Offline Mediabestedingen H1: Nissan geeft gas op marketing Leaf
De bruto mediabestedingen door Nederlandse auto-importeurs lag in de eerste helft van dit jaar 5 procent lager dan vorig jaar. Dat meldt media-analysebureau Adfact aan Automotive. In totaal werd er in de eerste zes maanden van dit jaar voor 161 miljoen euro aan advertentieruimte ingekocht. Het betreft de bruto-inkoopwaarde, kortingen zijn niet meegerekend. Adfact analyseert alleen naar offline bestedingen, online bestedingen (op jaarbasis door Adfact geschat op 50 miljoen euro) zijn niet goed meetbaar.
Renault topt al jaren de lijst van offline mediabestedingen. Het Franse merk gaf wel fors minder uit dan vorig jaar, maar zag het aantal registraties met 37 procent dalen. Het merk wacht op de komst van de nieuwe Clio en Captur.
Bekijk hieronder de top 5 van importeurs die het meeste mediaruimte inkochten.
Merk | 2019 | 2018 | Verschil |
Renault | 16.668.403 | 22.112.652 | -24,6% |
Nissan | 15.138.913 | 8.904.759 | 70,0% |
Kia | 11.560.264 | 8.098.246 | 42,8% |
Toyota | 11.204.429 | 9.453.522 | 18,5% |
Ford | 11.000.666 | 11.039.167 | -0,3% |
Totaal | 161.138.336 | 169.557.473 | -5.0% |
Bron: Adfact, bewerking Automotive.
Klein vermogen
Lexus voert de lijst aan van merken met de hoogste offline mediabestedingen per geregistreerd model. Met ruim vierduizend euro per registratie blijft het alle andere merken ver voor. Het merk sorteert daarmee voor op de komt van onder meer de Lexus UX, die sinds dit jaar te koop is. Tesla geeft wederom het minst uit van alle merken. Het merk hoeft mede dankzij de lage bijtelling van de Model 3 nauwelijks te adverteren. Van de premiummerken is het Volkswagen dat het minst uit hoeft te geven.
Merk | Mediabestedingen | Registraties | Gemiddelde per registratie |
Hoogste bestedingen | |||
Lexus | 2.289.308 | 521 | 4.394 |
Jeep | 2.133.307 | 751 | 2.841 |
Smart | 498.750 | 212 | 2.353 |
Jaguar | 1.053.405 | 463 | 2.275 |
Nissan | 15.138.913 | 6.686 | 2.264 |
Laagste bestedingen | |||
Volkswagen | 5.746.688 | 24.574 | 234 |
DS | 47.285 | 426 | 111 |
Bentley | 2.500 | 49 | 51 |
Subaru | 3.636 | 223 | 16 |
Tesla | 22.961 | 6.240 | 4 |
Totaal | 161.138.336 | 226.482 | 711 |
Bron: Adfact, RDC. Bewerking Automotive.
Leaf bovenaan
Op modelniveau werd de meeste mediaruimte ingekocht voor de Nissan Leaf. Daarmee blijft het de Kia Stonic ruim voor. Nissan adverteert dit jaar zwaar, maar weet daarmee niet de registratiedaling af te vlakken, het merk zag het aantal registraties met ruim 18 procent dalen.
Bij de EV’s staat de Leaf op eenzame hoogte als het gaat om mediabestedingen. Renault kocht voor de Zoe voor ongeveer twee miljoen euro in, terwijl BMW 1,6 miljoen euro besteedde aan de i3.
In totaal geven importeurs 4,5 procent van hun budget uit aan EV’s. In het eerste halfjaar zijn EV’s goed voor een marktaandeel van 7,6 procent. Omdat Tesla nauwelijks advertentieruimte inkoopt, is de totale reclame-inkoop voor EV’s lager dan het marktaandeel.
Bekijk hieronder de top 5 van modellen waarvoor het meeste mediaruimte is ingekocht.
Merk | Model | Totaal mediabestedingen |
Nissan | Leaf | 6.191.642 |
Kia | Stonic | 4.770.200 |
Nissan | Qashqai | 4.119.866 |
Nissan | Micra | 3.977.973 |
Renault | Kadjar | 3.830.912 |
Bron: Adfact, bewerking Automotive.
Tot slot besteden importeurs 21 procent van hun reclamegeld aan private lease-acties. Het meeste ingekocht (2,8 miljoen euro) werd er voor de Ford Ecosport, die daarmee de Focus Active net voorbleef.
Bekijk in de Kennisbank het complete mediabestedingen overzicht H1 2019, met daarin:
- Bestedingen per merk 2018 versus 2019;
- Verdeling per offline medium;
- Bestedingen per verkochte auto op merk (2018 versus 2019).