BMW Groep ziet halvering halfjaarwinst

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De kwartaalcijfers van BMW worden mede gedrukt door EV-ontwikkelingskosten. (Foto: BMW)

Het bedrijfsresultaat van BMW Groep daalde in het tweede kwartaal met 19,7 procent van 2,7 miljard tot 2,2 miljard euro. Dat meldt het concern vandaag in zijn kwartaalbericht. Over de eerste zes maanden van dit jaar halveerde de winst tot 2,79 miljard euro. Het concern stelde vorige maand Oliver Zipse aan als nieuwe topman.

Behalve de scherpe concurrentie en wereldwijde handelsspanningen, zegt het bedrijf dat vooral de hoge ontwikkelingskosten voor EV’s de resultaten drukken. BMW verwacht in 2023 met 25 volledig elektrische modellen op de markt te kunnen komen. Dat is twee jaar eerder dan gepland, eerst werd namelijk 2025 als streefjaar genoemd. 

De winst van de BMW Group staat ook onder druk, omdat het concern meer dan een miljard reserveerde voor een mogelijke boete van de EU vanwege kartelvorming. 

BMW Groep ziet halvering halfjaarwinst | Automotive Online

BMW Groep ziet halvering halfjaarwinst

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De kwartaalcijfers van BMW worden mede gedrukt door EV-ontwikkelingskosten. (Foto: BMW)

Het bedrijfsresultaat van BMW Groep daalde in het tweede kwartaal met 19,7 procent van 2,7 miljard tot 2,2 miljard euro. Dat meldt het concern vandaag in zijn kwartaalbericht. Over de eerste zes maanden van dit jaar halveerde de winst tot 2,79 miljard euro. Het concern stelde vorige maand Oliver Zipse aan als nieuwe topman.

Behalve de scherpe concurrentie en wereldwijde handelsspanningen, zegt het bedrijf dat vooral de hoge ontwikkelingskosten voor EV’s de resultaten drukken. BMW verwacht in 2023 met 25 volledig elektrische modellen op de markt te kunnen komen. Dat is twee jaar eerder dan gepland, eerst werd namelijk 2025 als streefjaar genoemd. 

De winst van de BMW Group staat ook onder druk, omdat het concern meer dan een miljard reserveerde voor een mogelijke boete van de EU vanwege kartelvorming.