Offline Mediabestedingen H1: Nissan geeft gas op marketing Leaf

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Leaf voert de lijst aan van mediabestedingen per model. (Foto: Nissan)

De bruto mediabestedingen door Nederlandse auto-importeurs lag in de eerste helft van dit jaar 5 procent lager dan vorig jaar. Dat meldt media-analysebureau Adfact aan Automotive. In totaal werd er in de eerste zes maanden van dit jaar voor 161 miljoen euro aan advertentieruimte ingekocht. Het betreft de bruto-inkoopwaarde, kortingen zijn niet meegerekend. Adfact analyseert alleen naar offline bestedingen, online bestedingen (op jaarbasis door Adfact geschat op 50 miljoen euro) zijn niet goed meetbaar.

Renault topt al jaren de lijst van offline mediabestedingen. Het Franse merk gaf wel fors minder uit dan vorig jaar, maar zag het aantal registraties met 37 procent dalen. Het merk wacht op de komst van de nieuwe Clio en Captur.

Bekijk hieronder de top 5 van importeurs die het meeste mediaruimte inkochten. 

Merk 2019 2018  Verschil
Renault 16.668.403 22.112.652 -24,6%
Nissan 15.138.913 8.904.759 70,0%
Kia 11.560.264 8.098.246 42,8%
Toyota 11.204.429 9.453.522 18,5%
Ford 11.000.666 11.039.167 -0,3%
Totaal 161.138.336 169.557.473 -5.0%

Bron: Adfact, bewerking Automotive. 

Klein vermogen

Lexus voert de lijst aan van merken met de hoogste offline mediabestedingen per geregistreerd model. Met ruim vierduizend euro per registratie blijft het alle andere merken ver voor. Het merk sorteert daarmee voor op de komt van onder meer de Lexus UX, die sinds dit jaar te koop is. Tesla geeft wederom het minst uit van alle merken. Het merk hoeft mede dankzij de lage bijtelling van de Model 3 nauwelijks te adverteren. Van de premiummerken is het Volkswagen dat het minst uit hoeft te geven.

Merk Mediabestedingen Registraties Gemiddelde per registratie
Hoogste bestedingen      
Lexus 2.289.308 521 4.394
Jeep 2.133.307 751 2.841
Smart 498.750 212 2.353
Jaguar 1.053.405 463 2.275
Nissan 15.138.913 6.686 2.264
       
Laagste bestedingen      
Volkswagen 5.746.688 24.574 234
DS 47.285 426 111
Bentley 2.500 49 51
Subaru 3.636 223 16
Tesla 22.961 6.240 4
Totaal 161.138.336 226.482 711

Bron: Adfact, RDC. Bewerking Automotive. 

Leaf bovenaan

Op modelniveau werd de meeste mediaruimte ingekocht voor de Nissan Leaf. Daarmee blijft het de Kia Stonic ruim voor. Nissan adverteert dit jaar zwaar, maar weet daarmee niet de registratiedaling af te vlakken, het merk zag het aantal registraties met ruim 18 procent dalen. 

Bij de EV’s staat de Leaf op eenzame hoogte als het gaat om mediabestedingen. Renault kocht voor de Zoe voor ongeveer twee miljoen euro in, terwijl BMW 1,6 miljoen euro besteedde aan de i3. 

In totaal geven importeurs 4,5 procent van hun budget uit aan EV’s. In het eerste halfjaar zijn EV’s goed voor een marktaandeel van 7,6 procent. Omdat Tesla nauwelijks advertentieruimte inkoopt, is de totale reclame-inkoop voor EV’s lager dan het marktaandeel. 

Bekijk hieronder de top 5 van modellen waarvoor het meeste mediaruimte is ingekocht.

Merk Model Totaal mediabestedingen
Nissan Leaf 6.191.642
Kia Stonic 4.770.200
Nissan Qashqai 4.119.866
Nissan Micra 3.977.973
Renault Kadjar 3.830.912

Bron: Adfact, bewerking Automotive. 

Tot slot besteden importeurs 21 procent van hun reclamegeld aan private lease-acties. Het meeste ingekocht (2,8 miljoen euro) werd er voor de Ford Ecosport, die daarmee de Focus Active net voorbleef.

Bekijk in de Kennisbank het complete mediabestedingen overzicht H1 2019, met daarin:

  • Bestedingen per merk 2018 versus 2019;
  • Verdeling per offline medium;
  • Bestedingen per verkochte auto op merk (2018 versus 2019).

Bekijk het complete overzicht in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Offline Mediabestedingen H1: Nissan geeft gas op marketing Leaf | Automotive Online

Offline Mediabestedingen H1: Nissan geeft gas op marketing Leaf

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Leaf voert de lijst aan van mediabestedingen per model. (Foto: Nissan)

De bruto mediabestedingen door Nederlandse auto-importeurs lag in de eerste helft van dit jaar 5 procent lager dan vorig jaar. Dat meldt media-analysebureau Adfact aan Automotive. In totaal werd er in de eerste zes maanden van dit jaar voor 161 miljoen euro aan advertentieruimte ingekocht. Het betreft de bruto-inkoopwaarde, kortingen zijn niet meegerekend. Adfact analyseert alleen naar offline bestedingen, online bestedingen (op jaarbasis door Adfact geschat op 50 miljoen euro) zijn niet goed meetbaar.

Renault topt al jaren de lijst van offline mediabestedingen. Het Franse merk gaf wel fors minder uit dan vorig jaar, maar zag het aantal registraties met 37 procent dalen. Het merk wacht op de komst van de nieuwe Clio en Captur.

Bekijk hieronder de top 5 van importeurs die het meeste mediaruimte inkochten. 

Merk 2019 2018  Verschil
Renault 16.668.403 22.112.652 -24,6%
Nissan 15.138.913 8.904.759 70,0%
Kia 11.560.264 8.098.246 42,8%
Toyota 11.204.429 9.453.522 18,5%
Ford 11.000.666 11.039.167 -0,3%
Totaal 161.138.336 169.557.473 -5.0%

Bron: Adfact, bewerking Automotive. 

Klein vermogen

Lexus voert de lijst aan van merken met de hoogste offline mediabestedingen per geregistreerd model. Met ruim vierduizend euro per registratie blijft het alle andere merken ver voor. Het merk sorteert daarmee voor op de komt van onder meer de Lexus UX, die sinds dit jaar te koop is. Tesla geeft wederom het minst uit van alle merken. Het merk hoeft mede dankzij de lage bijtelling van de Model 3 nauwelijks te adverteren. Van de premiummerken is het Volkswagen dat het minst uit hoeft te geven.

Merk Mediabestedingen Registraties Gemiddelde per registratie
Hoogste bestedingen      
Lexus 2.289.308 521 4.394
Jeep 2.133.307 751 2.841
Smart 498.750 212 2.353
Jaguar 1.053.405 463 2.275
Nissan 15.138.913 6.686 2.264
       
Laagste bestedingen      
Volkswagen 5.746.688 24.574 234
DS 47.285 426 111
Bentley 2.500 49 51
Subaru 3.636 223 16
Tesla 22.961 6.240 4
Totaal 161.138.336 226.482 711

Bron: Adfact, RDC. Bewerking Automotive. 

Leaf bovenaan

Op modelniveau werd de meeste mediaruimte ingekocht voor de Nissan Leaf. Daarmee blijft het de Kia Stonic ruim voor. Nissan adverteert dit jaar zwaar, maar weet daarmee niet de registratiedaling af te vlakken, het merk zag het aantal registraties met ruim 18 procent dalen. 

Bij de EV’s staat de Leaf op eenzame hoogte als het gaat om mediabestedingen. Renault kocht voor de Zoe voor ongeveer twee miljoen euro in, terwijl BMW 1,6 miljoen euro besteedde aan de i3. 

In totaal geven importeurs 4,5 procent van hun budget uit aan EV’s. In het eerste halfjaar zijn EV’s goed voor een marktaandeel van 7,6 procent. Omdat Tesla nauwelijks advertentieruimte inkoopt, is de totale reclame-inkoop voor EV’s lager dan het marktaandeel. 

Bekijk hieronder de top 5 van modellen waarvoor het meeste mediaruimte is ingekocht.

Merk Model Totaal mediabestedingen
Nissan Leaf 6.191.642
Kia Stonic 4.770.200
Nissan Qashqai 4.119.866
Nissan Micra 3.977.973
Renault Kadjar 3.830.912

Bron: Adfact, bewerking Automotive. 

Tot slot besteden importeurs 21 procent van hun reclamegeld aan private lease-acties. Het meeste ingekocht (2,8 miljoen euro) werd er voor de Ford Ecosport, die daarmee de Focus Active net voorbleef.

Bekijk in de Kennisbank het complete mediabestedingen overzicht H1 2019, met daarin:

  • Bestedingen per merk 2018 versus 2019;
  • Verdeling per offline medium;
  • Bestedingen per verkochte auto op merk (2018 versus 2019).

Bekijk het complete overzicht in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.