, Europa, Azië en het Midden-Oosten evenveel auto’s beschikbaar. Hoeveel daarvan voor Europa beschikbaar zijn, is nog niet bekend, vertelt de dealer voor Europa, Louwman Exclusive. Dit bedrijf voert ook dealerschappen van exclusieve merken als McLaren, TVR en Morgan. “Mensen die bewezen hebben dat ze zo’n auto kunnen kopen, rijden en willen bewaren in hun collectie, komen in aanmerking”, aldus directeur Arjen van Beek.

louwman2019 07 12 10.56.5 foppe23

De vraag is wel of Louwman Exclusive niet een gok neemt met dit merk: De Tomaso is twee keer failliet gegaan (2004 en 2012) en in 2014 weer opgekocht door investeerder Norman Choi. Van Beek: “Vandaag de dag zit hier een stevige partij achter: Choi heeft ook geïnvesteerd in het project Apollo IE waarop de P72 is gebaseerd. En daarvan zijn alle tien modellen verkocht. We hebben daarom gezegd: we willen wel met jullie in zee gaan, maar dan wel voor de gehele Europese markt.”

Louwman Exclusive gaat nog in gesprek over het onderhoudsproces. “We investeren 10 procent van de beschikbare tijd in opleiding en training van monteurs, dan moeten we met de juiste mensen het onderhoud bij deze auto kunnen opvangen”, zegt Van Beek. 

Louwman Exclusive verwelkomende eerder dit jaar de nieuwe TVR.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Louwman Exclusive bemachtigt Europees dealerschap De Tomaso | Automotive Online

Louwman Exclusive bemachtigt Europees dealerschap De Tomaso

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De Tomaso P72 doet de oude P70 herleven. (Foto's: Automotive)

Louwman Exclusive gaat de Europese verkoop van de nieuwe De Tomaso P72 op zich nemen. Van de supercar, een eerbetoon aan de De Tomaso P70 van Alejandro de Tomaso en Carroll Shelby, worden er in totaal slechts 72 gemaakt. De minimale prijs is 750 duizend euro. De verkoop gaat via een zogenoemd ‘bidding proces’ waarbij geïnteresseerden aan moeten tonen waarom zij in aanmerking komen voor de aanschaf van de P72. Dit selectieproces zal in oktober plaatsvinden en de eerste auto’s kunnen eind 2020 geleverd worden. Sinds het Goodwood Festival of Speed eerder deze maand zijn al tweehonderd aanvragen binnen gekomen. Dit meldde het van origine Argentijns-Italiaanse merk, tijdens de onthulling van de auto bij Louwman Exclusive op 12 juli.

Liefhebbers kunnen hun interesse kenbaar maken via een Registration of Interest. “De belangstellenden worden, als ze door de auditering komen, opgenomen in een register van geïnteresseerden. Vervolgens moeten ze een borgsom van 100 duizend euro betalen”, zo meldt Ryan Berris, chief marketing officer bij De Tomaso aan Automotive. “De borg komt pas weer beschikbaar aan het einde van het traject als alle kosten zijn bepaald. We hanteren dit traject omdat we niet willen dat mensen de borg zien als een recht van aankoop; dat werkt speculatie in de hand.”

Europese verkoop

Er zijn voor Noord-Amerika, Europa, Azië en het Midden-Oosten evenveel auto’s beschikbaar. Hoeveel daarvan voor Europa beschikbaar zijn, is nog niet bekend, vertelt de dealer voor Europa, Louwman Exclusive. Dit bedrijf voert ook dealerschappen van exclusieve merken als McLaren, TVR en Morgan. “Mensen die bewezen hebben dat ze zo’n auto kunnen kopen, rijden en willen bewaren in hun collectie, komen in aanmerking”, aldus directeur Arjen van Beek.

louwman2019 07 12 10.56.5 foppe23

De vraag is wel of Louwman Exclusive niet een gok neemt met dit merk: De Tomaso is twee keer failliet gegaan (2004 en 2012) en in 2014 weer opgekocht door investeerder Norman Choi. Van Beek: “Vandaag de dag zit hier een stevige partij achter: Choi heeft ook geïnvesteerd in het project Apollo IE waarop de P72 is gebaseerd. En daarvan zijn alle tien modellen verkocht. We hebben daarom gezegd: we willen wel met jullie in zee gaan, maar dan wel voor de gehele Europese markt.”

Louwman Exclusive gaat nog in gesprek over het onderhoudsproces. “We investeren 10 procent van de beschikbare tijd in opleiding en training van monteurs, dan moeten we met de juiste mensen het onderhoud bij deze auto kunnen opvangen”, zegt Van Beek. 

Louwman Exclusive verwelkomende eerder dit jaar de nieuwe TVR.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.